شکوه ملت در حماسه غدیر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88561
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۴۰ |

شکوه ملت در حماسه غدیر

زبان و قلم از وصف واقعه شکوهمند 16 تیر 1402 در کشور و بخصوص در تهران قاصر است. فیلسوفان و جامعه‌شناسان و روانشناسان و تحلیل گران شرق و غرب عالم باید تئوری های خود را به زباله دان تاریخ سپرده و صحنه های نوین و بدیع شگفت آور ایران را در آینه فرهنگ تشیع به نظاره بنشینند.
شکوه ملت در حماسه غدیر

طاهره نیارکی
زبان و قلم از وصف واقعه شکوهمند ۱۶ تیر ۱۴۰۲ در کشور و بخصوص در تهران قاصر است. فیلسوفان و جامعه‌شناسان و روانشناسان و تحلیل گران شرق و غرب عالم باید تئوری های خود را به زباله دان تاریخ سپرده و صحنه های نوین و بدیع شگفت آور ایران را در آینه فرهنگ تشیع به نظاره بنشینند.
جوشش حب علی(ع) که اینک به آبشاری عظیم بدل شده و  قلوب ملتی را که سالها در معرض انواع حملات نظامی، سیاسی، اقتصادی و رسانه ای بوده مشاهده کنند امتی که سالها دعای ناد علی مظهر العجائب را زمزمه می کرد اینک آثار عجیب اجتماعی را در پیروی از ولایت اهل بیت می بیند که به ذهن هیچ جامعه شناس و روانشناسی خطور نمی‌کند. ابعاد گوناگون و زیبای مهمانی ده کیلومتری اعم از مدیریت زیبا ، تقسیم کار، تنوع موکب ها ، هماهنگی ها، اطعام میلیونی، نظم و کنترل ، امنیت و ایثار و مشارکت مردمی در تقبل هزینه های عظیم با تجمیع بودجه‌های کم و زیاد و ابعاد فرهنگی اعم از پخش کتاب و سرود و مشارکت جمعی کودکان و برنامه‌های شاد و مفرح فرهنگی  و بازی‌های کودکان و پیوند آنان با فرهنگ غدیر، خلاقیت ها در مدیریت مراسم، آموزش ایثار به کودکان در اهدای اسباب بازی، شب افسانه ای را برای ملت ایران رقم زد.
 ملت مسلمان و شریف و انقلابی ایران بداند اگر نیروهای کوچک خود را در کنار هم نهند و به عبارتی هم افزایی کنند آثار ارزشمند و مفید یدالله مع الجماعه را در جامعه شاهد خواهند بود. اگر با وجود شرایط سخت معیشتی و تورم بودجه های کوچک و بزرگ خود را در یک سبد قرار دهند و شادی های خود را تقسیم کنند به اصل مواسات خواهیم رسید و پیروی از فرهنگ امیرالمومنین(ع) که قسیم نار و جنت است می تواند بهشتی را حتی در این عالم برایمان مهیا کند. ملتی که سالها بخصوص در سال گذشته در معرض انواع تلقین‌های یاس، ناامیدی، سیاه نمایی، بدبختی و به بن بست رسیدن نظام قرار گرفته با حول قوه الهی باور نموده که با استعانت از حب اهل بیت و وحدت حول محور ولایت امیرالمومنین(ع) می تواند فاتح خیبرهای جدید باشد. در عظمت این حادثه شکوهمند فرهنگی همین بس که دشمن و رسانه ها را در شوک خبری فرو برده و خود و اذناب داخلی شان سکوت اختیار کرده اند و هزار افسوس که مغزهای پوسیده غرب زده تنها راه تخطئه این حرکت عظیم را با برچسب حکومتی یاد کردند. اگرچه حکومتی بودن افتخار این ملت است . چون حکومت از مردم جدا نیست  حکمرانان این حکومت از میان مردم برخاستند و بعضا از خانواده های معظم شهدا هستند. گرچه در این دوران چهل و چهار ساله وجود نفوذی های دشمن و غارتگران بیت المال را در نظام منکر نیستیم و از سوی نفوذی ها و برخی افراد بی بصیرت و غیرانقلابی ضربه های سنگین متحمل شده ایم، اما بدنه اصلی نظام و حاکمیت متعلق به مردم است و حضور مردم در تشییع شهدا و خدمتگزاران نظام گویای آن است که فرزندان ملت هستند.اما حتی اگر تهمت مدعیان مردم سالاری و  حقوق مردم را بپذیریم این پرسش مطرح است کدام حکومتی می تواند چنین نیروی عظیم مردمی را با رغبت و شادمانی به میدان آورد. لذا شایسته است بجای سیاه نمایی و ادامه روند خفت بار گذشته به خود آیند و فرهنگ متعالی شیعه و احادیث آن را باور و  بازنگری کنند. اگر اطعام یک فرد در عید سعید غدیر اجر هزاران و میلیون ها اطعام را در پی دارد گزافه گویی و مبالغه نیست. چون ترویج روحیه ایثار و ازخود گذشتگی  و مواسات منشا اتحاد ملی و رشد و ارتقاء روحی و تزکیه نفس آحاد جامعه بوده و می تواند سرآغاز الگوی جدیدی در حل مشکلات و گره‌های کور اجتماعی به دست مردم بوده و آثار پربرکت آن به جامعه برگردد، تجمیع حرکات فردی و اتحاد ملت آثار شگرف عظیمی دارد. شایسته است مدعیان حقوق مردم و روشنفکران بیمار از قالب های تنگ نظرانه و متحجرانه گذشته بیرون آمده و در اقتدا به حرکت عظیم و حماسه فرهنگی مردم در عید سعید غدیر به رشد و ارتقاء و رفع کاستی‌های آن اقدام کنند. به امید روزی که در مهمانی هزار کیلومتری، مهمان سفره ولی الله اعظم (عج)  آخرین سفیر الهی باشیم. 

نویسنده : طاهره نیارکی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.