صادرات نفت شرایط خوبی دارد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 98632
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۶:۵۵ |
محمدعلی خطیبی، کارشناس انرژی:

صادرات نفت شرایط خوبی دارد

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک و کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تولید روزانه۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران در دومین ماه سال جاری میلادی پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: به طورحتم این روند در کسب جایگاه ازدست‌رفته خود در میان تولیدکنندگان بزرگ اوپک، توسعه اقتصاد انرژی و خنثی‌سازی تحریم‌ها اثرگذار خواهد بود.
صادرات نفت شرایط خوبی دارد

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک و کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تولید روزانه۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران در دومین ماه سال جاری میلادی پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: به طورحتم این روند در کسب جایگاه ازدست‌رفته خود در میان تولیدکنندگان بزرگ اوپک، توسعه اقتصاد انرژی و خنثی‌سازی تحریم‌ها اثرگذار خواهد بود. خوشبختانه دولت سیزدهم در بخش صادرات نفت توفیق‌های بسیار بزرگی داشته است و به دستاوردهای خوبی دست‌یافته است. در دولت گذشته صادرات نفت میزان بسیار کمی داشت و به همین خاطر‌ نیز دشمنان می‌کوشیدند تا‌ اهداف تحریمی خود را عملیاتی کنند و ایران را از بازار نفت حذف کنند. 
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های مثمرثمر دولت سیزدهم در جهت رونق صادرات نفت ایران و افزایش تولید افزود: تولید بسیار پایین نفت در ‌دولت گذشته بسیار نگران‌کننده بود و خوشبختانه با اهتمام دولت سیزدهم صادرات نفت کشور به میزان قابل‌توجهی رسید. 
خطیبی با اشاره به حضور ایران در بازار نفت بین‌المللی تصریح کرد: تقویت تولید نفت ایران، اقدامی قابل‌توجه است و موجب شد تا از بازار نفت نه‌تنها خارج نشویم بلکه به میزان صادرات قابل‌توجهی نیز دست پیدا کنیم. 
نماینده سابق ایران در اوپک با تأکید بر لزوم استمرار مؤلفه‌های رونق تولید نفت همچنین خاطرنشان کرد: علی‌رغم افزایش تولید اما میزان صادراتی‌مان به دوران پیش از تحریم نرسیده است. در دوران پیش از اعمال تحریم‌ها، تولید نفت حدود ۳/۶ الی ۳/۸ میلیون بشکه در روز بود. اینک تولید نفت ایران به ۳/۲ میلیون بشکه در روز رسیده است و این خود مبرهن می‌سازد که از میزان تولید ادوار‌گذشته همچنان فاصله‌داریم. 
کارشناس انرژی درباره چگونگی کسب جایگاه گذشته ایران در بازارهای جهانی نفت متذکر شد: اگر فاصله تولید حال حاضر‌ با میزان تولید نفت در زمان پیش از اعمال‌ تحریم‌ها کاهش یابد، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و جایگاه گذشته خود را کسب خواهیم کرد. 
وی با تأکید بر دشواری‌های تولید نفت یادآور شد: تولید نفت برخلاف تصور همگان اتفاق ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های خاصی دارد و مبرهن شدن نتایج آن نیز نیازمند زمان خواهد بود.
خطیبی در پایان این گفت‌وگو بابیان اینکه‌ در تولید نفت اقدامات بسیاری باید در دستورکار قرار گیرد و تولید یک‌شبه ممکن نخواهد بود، اظهارکرد: افزایش تولید درحال‌حاضر بیانگر آن است که روند استمرار تولید و تقویت تولید همواره در دستورکار قرار دارد و تنها کسب نتایج آن  نیازمند زمان است. صنعت نفت همواره در تلاش است تا جایگاه گذشته کسب شود و به بالاترین میزان تولید دست پیدا کنیم.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.