ضرورت جلوگیری از دلار محور ی مواد اولیه لوازم‌خانگی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 87739
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۵۰ |
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی مطرح کرد:

ضرورت جلوگیری از دلار محور ی مواد اولیه لوازم‌خانگی

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» و در پاسخ اینکه نبود کنترل‌های دستوری در ابتدای زنجیره تولید و تعیین قیمت دستوری در انتهای زنجیره عرضه تا چه میزان به صنعت لوازم‌خانگی آسیب رسانده و موجب افزایش قیمت شده است، بیان داشت: اگر از مقوله افزایش قیمت لوازم‌خانگی چشم بپوشانیم، با‌مشکلی بزرگ مواجه خواهیم شد و آن عرضه مواد اولیه مصرفی صنعت لوازم‌خانگی باقیمت دلاری در بورس است.
ضرورت جلوگیری از دلار محور ی مواد اولیه لوازم‌خانگی

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» و در پاسخ اینکه نبود کنترل‌های دستوری در ابتدای زنجیره تولید و تعیین قیمت دستوری در انتهای زنجیره عرضه تا چه میزان به صنعت لوازم‌خانگی آسیب رسانده و موجب افزایش قیمت شده است، بیان داشت: اگر از مقوله افزایش قیمت لوازم‌خانگی چشم بپوشانیم، با‌مشکلی بزرگ مواجه خواهیم شد و آن عرضه مواد اولیه مصرفی صنعت لوازم‌خانگی باقیمت دلاری در بورس است. متأسفانه در شرایط فعلی مشاهده می‌گردد که مواد اولیه مصرفی باقیمت دلاری در بورس به فروش می‌رسد و مواد موردنیاز تولیدکننده به میزان مصرفی لازم به وی تخصیص داده نمی‌شود. وی با تأکید بر تخصیص مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان افزود: در سامانه جامع تجارت میزان مصرف فولاد، مس، آلومینیوم و … در سال مشخص‌شده است و براین اساس نیاز مصرفی تولیدکننده نیز قابل تبیین می‌باشد. حال پرسش این است که چرا مواد اولیه مصرفی تولیدکننده به میزان موردنیاز اختصاص پیدا نمی‌کند. 
پازوکی با تأکید بر دلارزدایی تصریح کرد: فروش و عرضه مواد اولیه باقیمت دلاری یکی از  معضلات جدی صنعت لوازم‌خانگی است. مقام معظم رهبری بارها در بیانات خود نسبت به دلار زدایی و افزایش قدرت پول ملی تأکید داشته‌اند و می‌بایست این مهم از مدت‌ها پیش عملیاتی می‌شد. 
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی همچنین خاطرنشان کرد: به‌منظور رشد تولید ضرورت دارد دولت، حلقه ابتدایی زنجیره تولید را که خود می‌باشد، تقویت کند و مواد اولیه را با شرایط  و قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده قرار دهد. افزون براین ضرورت دارد سازمان حمایت از مصرف‌کننده فاکتورهای تولید را رصد کند و چنانچه افزایش قیمت نیاز است، مجوز مربوط به افزایش قیمت را صادر کند و اگر نیاز به افزایش قیمت نیست، مجوز لازم برای اعمال افزایش قیمت را صادر نکند. 
او با اشاره به افزایش قیمت خودرو در ابتدای سال جاری متذکر شد: قیمت مواد اولیه لوازم‌خانگی افزایش پیداکرده است چراکه دولت در ابتدای سال قیمت خودرو را افزایش داده است. صنعت لوازم‌خانگی به‌منظور تولید نیاز به ورق، رنگ، سیم، مس، فولاد و  سایر لوازم این‌چنینی دارد. بنابراین بدیهی است که با افزایش قیمت خودرو، قیمت لوازم‌خانگی نیز افزایش پیدا کند. دولت باید تمامی بخش‌ها را یکسان ببیند و سیاست واحد اعمال سازد. 
وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: اگر ابتدای زنجیره تولید تقویت گردد ، صنعت لوازم‌خانگی نیز بهبود پیدا خواهد کرد. مادامی‌که ابتدای زنجیره دچار مشکل است، نمی‌توان به انتهای زنجیره پرداخت ‌‌و آن را واکاوی کرد. 
پازوکی بیان کرد: یکی از دستورالعمل‌های مهم در بهبود صنعت لوازم‌خانگی جلوگیری از فروش مواد اولیه مصرفی تولیدکنندگان باقیمت دلاری می‌باشد. بنابراین در گام نخست می‌بایست به این مسئله توجه داشت و باعرضه مناسب مواد اولیه به تقویت ابتدای زنجیره تولید پرداخت. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.