شوی برجامی ناقضان برجام! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54407
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۴۴ |
صدور بیانیه مشترک آمریکا ، اروپا و اعراب در خصوص توافق هسته ای

شوی برجامی ناقضان برجام!

 سه کشور اروپایی به همراه نماینده آمریکا و چندین کشور عربی منطقه، در آستانه  از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای درباره ایران رایزنی و بیانیه مشترکی را منتشر کردند. آن‌ها در بخشی از بیانیه مدعی شدند  که بازگشت متقابل ایران و آمریکا به برجام پیامدهای طولانی مدتی برای رشد و رفاه همه مردم منطقه از جمله ایران خواهد داشت.
شوی برجامی ناقضان برجام!
گروه  بین الملل
 سه کشور اروپایی به همراه نماینده آمریکا و چندین کشور عربی منطقه، در آستانه  از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای درباره ایران رایزنی و بیانیه مشترکی را منتشر کردند. آن‌ها در بخشی از بیانیه مدعی شدند  که بازگشت متقابل ایران و آمریکا به برجام پیامدهای طولانی مدتی برای رشد و رفاه همه مردم منطقه از جمله ایران خواهد داشت.رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پس از این نشست در توییتی نوشت که با نمایندگان سیاسی تروئیکای اروپایی و مقامات ارشد مصر، اردن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس دیدار داشته‌ است تا درباره دو مسیر پیش روی ایران صحبت کنند.
وی درباره این دو مسیر مدعی شده است :«یک راه این است که ایران مسیر بحران و ایجاد تنش هسته‌ای را ادامه دهد و راه دیگر این است که با بازگشت متقابل به برجام فرصت‌هایی را برای روابط دیپلماتیک و اقتصادی در منطقه ایجاد کند!»
نمایندگان سیاسی تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و  بریتانیا)، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان، بحرین، امارات، قطر، عمان و کویت) به همراه مصر و اردن   در ریاض درباره ایران رایزنی کردند.آن‌ها درباره اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه از جمله اقدامات ایران تبادل نظر کردند. نمایندگان این کشورها همچنین به دور هفتم مذاکرات هسته‌ای درباره بازگشت ایران و آمریکا به برجام پرداختند.نمایندگان تروئیکای اروپا و ایالات متحده بر اهمیت دستیابی و اجرای سریع یک راه‌حل مبتنی بر مذاکره در این هدف برای اروپا، ایالات متحده، منطقه و فراتر از آن تأکید کردند.
 بیانیه ای که ارزش پاسخدهی ندارد 
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه مشترک اخیر آمریکا ، اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت: «این نشست و بیانیه تنظیم شده، آنچنان ساختگی، نمایشی و فاقد مشروعیت است که ارزش پاسخگویی ندارد.»
  خطیب‌زاده تصریح کرد: «دولت آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و طرفی که از برجام خارج شده و مسئول وضعیت فعلی پیش آمده است و به عنوان تنها کشور با سابقه استفاده از تسلیحات هسته‌ای، با سابقه‌ای سیاه از مداخله‌های متعدد در امور داخلی کشورهای مختلف و اصلی‌ترین فروشنده سلاح و مهمات به مناطق مختلف دنیا، بار دیگر درصدد بحران‌آفرینی و فضاسازی علیه ایران است.»
واقعیت امر این است که «سند برجام» نه حکم «مقیاس» و نه حتی حکم «نقطه بازگشت اولیه» را برای مقامات آمریکایی و اروپایی دارد! به عبارت بهتر، اساسا غرب از منظر حقوقی برای برجام اصالتی قائل نیست. جالب توجه این که پس از انعقاد توافق برجام در دوران ریاست جمهوری اوباما، زمانی که نمایندگان ایران در کمیته مشترک برجام نسبت به عملکرد وزارت خزانه داری و امور خارجه آمریکا در پروسه عادی سازی روابط تجاری شرکت های بین المللی با کشورمان معترض بودند، واشنگتن و تروئیکای اروپایی اعتراض ایران را وارد ندانسته و معتقد بودند «سند برجام» و «آنچه صراحتا در آن آمده است» مبنای عملکرد طرفین محسوب می شود! 
اکنون مقامات آمریکایی و اروپایی بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرده اند که کاری به «سند برجام» ندارند، اما «احیای توافق هسته ای» را صرفا یک «نقطه گذار» تلقی می کنند! آن ها(مقامات آمریکایی و اروپایی) معتقدند که احیای ظاهری برجام می تواند گامی رو به جلو برای انعقاد توافقی جامع و بازدارنده علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، توافقی که بتواند فعالیت های هسته ای، موشکی و منطقه ای ایران را به صورت همزمان محدود کند. آن ها نام استراتژی حاکم بر این «نقشه راه» را «مهار حداکثری ایران قدرتمند» گذاشته اند.
 تلاش برای کاهش  مطالبه گری ایران 
یکی از دلایل صدور بیانیه ضد ایرانی اخیر، تلاش برای کاهش مطالبه گری ایران در آستانه برگزاری مذاکرات وین می باشد. آنچه مسلم است اینکه دولت بایدن می‌تواند به بهانه «عضویت ظاهری در برجام» یا همان «بازگشت بدون ثمر به توافق هسته‌ای»، خود را به‌عنوان «یکی از اعضای مشارکت‌کننده در برجام» معرفی کرده و از این طریق مکانیسم ماشه را تا آخرین مرحله ممکن (بازگرداندن همه تحریم‌های چندجانبه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد) فعال کند. در این‌صورت، «سند برجام» قطعا به کمک دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان نخواهد آمد.در اینجا متوجه اصرار دولت بایدن درخصوص عدم ارائه تضمین برای آینده برجام (حتی در دوران ریاست‌جمهوری خود و حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید) می‌شویم! دولت بایدن در صورت بازگشت ظاهری به برجام و بدون آنکه هندسه و ساختار تحریم‌ها را علیه کشورمان بر هم زند، بدون هیچ  بهانه‌ای (حتی در صورت پایبندی صددرصدی ایران به تعهدات برجامی خود) تحریم‌های چندجانبه را با استفاده از حق وتوی خود علیه کشورمان اعمال کند. مقامات دولت بایدن با هرگونه تعهد و تضمینی که این دو مؤلفه را هدف قرار دهد مخالف هستند اگرچه حتی این تعهد یا تضمین در متن برجام، قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد یا دیگر اسناد بین‌المللی آمده باشد.
 آمریکا از برجام خارج شده است نه ایران! 
این بیانیه در حالی منتشر می شود که آمریکا دردوران ریاست جمهوری ترامپ ، رسما از برجام خارج شد و تحریم‌های یکجانبه را با شدت بیشتری علیه کشورمان بازگرداند! فراتر از آن، واشنگتن و شرکای منطقه ای و اروپایی آن به وضوح نسبت به ادعاهای دروغین خود در قبال کشورمان آگاه هستند!در آستانه امضای برجام و در حالی که سه ماه تا انعقاد این توافق باقی مانده بود، برژینسکی، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا خطاب به جان کری ،وزیر خارجه سابق آمریکا اعلام کرد که تمامی ادعاهای مربوط به حرکت ایران به سمت تولید سلاح هسته ای و گزارش‌هایی که آژانس تحت عنوان مطالعات ادعایی در این خصوص منتشر کرده است، واقعی نبوده و مصداق حقه بازی هسته ای علیه ایران است. بنابراین، شانتاژ اخیرواشنگتن و متحدانش در قبال تهران،  در استمرار همان مسیری است که آنها مدت‌هاست آغاز کرده اند. 
در هر حال، واشنگتن و تروئیکای اروپایی خود به خوبی می دانند چگونه باید به توافق هسته ای بازگردند و چگونه باید تحریم های یکجانبه و ظالمانه موجود علیه جمهوری اسلامی ایران را به صورت کامل بردارند، اما اساسا اعتقادی نسبت به «تعلیق واقعی تحریم های ضد ایرانی» ندارند. مسئله ای که بارها از سال ۲۰۱۶ میلادی(زمان امضای برجام) بارها به اثبات رسیده است.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.