صنعت گاز قربانی پرمصرف‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73738
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۵۰ |
تبعات مصرف بیش از حد در صنعت گاز واکاوی شد

صنعت گاز قربانی پرمصرف‌ها

«رسالت» در پرونده ویژه خود به موضوع مهم صادرات گاز پرداخته و در سلسله گزارش هایی قصد دارد این موضوع را موشکافی کند، طبق گفته کارشناسان این حوزه اصلی ترین مانع صادرات گاز در کشور، مصرف بیش از حد آن بوده که باعث شده کشور از عواید اقتصادی این نعمت خدادادی کم بهره بماند.
صنعت گاز قربانی پرمصرف‌ها
«رسالت» در پرونده ویژه خود به موضوع مهم صادرات گاز پرداخته و در سلسله گزارش هایی قصد دارد این موضوع را موشکافی کند، طبق گفته کارشناسان این حوزه اصلی ترین مانع صادرات گاز در کشور، مصرف بیش از حد آن بوده که باعث شده کشور از عواید اقتصادی این نعمت خدادادی کم بهره بماند.
طبق گفته بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، مصرف بالای مشترکان پرمصرف در بخش خانگی، یکی از عوامل مهم در ایجاد کسری و ناترازی گاز است که باید با مدل های تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف ها به سمت اصلاح روند فعلی برویم. این روش در ایجاد عدالت در ارائه یارانه انرژی نیز مؤثر است. این نکته نیز قابل توجه است  که اغلب پرمصرف ها از طبقات بالای جامعه هستند. واقعیت این است که مناطق مرفه نشین ،مصرف گاز بسیار بالایی دارند.
آمارها نشان می دهد ما نسبت به کشورهای دیگر به صورت سرانه، گاز بیشتری مصرف می کنیم. همچنین شواهد حاکی از آن است که طبقه   مرفه جامعه مصرف بالاتری نسبت به الگوی مصرف در کشور دارد. به طوری که مشترکان این طبقه گاها تا پنج برابر مصرف کننده های معمولی از گاز طبیعی استفاده می کنند. از آنجایی‌که گاز با قیمت یارانه ای و بسیار ارزان در ایران عرضه می شود، هر کسی که بیشتر مصرف کند بیشتر از یارانه   دولتی بهره می برد. بنابراین، پرمصرف های ایران که اغلب از طبقات بالای جامعه هستند، بیشتر از یارانه   دولتی استفاده می کنند. این موضوع با اصل عدالت اجتماعی و ارائه   یارانه هابه صورت هدفمند در تضاد قرار دارد. در همین ارتباط، برخی کارشناسان پیشنهاد می کنند به منظور ایجاد عدالت بیشتر در جامعه به اعمال سیاست های قیمتی بر پرمصرف ها بپردازیم. همچنین برخی معتقدند باید یارانه   انرژی را به آخر زنجیره منتقل کنیم و قیمت ها در طول زنجیره   تولید و عرضه به صورت آزاد باشد. 
البته به غیر از برخورد با پرمصرف ها تمرکز ویژه بر روی توسعه انرژی های پاک نیز می تواند کلید توسعه انرژی ایران و افزایش صادرات در آینده باشد.
 با اصغر ابراهیمی اصل، معاون سابق وزیر نفت درباره توسعه صادرات و نحوه مصرف به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
 آقای ابراهیمی اصل، نظر شما درباره تأمین گاز صنایع چیست؟
تأمین گاز صنایع اهمیت زیادی دارد و قطع گاز یا برق آن ها در نهایت به ضرر جامعه و اقتصاد است. باید بهره وری را در بخش انرژی بالا ببریم و هزینه تولید را کاهش دهیم. از طرفی در بخش خانگی نباید صنعت، قربانی مصرف مشترکان پرمصرف شوند. باید در مدیریت مصرف و 
بهینه سازی مصرف مشترکان خانگی نیز اقدام کنیم و تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها از این رو اقدام درستی است زیرا پرمصرف ها باید هزینه گاز مصرفی خود را به صورت آزاد بپردازند تا مصرف خارج از الگو به حداقل برسد.
 ایران چندمین کشور دارای ذخایر گاز طبیعی است؟
ما دومین دارنده‌  ذخایر گاز طبیعی در جهان هستیم. از گاز در مصارف مختلف در بخش خانگی از جمله آب گرم کردن، بخاری‌های گازی با راندمان پایین، پخت و پز  و… استفاده می کنیم. در هیچ جای دنیا متداول نیست که همزمان از شبکه ملی گسترده   گاز و برق استفاده کنند. در کشورهای مختلف گاز تبدیل به برق می شود و برق برای مصارف خانگی و تجاری استفاده می شود. گاز در جاهای خاصی که صرفه   اقتصادی دارد، مورد استفاده قرار 
می گیرد. بقیه   گاز به سمت تولید محصولات پتروشیمیایی، فولاد، آلومینیوم و… می رود. در کشور ما نیز باید سیاست هایی به منظور استفاده   بهینه از گاز به اجرا گذاشته شود. 
 چرا سرانه مصرف گاز بخش خانگی در کشور ما بالاست؟
برخی سیاست ها را می توانیم برای مدیریت مصرف مشترکان پرمصرف گاز خانگی به اجرا بگذاریم اما این کار باید با قواعد و اصول خاصی انجام شود؛ مثلا لازم است از کنتورهای هوشمند استفاده کنیم و اگر مشترکان در بخش مصارف غیر از اجاق گازها و موتورخانه ها اضافه مصرف شدیدی داشتند و حاضر نشدند بعد از هشدارهای داده شده مصرف شان را مدیریت کنند، گازشان قطع شود. عمدتا مصارف بالا در تهران از خیابان میرداماد به بالا به سمت غرب اتفاق 
می افتد، جایی که برج سازی در آن ها صورت گرفته است. موتورخانه  این خانه های بزرگ با داشتن استخر و حجم بالای زیربنا مقدار زیادی گاز مصرف می کند. چون زیربنای آن ها بزرگ است، تعداد افراد کمی در آن ها ساکن هستند، بنابراین سرانه  مصرف گاز بالاست. هیچ اشکالی ندارد که هزینه گاز مصرفی این افراد که بیشتر از الگوی مصرف استفاده می کنند، به صورت تصاعدی و بالاتر از نرخ های یارانه ای گرفته شود. این طبقه از جامعه ممکن است ترجیح بدهند هم بخاری را روشن کنند و هم پنجره ها را باز بگذارند. باید هزینه   این مصارف بالا را به صورت آزاد بپردازند. ممکن است این افراد بخواهند آب استخرشان همیشه گرم باشد، باید هزینه   آن را به صورت آزاد  متقبل شوند. 
 آیا افزایش قیمت باعث ایجاد نارضایتی و  اعتراض در جامعه نخواهد شد؟
اعمال سیاست های قیمتی بر پرمصرف ها باید به گونه ای باشد که ایجاد اغتشاش، ناآرامی و شیطنت نکند. معمولا مشترکان پرمصرف در بخش تولید، تجارت و کارخانه داری
کشور فعال هستند، باید مراقبت کنیم که اضافه بهای مصرفی گاز خود را از جیب مردم برداشت نکنند. نباید اجازه دهیم این افراد به افزایش قیمت خدمات، کالا و محصولاتشان بپردازند. ما می توانیم نهایتا قیمت گاز مصرفی مشترکان پرمصرف و مرفه جامعه را به نرخ گاز اروپا محاسبه کنیم. اما این افراد زمینه   اعتراض علیه حکومت را دارند و باید از این نظر مراقب باشیم. 
ممکن است این مشترکان صورت حساب گاز را بپردازند اما چند برابر آن را از جیب مردم بیرون بکشند.
 باید حواسمان به سفره مردم عادی باشد و با سیاست های قیمتی علیه مشترکان پرمصرف برای آن ها مشکل ایجاد نکنیم. به طور کلی، جامع نگری در تصمیمات خیلی مهم است. اگر می خواهیم سیاست های قیمتی علیه پرمصرف های گاز اعمال کنیم، باید مراقبت های
 لازم را به عمل بیاوریم. 
 آیا می توان برای این کار ساختاری را تعریف کرد؟
باید ساختارسازی های لازم برای مصرف بهینه گاز در کشور انجام شود. وقتی برای ساخت پنت هاوس هاو برج ها مجوز می دهیم، باید به صاحبان آن هااطلاع دهیم که ملزم هستند هزینه  گاز یا برق اضافه ای که در این خانه های بزرگ استفاده می کنند را به صورت آزاد بپردازند. نباید پرمصرف ها تصور کنند، الان در شرایط تحریمی که دولت منابع مالی ندارد به فکر خالی کردن جیب اغنیای جامعه افتاده است. سیاست های قیمتی بر پرمصرف ها باید بر اساس قواعد خاص خودش اتفاق بیفتد و زیرسازی های لازم انجام شود. 
 در خبرها شنیده ایم بسیاری از صنایع بزرگ کشور به ویژه صنایع پتروشیمی، فولادی و سیمانی در روزهای زمستان به مشکل خورده و مجبور هستند برخی از واحدهای تولیدی را تعطیل کنند،تعطیلی این واحدها باعث کاهش محصول و حاشیه سود شرکت شده و ضربات زیادی به آن می زند، آیا راهکاری وجود دارد تا مانع از قطع گاز در فصل زمستان برای این صنایع شد؟
تأمین گاز صنایع اهمیت زیادی دارد و قطع گاز یا برق آن ها در نهایت به ضرر جامعه و اقتصاد است. باید بهره وری را در بخش انرژی بالا ببریم و هزینه تولید را کاهش دهیم. از طرفی در بخش خانگی نباید صنعت، قربانی مصرف مشترکان پرمصرف شوند. باید در مدیریت مصرف و بهینه سازی مصرف مشترکان خانگی نیز اقدام کنیم و تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها از این رو اقدام درستی است زیرا پرمصرف ها باید هزینه گاز مصرفی خود را به صورت آزاد بپردازند تا مصرف خارج از الگو به حداقل برسد. باید میزان اتلاف گاز را در پروسه  تولید و توزیع آن کاهش داده و  به سمت استفاده از کنتورهای هوشمند و فرهنگ سازی های درست حرکت کنیم. لازم است ضریب بهره وری نیروگاه ها را افزایش داده و  تجهیزاتی مانند بخاری گازی و آبگرمکن ها را بهینه تر کرده و صرفه جویی در مصرف انرژی را در بخش های مختلف دولتی آغاز کنیم. 
|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.