صدای پای جنگ در دریای چین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 31510
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱ |
پکن اعلام آماده باش نظامی کرد؛

صدای پای جنگ در دریای چین

 صدای پای جنگ در شرق آسیا بار دیگر شنیده می شود. مداخله نظامی آمریکا در این منطقه طی ماه‌های اخیر ، بر شدت و حدت بحران در شرق آسیا افزوده است. در چنین شرایطی، به نظر می رسد مقامات چینی نیز رویکرد محتاطانه خود را نسبت به توطئه های آمریکا کنار گذاشته و صبر راهبردی خود را نیز در خصوص بحران‌سازی های آمریکا در تایوان کنار گذاشته اند. در چنین شرایطی قطعا آمریکا پشت تایوان را نیز خالی خواهد کرد!
صدای پای جنگ در دریای چین

گروه بین الملل 
 صدای پای جنگ در شرق آسیا بار دیگر شنیده می شود. مداخله نظامی آمریکا در این منطقه طی ماه‌های اخیر ، بر شدت و حدت بحران در شرق آسیا افزوده است. در چنین شرایطی، به نظر می رسد مقامات چینی نیز رویکرد محتاطانه خود را نسبت به توطئه های آمریکا کنار گذاشته و صبر راهبردی خود را نیز در خصوص بحران‌سازی های آمریکا در تایوان کنار گذاشته اند. در چنین شرایطی قطعا آمریکا پشت تایوان را نیز خالی خواهد کرد!
 سخنان مهم رئیس جمهور چین 
در میان تنش‌های چین و آمریکا و تلاش‌های تحریک‌آمیز واشنگتن برای فروش سلاح به تایوان، «شی‌جین‌پینگ» از نیروهای نظامی کشورش خواست تمام انرژی و فکر خود را بر آمادگی برای جنگ متمرکز کنند. «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در بازدید از یک پایگاه نظامی در استان جنوبی «گوانگ‌دونگ» از نظامیان این کشور خواست تمام انرژی و فکر خود را به آمادگی برای جنگ اختصاص دهند.
«شینهوا» خبرگزاری دولتی چین گزارش داد« شی» در دیدار با تفنگداران دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در شهر «چاوژو» به سربازان چینی گفت  که حالت آماده‌باش را حفظ کنند و از آن‌ها خواست کاملا وفادار، خالص و قابل اعتماد بمانند.
به گزارش شبکه آمریکایی  CNN، هدف اصلی سفر رئیس‌جمهور چین به گوانگ‌دونگ سخنرانی در چهلمین سالگرد منطقه ویژه اقتصادی شنژن بود که در سال ۱۹۸۰ برای جذب سرمایه خارجی تأسیس شد و نقشی حیاتی در کمک به اقتصاد چین و تبدیل آن به دومین قدرت برتر اقتصادی جهان ایفا کرده است. اما دیدار رئیس‌جمهور چین از پایگاه نظامی در میانه تشدید تنش‌ها بین چین و آمریکا در دهه‌های اخیر و در ماه‌های گذشته بر سر مسئله تایوان و همه‌گیری کرونا، صورت گرفت.
  آمریکا، آتش افروز اصلی جنگ در شرق آسیاست
منابع خبری اخیرا  از تقاضای کاخ سفید از کنگره برای تصویب فروش سه بسته نظامی ویژه به تایوان خبر دادند. خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع مطلع نوشت، وزارت خارجه آمریکا نیز در زمینه فروش حسگرهای جنگنده «اف-۱۶»، موشک‌های پیشرفته «اسلمر» ویژه حمله به اهداف دریایی و راکت‌های «هیمراس» مکاتباتی با کنگره انجام داده است. پیشتر نیز چهار مقام مطلع  فاش کردند که آمریکا قصد دارد هفت نوع سلاح و سامانه‌های نظامی از جمله مین، موشک کروز و رادار  به تایوان بفروشد. سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در نشست خبری نسبت به فروش تجهیزات جنگی پیشرفته به تایوان و ساخت استحکامات در نقاط مرزی به آمریکا و هند هشدار داد.«ژائو لیجان» سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از آمریکا، گفت: این اقدام نقض توافقات دیرینه است و واشنگتن روابط با تایوان را مقدم بر روابط با چین برشمرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ایالات متحده اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک  چین و آمریکا را به طور جدی نقض کرده است. با فروش اسلحه به تایوان، آمریکا در امور داخلی چین دخالت جدی کرده و به حاکمیت و منافع امنیتی چین آسیب جدی وارد کرده است.»
این دیپلمات چینی  از اقدامات قانونی و لازم در صورت فروش سلاح از سوی آمریکا به تایوان خبر داد.
دولت چین طبق اصل چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین واحد چین  و مواضع آمریکایی‌ها در قبال روابط با تایوان و فروش تسلیحات را مغایر با این اصل می‌داند. دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ روابط خود با تایوان را قطع و اعلام کردند که به اصل چین واحد پایبند هستند اما طی سال‌های اخیر به اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات به تایوان دست زده‌اند.
 تنش همه جانبه میان آمریکا و چین 
در سایه افزایش شمار قربانیان کرونا در آمریکا و تداوم اتهام‌زنی‌ها و فرافکنی‌های کاخ سفید علیه چین به دلیل عجز از مهار این همه‌گیری، نسخه عربی روزنامه الکترونیکی چینی «خلق» ، یادداشتی را منتشر کرد و به بررسی ریشه‌ها و دلایل ناتوانی آمریکا در مهار این همه‌گیری پرداخت.نویسنده در سرآغاز این یادداشت گریزی به خاطرات وزیر خارجه کنونی آمریکا در زمانی که در «سیا» مشغول به کار بود،  می‌زند و اعتراف او به دروغگویی، فریبکاری و دزدی را یک خط مشی برای دولت کنونی آمریکا توصیف می‌کند.
 دیپلماسی دروغ در آمریکا 
برگزاری هفتادوپنجمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، فرصتی برای ایالات متحده بود تا دیپلماسی دروغ خود را از تریبون این مجمع ارائه دهد. به طوری که رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و نمایندگان دایمی ایالات متحده در سازمان ملل به صورت متناوب، درباره مسائل  مرتبط با ویروس جدید کرونا و نیز حقوق بشر به چین حمله کردند و از امور نادرستی صحبت کردند که برملا کننده
 حقیقت دیپلماسی آمریکایی بود. اما در واقعیت، به دلیل ناتوانی و عجز سیاستمداران آمریکایی، شمار کشته‌های ویروس کرونا در آمریکا از مرز ۲۱۰ هزار نفر گذر کرد. وضعیتی که مجله آمریکایی تایم با ترسیم یک کاریکاتور از کاخ سفید در حالی که دود قرمزی از ویروس‌ها را بیرون می‌داد، به خوبی مجسم ساخت.  بی‌تردید دلیل آنکه آمریکا در مقابله با این همه‌گیری، دچار بدترین وضعیت در جهان شد، «پنهان‌کاری چین در قبال این همه‌گیری»، آنچنان که برخی سیاستمداران آمریکایی ادعا می‌کنند، نیست. دلیل اول و آخر این وضعیت، اقدام کاخ سفید در نادیده گرفتن پیام های چین و اهمال در قبال وضعیت سلامت و بهداشت مردم آمریکا است. چین از سوم ژانویه ۲۰۲۰، طرف آمریکایی را در جریان ظهور این همه‌گیری و تدابیر پیشگیرانه در قبال آن قرار داده بود. 
  آمریکا، بازنده بزرگ کروناست 
در همین راستا، روزنامه «واشنگتن پست» در چهارم آوریل گذشته نوشت که کاخ سفید از همان ابتدا در جریان شدت این همه‌گیری قرار گرفته بود اما از اتخاذ تدابیر لازم در قبال آن اجتناب ورزید و ۷۰ روز سرنوشت‌ساز برای مهار این همه‌گیری را از دست داد. در مقابل سران آمریکایی تلاش کردند تا از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند و به چین اتهام بزنند. در شرایطی که جهان به شدت به وحدت و همکاری نیاز دارد، دولت کنونی آمریکا بارها و بارها به «دروغ»، «زورگویی» و «تحریم‌ها» با «ابزارهایی دیپلماتیک» متوسل شده و در مقابل از مسئولیت خود به عنوان یک کشور بزرگ شانه خالی کرده و  به تخریب و سیاه‌نمایی  سازمان‌های بین‌المللی و باج‌گیری از آن‌ها روی آورده است.
درست در لحظات پرتنش مقابله جهانی با این همه‌گیری، ایالات متحده از سازمان جهانی بهداشت خارج شد و در حال حاضر نیز بیش از سه میلیارد دلار به این سازمان بدهی دارد. مجله «لانست» در نهم ژوئیه گذشته نوشت که خروج ایالات متحده از سازمان جهانی بهداشت غیرقانونی است و تهدیدی علیه بهداشت و سلامت جهانی و مردم آمریکا به شمار می‌رود.

|
برچسب ها
, , ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.