صحبت‌های ظریف، خلاف واقعیت بود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24522
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 16 تیر 1399 - 7:41 |
سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

صحبت‌های ظریف، خلاف واقعیت بود

مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درواکنش به صحبت‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور به «رسالت» می‌گوید:دیروز وزیر امور خارجه در مجلس حضور یافت اما متأسفانه علی‌رغم این‌که مواضع مجلس یازدهم را می‌دانست، مسائلی را مطرح کرد که خلاف واقعیات موجود کشور است و مجلس نیز با صحبت‌های او مخالف بود.
صحبت‌های ظریف، خلاف واقعیت بود

‌|حانیه مسجودی‌|
مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درواکنش به صحبت‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور به «رسالت» می‌گوید:دیروز وزیر امور خارجه در مجلس حضور یافت اما متأسفانه علی‌رغم این‌که مواضع مجلس یازدهم را می‌دانست، مسائلی را مطرح کرد که خلاف واقعیات موجود کشور است و مجلس نیز با صحبت‌های او مخالف بود. درحالی‌که ظریف گفت من توهینی نکردم که نمایندگان اعتراض دارند، اما صحبت‌هایی که در جایگاه مجلس یازدهم داشت، جای تأسف دارد. به همین دلیل نمایندگان به‌شدت نسبت به صحبت‌هایش به‌ویژه در مورد برجام موضع گرفتند.
وی افزود: ظریف به برجام افتخار می‌کرد، درحالی‌که این توافق هیچ آورده ای برای کشور نداشته و مشکلات مردم را نیز افزایش داده است. به‌طور تقریبی تمام مجلس علیه مواضع و مباحث ظریف موضوع گرفت. نمایندگان به‌شدت در مورد معضلات اقتصادی و نتایج حاصل شده در حوزه‌های مختلف مانند NPT و مشکلی که برای کشور ایجاد کرده و همچنین پروتکل الحاقی که اخیرا  سه کشور اروپایی نیز ما را محکوم کردند، اعتراض داشتند. مسئولان سیاست خارجی موضع منفعلانه داشتند و در موضوعات مختلف عقب‌نشینی و به کدخدا وصل شدند و ما جز این اقدامات نتیجه دیگری ندیده‌ایم. 
سعادتی تصریح کرد: سؤال ما این است چرا آقایاننتوانستند از ابتدا برخورد فعال‌تری در روابط خارجیداشته باشند و نتیجه این‌چنین شد که باوجود عقب‌نشینی‌های بسیار بازهم ایران محکوم می‌شود!
این عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین اشاره کرد و افزود بحث مربوط به قرارداد ۲۵ ساله که دولت منعقد کرده نیز  باعث تعجب است. بسیاری از مباحث آن باید طبق قانون اساسی در مجلس مصوب شود. اما حتی یکی از بندهای آن‌هم به سمع و نظر مجلس نرسید و آقایان از موقعیت تغییر مجلس دهم به یازدهم استفاده کردند. درحالی‌که این کار باید به‌طور کامل مورد تأیید مجلس قرار گیرد و به آن نظارت شود. دراین‌باره نیز به ظریف تذکر لازم داده شد. 
سعادتی معتقد است   فضای کلی مجلس براین اساس است که سمت‌وسوی اتخاذشده دولت در حوزه سیاست خارجی درست نیست.
وی در تشریح جزئیات جلسه علنی مجلس بیان کرد نمایندگان مجلس، ظریف را در مورد صحبتی که در دانشگاه داشت زیر سؤال بردند. او گفته بود آمریکا ابرقدرت است و با یک بمب ما را نابود می‌کند!
*دولت جز حرکت در مسیری اشتباه طی ۷ سال گذشته هیچ کاری نکرده است
سعادتی با اشاره به واکنش و اعتراضات نمایندگان علیه ظریف گفت: صحبت‌هایی که در مجلس پیش آمد به این دلیل بود که سخنان ظریف منطبق با واقعیت نبود و خروجی‌هایی که او مطرح می‌کرد حتی با گفته خودشان که پس از برجام تمام تحریم‌ها لغو و مشکلات برطرف می‌شود نیز منطبق نبود. اکنون هیچ‌کدام از این‌ها اتفاق نیفتاده است و دلار به بالای ۲۰ هزار تومان نیز رسیده و وضعیت سکه و بازار نیز تعجب‌برانگیز است. صحبت ما خطاب به ظریف این بود که شما چه نتیجه ای  گرفته اید 
که می‌گویید تاریخ قضاوت خواهد کرد؟ جز این که ۷ سال مسیر اشتباهی را طی کرده‌اید!
او تأکید کرد نکته‌ای که از همه مهم‌تر است؛ رویکرد مجلس یازدهم طوری نیست که بخواهیم از اصول، اعتقادات و سیاست‌ها و منویات رهبر انقلاب عقب‌نشینی کنیم. باید باور کرد که مجلس دهم در این موارد کوتاهی کرده و اما مجلس یازدهم که انقلابی و جهادی است به‌طور حتم در برابر این مسیر ایستادگی می‌کند.
عضو کمیسیون امنیت مجلس تصریح کرد ظریف ادعا کرد ما بسیاری از مواردی را که راه شهید سلیمانی بوده، ادامه داده و هماهنگ بوده‌ایم. اما پاسخی که در کل داده شد این بود که چنین نبوده است بلکه شما در بسیاری از جهات  خلاف این مسیر حرکت کرده و ما چیزی ندیده‌ایم که بگوییم شما در حوزه جبهه مقاومت اقدامی انجام داده‌اید و کوتاهی‌هایی وجود دارد. همین دهن‌کجی‌هایی که امروز ترکیه به ما می‌کند و در شبکه‌های تلویزیونی خود علیه کشور ما موضع می‌گیرد به دلیل کوتاهی‌ها در سیاست خارجه است.
وی گفت: نمایندگان معترض بودند که روند شما درست نیست و باروحیه انقلابی کشور ما تداخل دارد و مسیری که اکنون بااقتدار از آن دفاع می‌کنید با اوضاع کشور منافات دارد. در مجلس مطرح شد که مناسبات با کشورهای منطقه بسیار کم بوده و ما معترض وضع موجود هستیم. ازآنجاکه رهبر فرزانه انقلاب توصیه کردند که ارتباط خارجی ما باید با کشورهای همسایه محکم‌تر شود، اما متأسفانه شاهد هستیم که دولت در این زمینه موفق نبوده است.
*اعتراضات نمایندگان بحق است
سعادتی  تاکید کرد: بیش از ۷ سال است شاهد عقب‌نشینی از اصول نظام و ارزش‌های جمهوری اسلامی هستیم.خون شهدا و قاسم سلیمانی‌ها ریخته است و نمایندگان از سیاست خارجی عصبانی هستند. بنابراین تذکرات و اعتراضاتی که نسبت به مواضع ظریف داشتند بحق است. 
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در انتها تأکید کرد که می‌شد فضای اعتراضی را در مجلس تغییر داد اما این موضوع بهانه‌ای نیست که مواضع انقلابی نمایندگان زیر سؤال برود، چراکه نمایندگان راجع به سیاست‌های موجود دولت حرف دارند و معترض هستند.
 بااین‌حال باید با برنامه و منطق و اولین محصول نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کارها را پیش ببریم و اولین محصول کمیسیون هم متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی بوده است که در صحن مجلس به رأی گذاشته خواهد شد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای صحبت‌های ظریف، خلاف واقعیت بود بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.