صداقت نجات‌بخش و راهگشا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104465
  پرینتخانه » سرمقاله, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱:۲۵ |

صداقت نجات‌بخش و راهگشا

شگفتی‌های سال ۱۴۰۳ پایانی ندارد. حتی نمی‌شد تصور کرد ماه پنجم سال تمام نشده باشد که دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران اسلامی شده و تمام کابینه‌اش از مجلس رأی اعتماد گرفته باشند‌.
صداقت نجات‌بخش و راهگشا

یک. شگفتی‌های سال ۱۴۰۳ پایانی ندارد. حتی نمی‌شد تصور کرد ماه پنجم سال تمام نشده باشد که دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران اسلامی شده و تمام کابینه‌اش از مجلس رأی اعتماد گرفته باشند‌. رکوردهای بسیاری در جلسه رأی اعتماد دیروز شکست. وزرای کابینه دکتر پزشکیان با میانگین ۲۳۷ رأی و موافقت ۸۲ درصد نمایندگان، بالاترین نرخ اعتماد نمایندگان را به خود جلب کرد. وزیر دفاع یعنی عزیز نصیرزاده با ۲۸۱ رأی بالاترین رأی اعتماد تاریخ یک وزیر را به دست آورد. پس از ۲۳ سال برای نخستین بار تمام گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت به هیئت دولت راه یافتند و خانم فرزانه صادق، بالاترین رأی اعتماد تاریخ وزیران زن جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داد.

دو. دکتر پزشکیان پدیده این روزهای سیاست است. برای عموم سؤال شده که او چگونه عمل می‌کند و چطور با وجود موانع بسیار، به راحتی کارش را پیش می‌برد. پزشکیان حتی در دفاع پایانی از کابینه از تمام فرصت خود استفاده نکرد و تنها ۲۷ دقیقه سخن گفت. البته این ۲۷ دقیقه طوفانی و بسیار مؤثر واقع شد.

سه. پزشکیان صریح و صادق است. او اهل تکلف نیست و شفاف می‌گوید حتی نوشته‌هایی که مشاوران برایش می‌نویسند را نمی‌پسندد. او باور دارد که «النجاة فی الصدق» و همانگونه که در انتخابات وعده داده عمل کرده است. کابینه او گرچه بهترین نیست اما مطابق وعده‌اش ترکیبی از سلایق است. از خلق و خوی شخصی و تواضع که بگذریم در رعایت آداب سیاسی نیز بیش از چیزی که به نظر می‌رسد آداب‌دان بوده است. پزشکیان از کابینه دولت قبل سه وزیر برگزیده که تا به حال سابقه نداشته است. در واقع در ترکیب فعلی، دولت‌های ۲۷ سال گذشته نماینده‌ای در سطح وزیر یا بالاتر دارند که در نوع خود بی‌نظیر است. او در این چند هفته پس از پیروزی در انتخابات، بارها به دیدار نمایندگان رفته یا در دولت میزبان آن‌ها بوده است.

چهار. گفته می‌شود پزشکیان در جلب آرای اعتماد از رهبری هزینه کرد و پس از این نظارت بر کابینه او سخت می‌شود. چنین چیزی درست نیست. اولا مجلس، دستگاه‌های نظارتی و رسانه‌ها بر دستگاه‌های حاکمیتی با حکم مستقیم از رهبر انقلاب همچون صدا و سیما هم نظارت می‌کند و کاستی‌ها را اصلاح یا انحرافات را قطع می‌کند. ثانیا در تاریخ دو دهه گذشته و به‌ویژه در ایام انتخابات، جریان‌های دیگر که امروز منتقد پزشکیان هستند، نه تنها رهبری بلکه انقلاب اسلامی را نیز به میل خود مورد تغییر و تعبیر قرار داده‌اند. در این باره بیشتر خواهم نوشت.

نویسنده : محسن پیرهادی |
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.