صنعت هالیوود در آستانه تعطیلی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88813
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۲۵ |
افزایش نارضایتی از بی‌عدالتی موجود در صنعت سینما و سرگرمی آمریکا، باعث اعتصاب بی‌سابقه کارکنان آن شده است

صنعت هالیوود در آستانه تعطیلی

هالیوود در دوران گذار خود قرار دارد. از چند جهت، صنعت سینمای آمریکا یا همان هالیوود با چالش‌هایی مواجه است که بسیار بیشتر از گذشته آن را دگرگون می‌کند. یکی از این چالش‌ها، جایگزین شدن استفاده از محتوای آنلاین و استریم از طریق وی‌اودی‌ها به جای سینما رفتن و خرید بلیط از گیشه‌هاست. این امر سبب شد کمپانی‌های هالیوود، هر یک نسخه‌های وی‌اودی خود را عرضه کنند و عملا نظام پاداش و دستمزد متفاوتی در صنعت برقرار شد.
صنعت هالیوود در آستانه تعطیلی

گروه فرهنگی
هالیوود در دوران گذار خود قرار دارد. از چند جهت، صنعت سینمای آمریکا یا همان هالیوود با چالش‌هایی مواجه است که بسیار بیشتر از گذشته آن را دگرگون می‌کند. یکی از این چالش‌ها، جایگزین شدن استفاده از محتوای آنلاین و استریم از طریق وی‌اودی‌ها به جای سینما رفتن و خرید بلیط از گیشه‌هاست. این امر سبب شد کمپانی‌های هالیوود، هر یک نسخه‌های وی‌اودی خود را عرضه کنند و عملا نظام پاداش و دستمزد متفاوتی در صنعت برقرار شد. همچنین سرعت‌گرفتن تکنولوژی هوش مصنوعی، بسیاری از کارکنان صنعت سرگرمی هالیوود را نگران کرده است. اما می‌دانیم که هالیوود یک امپراطوری عظیم ثروت است. چنین رخدادهایی از شدت بی‌عدالتی جاری در هالیوود پرده می‌بردارد. سینما یکی از مهم‌ترین صنایع ایالات متحده است و حجم ناعدالتی موجود در آن، نمادی از کل ناعادلانه بودن سرتاسر جامعه و حاکمیت این کشور است. 
به نقل از یورونیوز، رهبران اتحادیه بازیگران هالیوود روز پنج شنبه رای به پیوستن فیلمنامه نویسان در اولین اعتصاب مشترک در بیش از ۶ دهه گذشته دادند و پس از شکست مذاکرات برای انعقاد قرارداد جدید با استودیوها و سرویس های پخش، تولید در سراسر صنعت سرگرمی را تعطیل کردند.
از سال ۱۹۶۰، زمانی که رونالد ریگان رئیس انجمن بازیگران بود، این اولین بار است که دو اتحادیه بزرگ هالیوود به طور همزمان اعتصاب می کنند. در یک سخنرانی پرشور در حالی که اعتصاب که از نیمه شب آغاز می شود، فران درشر، رئیس اتحادیه بازیگران و ستاره سابق «دایه» مدیران صنعت را مورد انتقاد قرار داد. درشر گفت: «کارفرمایان وال استریت طمع را اولویت خود قرار می دهند و مشارکت کنندگان اساسی را که باعث کارکرد دستگاه صنعت سرگرمی می شوند فراموش می کنند. این منزجر کننده است. شرم بر آنها. آنها در سمت اشتباه تاریخ ایستاده اند.»
ساعاتی قبل، یک قرارداد سه ساله منقضی شده بود و مذاکرات بین انجمن بازیگران سینما-فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا و اتحادیه  تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون متحرک که نماینده کارفرمایان از جمله دیزنی، نتفلیکس، آمازون و دیگران بودند، قطع شد. در خارج از دفاتر هالیوود نتفلیکس، فیلمنامه نویسان اعتصاب کننده شعار می دادند «به بازیگران خود پول بدهید!» بلافاصله پس از اعلام اعتصاب بازیگران از روز جمعه در کنار نویسندگان خارج از دفتر مرکزی استودیو در نیویورک و لس آنجلس اعتصاب را آغاز خواهند کرد.
به نظر می رسد زمان برداشتن ماسک ها فرا رسیده است. جیمی لی کرتیس، برنده اسکار، در یک پست اینستاگرامی با عکسی از نقاب های غم انگیز و کمدی که نشان دهنده بازیگری است، گفت:  نشانه ها را بردارید. اولین اکران فیلم «اوپنهایمر» کریستوفر نولان در لندن یک ساعت به بالا کشیده شد تا بازیگران بتوانند قبل از اعلام هیئت مدیره SAG روی فرش قرمز راه بروند. ستارگانی از جمله کیلیان مورفی، امیلی بلانت و مت دیمون پس از اعلام اعتصاب، مراسم را ترک کردند.
این اعتصاب – اولین اعتصاب برای بازیگران سینما و تلویزیون از سال ۱۹۸۰ – بر هفتاد و پنجمین دوره جوایز امی سایه افکنده است که نامزدهای آن یک روز قبل اعلام شده بود. قوانین اتحادیه بازیگران را از انجام هر گونه مصاحبه یا تبلیغات در اطراف جوایز منع می کند و ممکن است در مراسم حضور نداشته باشند. قوانین اعتصاب همچنین مانع از حضور بازیگران در ظاهر شخصی یا تبلیغ کار خود در پادکست ها یا نمایش های برتر می شود. و آنها از انجام هر گونه کار تولیدی از جمله تست بازیگری، خواندن، تمرین یا صداگذاری همراه با تصویربرداری واقعی منع شده اند. در حالی که فیلمبرداری‌های بین‌المللی از نظر فنی می‌تواند ادامه داشته باشد، توقف در میان نویسندگان و اجراکنندگان مستقر در ایالات متحده احتمالاً بر آنها نیز تأثیر خواهد گذاشت.
باب ایگر، رئیس دیزنی هشدار داد که این اعتصاب «اثر بسیار مخربی بر کل صنعت» خواهد داشت.
ایگردر به CNBC گفت: «این بدترین زمان در جهان برای اضافه کردن به این اختلال است. سطحی از انتظارات آنها وجود دارد که واقع بینانه نیست.»
تمدید نزدیک به دو هفته ای قرارداد اتحادیه بازیگران و مذاکرات، تنها خصومت بین دو گروه را تشدید کرد. درشر گفت این تمدید باعث شد «احساس کنیم گول خورده‌ایم، شاید فقط به این دلیل بود که استودیوها فیلم‌های تابستانی خود را برای ۱۲ روز دیگر تبلیغ کنند».
قبل از شروع مذاکرات در ۷ ژوئن، ۶۵۰۰۰ بازیگری که رای دادند با اکثریت قاطع به رهبران اتحادیه رای دادند تا آنها را به اعتصاب بفرستند، همانطور که انجمن نویسندگان آمریکا در زمانی که قراردادشان بیش از دو ماه پیش منقضی شد، انجام داد.
هنگامی که ضرب الاجل اولیه در اواخر ژوئن نزدیک شد، بیش از ۱۰۰۰ عضو اتحادیه، از جمله مریل استریپ، جنیفر لارنس و باب اودنکرک، نام خود را به
 نامه ای اضافه کردند که به رهبران تمایل آنها برای اعتصاب را نشان می داد.
در حالی که نام‌های معروف غالب هستند، اعتصاب شامل ده‌ها هزار بازیگر کم‌شناختی نیز می‌شود که با دستمزدی ناچیز به دنبال نقش‌های کوچک هستند. این اتحادیه می‌گوید جریان‌های درآمدی متوسط، اما اساسی، از جمله باقیمانده‌های بلندمدت نمایش‌هایی که در آنها ظاهر می‌شوند، خشک شده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.