شکست سنگین بایدن در ویرجینیا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53505
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۲۰ |
نخستین شکست دموکرات‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری 2020

شکست سنگین بایدن در ویرجینیا

نخستین پیروزی جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات فرمانداری ویرجینیا طی ۱۲ سال گذشته رقم خورد. بر اساس برآوردهای اکثر شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، گلن یانکین نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات فرمانداری ویرجینیا موفق به شکست رقیب دموکرات خود تری مک اولیف شده است.شمارش اولیه آرا از پیشتازی ۲ درصدی گلن یانکین، تاجر ۵۴ ساله و بدون تجربه سیاسی، در برابر تری مک آلیف ۶۴ ساله، فرماندار سابق ویرجینیا حکایت دارد.
شکست سنگین بایدن در ویرجینیا
 گروه بین‌الملل 
نخستین پیروزی جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات فرمانداری ویرجینیا طی ۱۲ سال گذشته رقم خورد. بر اساس برآوردهای اکثر شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، گلن یانکین نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات فرمانداری ویرجینیا موفق به شکست رقیب دموکرات خود تری مک اولیف شده است.شمارش اولیه آرا از پیشتازی ۲ درصدی گلن یانکین، تاجر ۵۴ ساله و بدون تجربه سیاسی، در برابر تری مک آلیف ۶۴ ساله، فرماندار سابق ویرجینیا حکایت دارد.
گلن یانکین در کارزار انتخاباتی بیشتر بر روی مسائلی نظیر وضعیت اقتصادی مردم، آموزش و نحوه مهار کووید ۱۹ ازجمله اجباری نبودن ماسک تمرکز داشت و نظرسنجی‌های پیشین هم برتری وی را پیش‌بینی کرده بودند. به‌این‌ترتیب او اولین جمهوری‌خواهی است که از سال ۲۰۰۹ به بعد به فرمانداری ویرجینیا می‌رسد.
وینسون سیرز از حزب جمهوری‌خواه هم برای قائم‌مقامی فرمانداری ویرجینیا انتخاب شد. خانم سیرز نخستین زن رنگین‌پوست آمریکایی است که برای احراز یک مقام دولتی در ایالت ویرجینیا انتخاب می‌شود.
 همه‌پرسی سرنوشت‌ساز برای بایدن 
بدین ترتیب جو بایدن و حزب دموکرات در انتخابات سوم نوامبر که اولین آزمون انتخاباتی مهم آمریکا بود شکست خوردند.در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ جو بایدن با کسب بیش از ۵۴ درصد آرا، دونالد ترامپ را در این ایالت شکست داد که بهترین نتیجه دموکرات‌ها از زمان فرانکلین روزولت در ویرجینیاست.
 از سال ۲۰۰۸ و پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری همواره رنگ این ایالت آبی ( دموکرات) باقی مانده بود.بسیاری از تحلیلگران انتخابات ویرجینیا را به‌عنوان نوعی همه‌پرسی از میزان رضایت مردم از عملکرد جو بایدن در آستانه یک‌سالگی حضور او در کاخ سفید تعبیر کرده‌اند.جو بایدن که برای شرکت در نشست آب و هوایی به گلاسگو سفر کرده با اذعان به تنگاتنگ بودن رقابت بین تری مک اولیف دموکرات و گلن یانکین جمهوری‌خواه، بر پیروزی دموکرات‌ها تأکید کرده بود.از سوی دیگر، ترامپ نیز پس از شکست دموکرات‌ها در انتخابات فرمانداری ویرجینیا، در خصوص شکست دادن دموکرات‌ها مصمم‌تر شده است. به نظر می‌رسم عزم ترامپ برای شکست دادن بایدن  و دموکرات‌ها به‌مراتب جدی‌تر  ازآنچه است که مستأجر فعلی کاخ سفید می‌پندارد.بنا بر گزارش‌ها، دونالد ترامپ باوجودآنکه علنا درباره بلند‌پروازی خود برای کاخ سفید اعلام تمایل نمی‌کند، به مهمانان شام خود گفته است که بنا دارد دوباره در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود.نشریه رولینگ استون گزارش کرد که طی چند ماه گذشته، ترامپ در  مهمانی‌های شام خود حداقل به سه نفر گفته است که قصد دارد در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود. یکی از مقام‌های ارشد سابق کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه درباره این مکالمات با رولینگ استون صحبت کرده است.مقام مذکور گفت: «من سه رفیق دارم که در دو ماه گذشته با او شام خورده‌اند. هر سه می‌گویند او بنا دارد در انتخابات ۲۰۲۴ برای ریاست جمهوری نامزد شود. حالا این‌که واقعا این کار را بکند یا خیر بحث دیگری است. هنوز سه سال تا آن موقع مانده است، ولی او به افراد چنین می‌گوید.»
 ترامپ قصد دارد در انتخابات حضور یابد بر اساس گزارش ایندیپندنت، یکی دیگر از مشاوران سابق ترامپ که به‌طور مرتب با افراد نزدیک به رئیس‌جمهور سابق صحبت می‌کند هم گفته است که او نیز از مکالماتی مشابه خبر دارد. به گفته وی،  ترامپ از ماه مه می‌گوید به نامزدی دوباره تمایل دارد و نشانه‌های اخیر هم حاکی از نامزدی مجدد اوست.این منبع آگاه گفت: «تمام افرادی که من با آن‌ها تماس دارم و مستقیم با او صحبت می‌کنند در حال حاضر فکر می‌کنند که وی دوباره نامزد خواهد شد.»
به نظر می‌رسد برخی نظرسنجی‌ها، عزم ترامپ را برای رهبری جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ( ۲۰۲۲) و همچنین انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ جزم کرده است. این بدترین خبر برای بایدن و دموکرات‌هاست. اگر ترامپ بتواند در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ، رهبری مؤثری در حزب جمهوری‌خواه داشته باشد قطعا احتمال شکست بایدن در انتخابات آتی افزایش خواهد یافت، مگر آنکه شکایات حقوقی علیه ترامپ ( که بیشتر توسط دموکرات‌ها پیگیری می‌شود) به نتیجه برسد و وی درنهایت امکان حضور در انتخابات را نداشته باشد. ترامپ هنوز نامزد احتمالی محبوبی در میان رأی‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه است و اخیرا بیش از نیمی از شرکت‌کنندگی در یک نظرسنجی گفتند در صورت نامزد شدن او در رقابت‌های انتخاباتی از او حمایت خواهند کرد. نزدیک‌ترین نامزد به ترامپ ازنظر جذب حمایت رأی‌دهندگان، ران دی‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا، است که خود از حامیان وفادار ترامپ به شمار می‌رود.رئیس‌جمهور سابق هم‌اینک نیز فعالیت‌های انتخاباتی دارد و ظاهرا این کارها را برای حمایت از جمهوری‌خواهان متعددی که امیدوار است در انتخابات میان‌دوره‌ای پیروز شوند، انجام می‌دهد. از سوی دیگر آقای ترامپ می‌تواند با فعالیت‌های انتخاباتی نام خود را در خط مقدم و مرکز سیاست حزب جمهوری‌خواه نگه دارد.
 زنگ خطر برای دموکرات‌ها 
ازاین‌رو، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲، به یکی از مهم‌ترین آوردگاه‌های سیاسی در ایالات‌متحده تبدیل خواهد شد علی‌رغم آنکه ترامپ در حمایت‌های انتخاباتی خود به دنبال منافع شخصی است، بعید به نظر می‌رسد هیچ‌یک از نامزدهای موردحمایت او از این موضوع شکایتی داشته باشند.  ترامپ ونامزدهای موردحمایتش همزیستی مسالمت‌آمیزی باهم دارند. به عبارت بهتر، ترامپ به‌راحتی با دیگر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه که قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حضور پیدا کنند، وارد معامله می‌شود و برخی آن‌ها را مجاب خواهد کرد تا به سود وی در این رقابت انصراف دهند یا درنهایت، حمایت خود را از وی اعلام کنند.درهرحال، ترامپ درصدد است تا  موقعیت خود را به‌عنوان رهبر حزب جمهوری‌خواه تثبیت کند. ترامپ قصد دارد این موضوع را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره عملیاتی کند. 
وی می‌خواهد  بر انتخابات‌های ایالتی تأثیر بگذارد، از قانون‌گذاران امتیازهای ویژه بگیرد و خود را رهبر بلامنازع حزب  متبوعش جلوه دهد.این بدترین خبر ممکن برای جمهوری‌خواهان سنتی محسوب می‌شود. کسانی که تصور می‌کردند ترامپ دیگر شانسی برای حضور در معادلات قدرت در آینده نخواهد داشت!
|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.