صعود آهسته و پیوسته بورس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65436
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۲۲ |
«رسالت» تزریق نقدینگی جدید به بازار سرمایه را بررسی می‌کند

صعود آهسته و پیوسته بورس

بارها عنوان‌شده بود که بازگشت اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه، مقدم بر تزریق نقدینگی است و می‌بایست ابتدا در پی تزریق اعتماد و سپس افزایش حجم ورود نقدینگی بود. در این راستا زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری توییتر خود نوشته بود: حل ریشه‌ای مشکلات ‎بازار سرمایه با اقداماتی نظیر حذف قیمت‌گذاری دستوری و مالیات بر عایدی سرمایه امکان‌پذیر خواهد بود.
صعود آهسته و پیوسته بورس

فاطمه فلاح‌زاده
بارها عنوان‌شده بود که بازگشت اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه، مقدم بر تزریق نقدینگی است و می‌بایست ابتدا در پی تزریق اعتماد و سپس افزایش حجم ورود نقدینگی بود. در این راستا زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری توییتر خود نوشته بود: حل ریشه‌ای مشکلات ‎بازار سرمایه با اقداماتی نظیر حذف قیمت‌گذاری دستوری و مالیات بر عایدی سرمایه امکان‌پذیر خواهد بود. بازار سرمایه یکی از عناصر ‎اقتصاد مولد و نمادی از حضور مستقیم مردم در چرخه مدیریت اقتصاد کشور است. نظارت ‎مجلس و دولت بر بازار سرمایه سبب امنیت اقتصادی و ‎امنیت سرمایه‌گذاری است. به‌جای تزریق پول اعتماد را به بازار سرمایه تزریق کنید.با تأکید و آگاهی نسبت به‌ضرورت بازگشت اعتماد مردم به بازار بورس پس از اتفاقات سال ۹۹ مبنی برافت چشمگیر شاخص برخی کارشناسان بازار براین باور بودند که مؤلفه تزریق نقدینگی و بازگشت اعتماد مردم همراه یکدیگرند و در صورت تحقق یک مؤلفه، مؤلفه دیگر نیز محقق خواهد شد.فعالان بازار سرمایه معتقد بودند که با تزریق نقدینگی، اعتماد مردم به بورس بازمی‌گردد و شرایطی بهتر از گذشته ایجاد خواهد شد. صمدی، کارشناس بازار سرمایه دراین‌باره چنین عنوان کرده بود که با تزریق نقدینگی به بورس و اجرای مصوبات دیگر در این زمینه، وضعیت بازار بورس مناسب‌تر خواهد شد چراکه تزریق نقدینگی بازار را روان خواهد کرد. 
باوجود گفته‌ها و نوشته‌های متعدد مبنی بر ضرورت تزریق نقدینگی از سال گذشته تا به امروز، این مؤلفه در دست بررسی است و حال خبری مهم برای سهامداران بازار سرمایه تلقی می‌شود. در این راستا به‌تازگی پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی عنوان کرده است که در جلسات مستمر و متعددی که با نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار و دستگاه‌های اجرایی داشتیم بر عمل به مرّ قانون مجلس یعنی واریز سودهای رسوب شده شرکت‌های بورسی به‌حساب سهامداران تأکید شد که در حال حاضر بخشی از این موضوع اجرایی شده است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: هر عددی که به‌عنوان سود به افراد اختصاص پیدا می‌کند، از یک‌سو طبق قانون تجارت نباید در شرکت بورسی بماند و از سوی دیگر نیز منابع نباید قبل از اینکه به دست افراد برسد، در سازمان بورس بلوکه شود. هرچند براساس گزارش‌های ارائه‌شده بخشی از این موضوع اجرایی شده اما اجرای آن هنوز کامل نیست و باید اقدامات لازم برای اجرای صددرصدی آن انجام شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه گزارش نظارتی مربوط به این موضوع تدوین می‌شود، ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به مرّ قانون عمل کند؛ جایز نیست که حتی یک ریال برای یک روز هم در حسابی دیگری به‌جز سهامدار نگهداری شود.
 نقدینگی جدید وارد بورس می‌شود؟
شاخص کل بورس و هم‌وزن در روز شنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، رشد ۰٫۹ درصدی داشت. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز یک شنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه نیز  ۹ هزار و ۱۵۰ ‌واحد افزایش، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۵۲ هزار واحدی قرار گرفت. بازار سهام روز یک شنبه معاملات خود را در ادامه صعود شاخص بورس در روزهای گذشته با فضایی مثبت آغاز به کارکرد، به‌طوری‌که معامله گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۴ میلیارد و ۶۰۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۸۴ هزار و ۴۶ میلیارد ریال معامله کردند. شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۶۹۲ واحد افزایش به ۴۲۹ هزار و ۱۱ واحد و شاخص قیمت با یک‌هزار و ۶۷۳ واحد رشد به ۲۶۶ ‌هزار و ۵۶۷ واحد رسید.شاخص بازار اول، هفت‌هزار و ۹۷۷ واحد و شاخص بازار دوم ۱۴ هزار و ۴۸۱ واحد افزایش را ثبت کردند. روز یک شنبه در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۱۱ میلیارد و ۴۱۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۹ هزار و ۳۸۴ میلیارد ریال و در ۶۷۷ هزار و ۹۰۷ نوبت معامله شد.شاخص فرابورس نیز در روز یک  شنبه مورخ ۱۸ اردیبهشت بیش از ۱۳۱ واحد افزایش داشت و به ۲۱ هزار و ۲۰۴ واحد رسید. در این بازار سه میلیارد و ۱۹۰ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۲۴ هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال دادوستد شد، تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۳۴۴ هزار و ۶۶۳ نوبت بود.در‌کنار روند مطلوب و صعودی بازار سرمایه خبر تزریق نقدینگی نیز بر شرایط کنونی بازار قوت بخشید چراکه واریز سودهای رسوبی نقدینگی جدید و قوی وارد بازار سرمایه می‌کند. دراین‌باره امیرمهدی صبائی، رئیس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه  با اشاره به اینکه طی قرارداد، باید ماهیانه ۶۵۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود، اضافه کرد: پایان دی‌ماه ۶۵۰ میلیارد تومان و دو قسط ۶۵۰ میلیارد تومانی یعنی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به ماه‌های بهمن و اسفند ۱۴۰۰ واریزشده است.
رئیس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: یک واریزی دیگر هم مربوط به فروردین و اردیبهشت است که تا قبل از پایان اردیبهشت واریز خواهد شد و به‌صورت مستمر ماهیانه ۶۵۰ میلیارد تومان واریز خواهیم داشت. «رسالت» در بررسی اهمیت تزریق نقدینگی به بازار سرمایه و بازگشت اعتماد مردم با احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداخت. 
 بورس با مشکل جدی مواجه نیست و تزریق نقدینگی به‌منزله افزایش اعتماد مردم است
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه آیا تزریق نقدینگی جدید اعتماد سهامداران به بورس افزایش و تالار شیشه‌ای روند صعودی به خود می‌گیرد، عنوان کرد: به‌طورکلی و با توجه به الزام قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام، موفقیتی برای سپرده‌گذاران رقم خورد. به‌طور‌حتم این مصوبه به نفع سهامداران بود و معضلاتی همچون دریافت سود را حل کرد.  وی افزود: پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام موجب بازگشت اعتماد مردم نسبت به بازار بورس شد. با توجه به اینکه در حال حاضر بیش‌تر سهامداران بازار متوجه شده‌اند که می‌بایست سهم خود را بلندمدت نگه‌داشته و با حضور در مجامع به سرمایه‌گذاری بپردازند. این شرایط موجب افزایش اعتماد بود تا اینکه عنوان شد سودهای رسوب شده سنوات گذشته و نزد ناشرین باقی‌مانده، از طریق سپرده‌گذاری پرداخت خواهد شد. اشتیاقی تصریح کرد: خبر پرداخت سودهای رسوب شده سنوات قبل موجب اعتماد و قوت دوچندان برای سهام‌داران شد. به‌موجب تقسیم این سود علاوه بر‌ بازگشت اعتماد مردم، خرید سهم نیز اتفاق خواهد افتاد. کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: رقم سودهای رسوب شده مشخص نشده و به همین خاطر فعالان بازار  در جریان میزان تزریق نقدینگی حاصل از سود رسوب شده سنوات گذشته  نیستند. عدم اطلاع از میزان این سود باعث شده تا اثربخشی این تزریق بر بازار قابل‌اندازه‌گیری نباشد. 
 روند بورس هوشمندانه و آرام اما صعودی است!
اشتیاقی ادامه داد: تا مادامی‌که آمارهای رسمی مبنی بر میزان تزریق سودهای رسوب شده نباشد، نمی‌توان اثربخشی‌ بر بازار سرمایه را‌ اندازه‌گیری کرد. مهم‌ترین مؤلفه دراین‌باره بازگشت اعتماد مردم و به‌موجب این اعتماد، خرید سهم است. وی متذکر شد: اعتمادسازی مردم مبنی بر تشویق سهامداری و حضور در مجامع مؤلفه مهم برای روان شدن بازار و جریان نقدینگی است. تزریق سودهای رسوب شده حاصل از سنوات گذشته کمک خواهد کرد تا شکل حضور سرمایه‌داران تغییر و به شکل نوسان‌گیری کوتاه‌مدت نباشد. کارشناس بازار سرمایه در پایان این گفت‌وگو اظهار‌کرد: ورود نقدینگی به بازار شرایط حال حاضر بازار را چندان تغییر نخواهد داد چراکه در حال حاضر بازار سرمایه راه خود را پیداکرده و با مشکل نقدینگی مواجه نیست. در این مقطع زمانی با صف فروش مواجه نیستیم و بنابراین ورود نقدینگی بر نقطه تعادلی بازار اثر چندانی نخواهد داشت. نقطه ارزندگی کنونی، بهترین شکل از بازار سرمایه و بهتر از شارپ بیش از افزایش پیدا نکند. شاخص یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد مطلوب بوده و درست این است که به‌یک‌باره و بی‌دلیل روند صعودی پیدا نکند. بازار بورس در حال حاضر عملکردی هوشمندانه دارد و به‌طورحتم با اعلام گزارش عملکردهای ۱۲ ماهه، روندی آرام اما صعودی را به خود خواهد گرفت. 

نویسنده : فاطمه فلاح زاده |
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.