ضرورت استفاده از ظرفیت پالایشگاهی کشورهای تحریمی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 70872
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۱۶ |
احمدحسین فلاحی‌نژاد نماینده مردم همدان تاکید کرد:

ضرورت استفاده از ظرفیت پالایشگاهی کشورهای تحریمی

احمد حسین فلاحی نژاد، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به موضوع دیپلماسی اقتصادی در خصوص صادرات خدمات فنی  ومهندسی حوزه انرژی و پالایشگاه‌های فرا سرزمینی اظهار کرد: فروش نفت، کمک به تصفیه و پالایش نفت کشورهای همسو مثل ونزوئلا و سوریه می‌تواند به کاهش اثر تحریم‌ها کمک کند.
ضرورت استفاده از ظرفیت پالایشگاهی کشورهای تحریمی

گروه اقتصادی
احمد حسین فلاحی نژاد، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به موضوع دیپلماسی اقتصادی در خصوص صادرات خدمات فنی  ومهندسی حوزه انرژی و پالایشگاه‌های فرا سرزمینی اظهار کرد: فروش نفت، کمک به تصفیه و پالایش نفت کشورهای همسو مثل ونزوئلا و سوریه می‌تواند به کاهش اثر تحریم‌ها کمک کند. باید ایران از ظرفیت مناسب خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی استفاده لازم را ببرد و دیپلماسی انرژی خود را تقویت کند. به‌طورکلی کمک به پالایش نفت کشورهای همسو در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در خنثی‌سازی تحریم‌ها اثر خوبی دارد.
نماینده مردم همدان با اشاره به ظرفیت بسیار بالای پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای فروش نفت ایران و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در حال حاضر ظرفیت پالایشگاهی کشورهای تحریمی مانند ونزوئلا به‌شدت پایین است و کمک ایران از طریق صادرات خدمات فنی مهندسی برای استفاده از ظرفیت پالایشگاهی که در کشورهای همسو فراهم است؛ می‌تواند منجر به خنثی‌سازی تحریم‌ها شود. درواقع با این روش به‌جای این‌که از ایران با کشتی محصولات نفتی و پتروشیمی خود را صادر کنیم، می‌توانیم با توجه به ذخایر نفتی در آمریکای لاتین و ونزوئلا نفت را در همان‌جا استخراج‌کنیم و منابع حاصل از آن را به کشور بازگردانیم. 
نماینده مردم همدان گفت: صادرات خدمات فنی  ومهندسی حوزه انرژی و در ازای آن سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی منجر به ارزآوری مناسب و همچنین فروش تضمینی نفت ایران در بازارهای جدید می‌شود و درمجموع هزینه صادرات نفت ما را کاهش خواهد داد. در مقطع کنونی در سوریه و ونزوئلا نیاز به انجام چنین پروژه‌هایی است و وزارت نفت دولت سیزدهم در اقدامی مناسب و به هنگام این اتفاق را کلید زده است.
وی بیان داشت: نیروهای فنی مهندسی ایران در حوزه انرژی بسیار توانمند هستند و خیلی از کشورها از این نعمت محروم هستند. این توانمندی می‌تواند کشور را از تحریم نفتی  که دچار شده است نجات بدهد و با استفاده از نفت خام کشورهای دیگر این ظرفیت تمام‌شدنی را برای آیندگان به‌جا بگذارند.احمد حسین فلاحی‌نژاد با اشاره به موضوع سهامداری ایران در پالایشگاه‌هایی که درآن کار بازسازی و پالایش نفت صورت گرفته است، گفت: در دولت قبلی هیچ موفقیتی در این زمینه نداشتیم وزارت نفت همکاری لازم را نداشت و وزارت اقتصاد هم در بحث راه‌اندازی خطوط اعتباری کوتاهی می‌کرد . 
او ادامه داد: در بحث انتقال نفت به پالایشگاه‌های سوریه و ارتباط با ونزوئلا کوتاهی شده بود و امیدوارم در دولت فعلی که رویکرد نسبت به این موضوع مثبت است کم‌کاری‌های گذشته جبران بشود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.