شکست مذاکرات روسیه و غرب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60669
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۱۲ |
ترجمه و تحلیل؛

شکست مذاکرات روسیه و غرب

مسکو و کی‌یف می‌گویند تلاش‌های دیپلماتیک جاری در برلین برای یافتن راه‌حل بحران اوکراین دستاوردی به همراه نداشت.به گزارش یورونیوز، این مواضع پس از یک روز مذاکره میان نمایندگان روسیه و اوکراین با مقامات فرانسوی و آلمانی در برلین با هدف پایان دادن به مناقشه هشت‌ساله کی‌یف با جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو در شرق اوکراین اتخاذ شده است.
شکست مذاکرات روسیه و غرب

گروه بین‌الملل
مسکو و کی‌یف می‌گویند تلاش‌های دیپلماتیک جاری در برلین برای یافتن راه‌حل بحران اوکراین دستاوردی به همراه نداشت.به گزارش یورونیوز، این مواضع پس از یک روز مذاکره میان نمایندگان روسیه و اوکراین با مقامات فرانسوی و آلمانی در برلین با هدف پایان دادن به مناقشه هشت‌ساله کی‌یف با جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو در شرق اوکراین اتخاذ شده است.

دست نیافتن به پیشرفت‌های مدنظر در این مذاکرات سبب شکست تلاش‌ها برای خنثی کردن بحران گسترده‌‌‌ای شده که با اقدام جنجال‌برانگیز مسکو در گردآوردن بیش از یک‌صد هزار سرباز در مرزهای غربی خود با اوکراین شدت گرفته است.این بحران اکنون نه‌تنها نگرانی‌ها از وقوع جنگی تازه در اوکراین را افزایش داده بلکه بسیاری از کشورهای غربی و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را نیز درگیر خود کرده است.
دیمیتری کوزاک، فرستاده روسیه در مذاکرات برلین ، پس از یک روز مذاکرات فشرده بر سر بحران اوکراین گفت که در حال حاضر امکان نزدیک کردن دیدگاه‌های متفاوت موجود میان مسکو و کی‌یف نسبت به مفاد توافقنامه سال ۲۰۱۵ با هدف پایان دادن به مناقشه و درگیری میان جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه و نیروهای دولتی در شرق اوکراین وجود ندارد.
وی ضمن اعلام این مطلب به‌صراحت یادآور شد که در جریان مذاکرات پیشرفتی درزمینه نزدیک کردن مواضع دو طرف بر سر این پیمان به دست نیامد. از سوی دیگر آندری یرماک، فرستاده اوکراین در این مذاکرات نیز ضمن تأیید این نکته که هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشد بر تمایل دو طرف برای ادامه گفت‌وگوها تأکید کرد.
وی در این خصوص تصریح کرد: «امیدوارم خیلی زود دوباره با یکدیگر ملاقات کنیم و این مذاکرات را ادامه دهیم. همه مصمم هستند به نتیجه برسیم.»
مذاکرات میان مسکو و کی‌یف با میانجی‌گری قدرت‌های اروپایی در حالی همچنان در بن‌بست قرار دارد که به‌رغم توافق فرضیِ آتش‌بس درگیری‌های همچنان در مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین ادامه دارد.ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون موارد متعددی از نقض آتش‌بس را که گاهی روزانه با صدها حادثه و درگیری مختلف همراه می‌‌شود گزارش و ثبت کرده‌اند.به گفته مقامات دولت اوکراین درگیری‌های یاد شده از سال ۲۰۱۴ تاکنون دستکم ۱۵ هزار کشته بر جای گذاشته است. نمایندگان روسیه، اوکراین، سازمان امنیت و همکاری اروپا و دو منطقه جدایی‌طلب، فوریه سال ۲۰۱۵ در مینسک توافقنامه ۱۳ ماده‌ای را امضا کردند که موردحمایت رهبران فرانسه و آلمان نیز قرار گرفت.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اوکراین را متهم کرد که در تلاش برای بازنویسی این توافق است و تنها بر بخش‌هایی از توافق که به نفع این کشور است انعطاف نشان می‌دهد؛ ادعایی که کی‌یف آن‌ها  را رد می‌کند. 
اوکراین همچنین ادعای مسکو مبنی بر اینکه هیچ ارتباطی با درگیری‌ها در شرق این کشور ندارد را رد می‌کند و می‌گوید روسیه نیروهایی در داخل اوکراین دارد که در کنار جدایی‌طلبان می‌جنگند.کی‌یف از مذاکره با سران مناطق جدا شده امتناع می‌ورزد، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور  اوکراین پیشنهاد مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را داده است که کرملین تاکنون با آن موافقت نکرده است.شدت گرفتن بحران اوکراین و به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوهای جاری در برلین بر سر اجرایی شدن توافقنامه سال ۲۰۱۵ مینسک که هدف آن پایان دادن به مناقشه جاری میان کی‌یف و جدایی‌طلبان در شرق اوکراین است، در کنار اصرار ناتو بر گسترش به شرق اوضاع خطرناکی را در کی یف به وجود آورده که آینده‌  آن مبهم می‌باشد. 
یورونیوز

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.