ضد حال‌های بی‌پایان غرب به اوکراین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 87800
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۳۷ |
«بازسازی »به جای «عضویت در ناتو »!

ضد حال‌های بی‌پایان غرب به اوکراین

 گره های میدانی جنگ اوکراین روز به روز علیه زلنسکی و ارتش این کشور کورتر می شود!
ضد حال‌های بی‌پایان غرب به اوکراین

گروه بین الملل
 گره های میدانی جنگ اوکراین روز به روز علیه زلنسکی و ارتش این کشور کورتر می شود!
 عملیات ضد حمله اوکراین علیه روسیه با نتیجه ای روشن و مورد انتظار همراه نبوده و همین مسئله، بیش از پیش احتمال شکست نهایی این کشور در جنگ را تقویت کرده است. اما آنچه در کنار شکست های میدانی، منجر به خشم و عصبانیت زلنسکی و غربگرایان اوکراینی شده، مربوط به بازی دوگانه اعضای ناتو می باشد! به نظر می رسد گزاره ای به نام «عضویت اوکراین در ناتو»دیگر جایی در معادلات و قاموس کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی ندارد. در این میان، غربی ها به دنبال گزینه هایی هستند که صرفا تعهدپذیری نسبی خود را در قبال اوکراین به اثبات برسانند و نفعی برای کی یف درعمل نداشته باشد! 
 رمزگشایی از جدیدترین طرح اروپائیان در اوکراین
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از کشورهای عضو خواست تا چهار سال آینده ۵۰ میلیارد یورو کمک مالی برای اوکراین فراهم کنند. این امر مستلزم رأی واحد اعضاست. اوکراین خسارت تخریب سد کاخوفکا را ۱/۲ میلیارد یورو اعلام کرده است.کمیسیون اتحادیه اروپا وعده ۵۰ میلیارد یورو کمک مالی جدید به اوکراین را داده است. اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، از کشورهای عضو این اتحادیه خواست تا برای چهار سال آینده «ذخیره مالی» ۵۰ میلیارد یورویی را تصویب کنند.
او گفت این کمک بدین معناست که اتحادیه اروپا می‌تواند حمایت مالی خود را از دولت کی‌یف نسبت به وضعیت حاکم بر این کشور تنظیم کند.فن درلاین تأکید کرد: «همه ما می‌دانیم که یک جنگ حداکثر انعطاف را از سوی ما ایجاب می‌کند.» به گفته وی، وجوه باید شامل وام‌ها و نیز کمک‌های بلاعوض باشد که نیازی به بازپرداخت ندارند.اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی، با اختصاص کمک مالی ۱۸ میلیارد یورویی از اوکراین حمایت می‌کند. 
 موافقت کشورهای اتحادیه اروپا الزامی است
نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل هر چه بیشتر به این اعتقاد می‌رسند که جنگ در اوکراین بیش از حد مورد انتظار به طول خواهد انجامید. به پیشنهاد فن درلاین، چارچوب بودجه اتحادیه اروپا برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ باید افزایش یابد تا این کمک‌ها ممکن شود. چارچوب جدید بودجه مستلزم رأی موافق تمام کشورهای عضو است. پارلمان اروپا نیز باید این طرح‌ها را به تصویب برساند.در همین حال یک کنفرانس بین‌المللی در مورد بازسازی اوکراین برای روزهای چهارشنبه و
 پنج شنبه (۲۱ و ۲۲ ژوئن) در شهر لندن برنامه‌ریزی شده است.بانک جهانی بودجه مورد نیاز برای بازسازی کشور را بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده است که این مبلغ تقریباً سه برابر تولید اقتصادی اوکراین است. به گفته یک منبع مطلع دولت کی‌یف امیدوار است در این کنفرانس تا ۴۰ میلیارد دلار کمک مالی جمع‌آوری شود.به گفته منابع اوکراینی، تخریب سد کاخوفکا در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) خسارتی بالغ بر ۱/۲ میلیارد یورو به بار آورده است. با این همه به طور دقیق مشخص نیست این محاسبه چگونه صورت گرفته است.روسلان استریلتس، وزیر محیط زیست اوکراین در یک کنفرانس ویدئویی با همتایانش در اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه تخریب سد موجب از بین رفتن تمام اکوسیستم‌های منطقه شده گفت: «چیزهایی وجود دارد که ما هرگز قادر به احیای آنها نخواهیم بود.»
 اوکراین عضویت در ناتو را فراموش کند
یکی از اصلی ترین دلایل تمرکز خاص اروپائیان بر روی بازسازی اوکراین، کمرنگ و حتی بی رنگ شدن احتمال عضویت این کشور در ناتو می باشد. متعاقب تاکید برخی وزرای دفاع ناتومبنی بر امکان ناپذیر بودن عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی ( چه در زمان جنگ و چه پس از آن )، اکنون شاهد تلاش هدفمند ینس استولتنبرگ ،دبیر کل نروژی ناتو برای دلجویی از زلنسکی و غربگرایان اوکراینی هستیم! دبیر کل ناتو این بار بر روی طرحی به نام تشکیل شورای «ناتو-اوکراین»دست گذاشته است، ایده ای که حتی برای مقامات اوکراینی نیز ناملموس است! ینس استولتنبرگ،  اخیرا  با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در برلین دیدار کرد تا شرایط نشست آینده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را فراهم کند. این نشست ۱۱ و ۱۲ ژوئیه در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، برگزار می‌شود. طبق شواهد موجود، قرار است در نشست پیش رو، ایده تشکیل شورای «ناتو-اوکراین»بررسی شود، یعنی کی یف تبدیل به شریک استراتژیک ناتو گردیده و در عین حال، به عضویت این پیمان در نیاید! مقام‌های اوکراینی بارها گفته‌اند که انتظار دارند نشانه‌ای از آمادگی برای پذیرش اوکراین به‌ مثابه عضو جدید ناتو ببینند، اما کشورهای عضو ناتو بر سر دعوت رسمی از اوکراین برای شرکت در این جلسه به توافق نرسیدند.رمزگشایی از طرح مشترک استولتنبرگ و اولاف شولتس اساسا دشوار نیست:اروپا در اوکراین به بن بست رسیده است! 
 طرح هایی که زلنسکی را شوکه کرده است! 
طرح های اخیر آتلانتیکی ها، گویای بسیاری از حقایق میدانی و راهبردی ناظربر جنگ اوکراین هستند. نخستین نکته ای که به ذهن می رسد، عدم هوشمندانه،  کنشگرایانه و حتی ابتکاری بودن این طرح کلان است! این طرح صرفا نوعی ابراز احساسات نسبت به نارضایتی شدید زلنسکی و اوکراینی ها از ناتو می باشد. در این طرح، ناتودر یک سوی میز مذاکره ( و معامله ) و اوکراین در آن سوی میزقرار می گیرد و فعلا تنها موضوعی که این دو را به یکدیگر پیوند می دهد، جنگ اوکراین است! این همان ایده «شریک بااولویت»است که اعضای ارشد ناتو آن را در قبال بازیگرانی که قرار نیست به پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندند، پیشنهاد می کنند. این طرح، با آنچه زلنسکی و همراهانش در کی یف  انتظارش را داشته ودارند زمین تا آسمان متفاوت است.آنچه در این میان موضوعیت دارد، همان«ناتوی منهای اوکراین»است! موضوعی که بارها منتقدان سیاست های غربگرایانه زلنسکی و افرادی مانند تیموشنکو و پروشنکو نسبت به آن هشدار داده بودند. دیدار اخیر دبیر کل ناتو و صدراعظم آلمان بار دیگر نشان داد که اوکراین نه در زمان حال و نه آینده، جایی در ناتو نخواهد داشت و اگر ناظر بر جنگ اوکراین و برخی عملیات های مقطعی همکاری و اتصالی بین آنها شکل می گیرد، صرفا در راستای استفاده ابزاری غرب از برخی همسایگان خوش باور روسیه می باشد! مقامات اوکراینی در مقابل طرح اخیر ناتو در خصوص ایجاد شورای مشترک با کی یف سکوت کرده اند اما این سکوت از جنس رضایت نیست! بدون شک در آینده ای نه چندان دور و با مشخص تر شدن معادلات نبرد و دیپلماسی در اوکراین، زلنسکی ناچار خواهد شد سکوت و خشم فروخورده خود را در قبال معامله مضحکانه ای که غربی ها با وی صورت داده اند بشکند! با این حال، چنین ابراز نارضایتی و خشمی دیگر فایده ای به حال اوکراینی ها و تاثیری در تغییر معادلات نبرد به سود آنها نخواهد داشت. غربگرایان اوکراینی باید بسیار سریع تر متوجه تله ناتو برای خود می شدند.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.