شعله‌های آتش بر پیکر زاگرس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22621
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۳۱ |
بازهم جنگلی در آتش سوخت؛

شعله‌های آتش بر پیکر زاگرس

آتش همچنان در جنگل‌ها زبانه می کشد، گرمای هوا و کمبود امکانات سبب شده آتش در چند منطقه حفاظت شده خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد گسترش یابد.
شعله‌های آتش بر پیکر زاگرس

‌| گروه اجتماعی‌|
آتش همچنان در جنگل‌ها زبانه می کشد، گرمای هوا و کمبود امکانات سبب شده آتش در چند منطقه حفاظت شده خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد گسترش یابد. از جمله منطقه حفاظت شده خائیز. از سویی دیگر در ایلام و کردستان هم چند مورد آتش سوزی رخ داده که به درخت‌های کهنسال بلوط و بخشی از پوشش گیاهی منطقه خسارت زده است. 
پنج شنبه گذشته، جنگل‌های خائیز در کهگیلویه و بویر احمد دچار حریق شد. این منطقه حفاظت شده با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در ۱۵ کیلومتری دهدشت قرار دارد و به دلیل غارها و چشمه‌سارهای متعدد، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و چشم‌اندازهای طبیعی محبوب طبیعت‌دوستان و گردشگران است. انواع درختان از جمله بلوط و گیاهانی چون خارشتر، یونجه وحشی، گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن و گل‌های مختلف در این منطقه رشد می‌کنند. پلنگ، کاراکال و پرندگانی مانند جغد شاخدار و جغد ماهی خوار هم در این منطقه زندگی می‌کنند و مطلوب‌ترین زیستگاه کل و بز در ایران است اما شعله‌های فوران آتش بی‌رحمانه گوی سبقت را ربود تا زیستگاه صدها جانور و گیاه را نابود کند. وسعت آتش‌سوزی به حدی بوده که مسئولان محلی هشدار دادند، برای مهار آتش و جلوگیری از «فاجعه» به بالگردهای آب‌پاش و هلی‌برد نیروی انسانی نیاز است. برهمین اساس روز گذشته دو بالگرد هوانیروز بیش از ۶۰ سورتی پرواز جهت انتقال نیروها به ارتفاعات خائیز داشتند و یک هلی کوپتر آب پاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد منطقه شد و قرار بود یک هلیکوپتر آب پاش دیگر نیز در حال عزیمت به منطقه باشد. 
طبق آخرین خبرها و برمبنای اظهارات معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، آتش جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز تقریبا در حال خاموش شدن است. «احد جمالی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص تصاویر منتشر شده از حیات وحش سوخته در فضای مجازی به نام خائیز بیان کرده: «این تصاویر را تایید نمی کنم». او این را هم گفته است که پس از مهار آتش سوزی تا ۴۸ ساعت باید نیروهای محیط زیست در منطقه حضور داشته باشند تا اینکه از شعله ور شدن کُنده های باقی مانده جلوگیری کنند. 
هر ساله در فصل گرما بخش‌های وسیعی از جنگل‌ها و مراتع ایران در آتش می‌سوزند و نبود حداقل امکانات و تجهیزات برای مهار آتش سبب نابودی بخش وسیعی از منابع طبیعی شده است. روز جمعه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار ارسال بالگرد برای مهار آتش سوزی در این استان شده بود.
او از استاندار خواسته بود که از طریق هماهنگی با امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، امکانات و تجهیزات اطفاء حریق از جمله بالگردهای آب‌پاش را به منطقه اعزام کنند.
حسن روحانی هم روز شنبه در گفت‌وگو با وزیر دفاع و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید به سرعت تمام اقدامات لازم و ضروری و تمامی امکانات و ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های همجوار برای جلوگیری از دامنه آتش‌سوزی و اطفاء حریق به کار گرفته شود.
عمدی در کار است تا ما نتوانیم در اطفای حریق جنگل موفق باشیم
آتش‌سوزی در منطقه کوه سیاه دشتستان در استان بوشهر که از عصر روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است نیز ادامه دارد. بخشدار مرکزی اندیکا در استان خوزستان هم خبر داده که آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط این منطقه همچنان ادامه دارد.
در دو آتش‌سوزی پیشین در جنگل‌های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته نیز بالگردها با چند روز تاخیر اقدام به خاموش کردن آتش کردند. در دو هفته اول آتش سوزیها  در مناطق گرمسیری بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی و مراتع و جنگلها در گچساران در آتش سوخت و  بیم آن می رفت با خشک شدن مراتع بخش سردسیری استان که عمده پوشش آن جنگلی و از نوع درختان بلوط و بنه است دچار خسارت های جبران ناپذیر شوند و استان از بهار و تابستان دل انگیز امسال تنها آتش درو کند و این اتفاق هم برای زاگرس و هم برای ایران موضوعی مهم است. زیرا اهمیت کهگیلویه و بویراحمد در زاگرس به اندازه اهمیت زاگرس برای ایران است. مسئله حائز اهمیت، گفته های سرهنگ علی عباس‏‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور است که در گفت و گو با رسانه ها مطرح کرده، «عمدی در کار است تا ما نتوانیم در اطفای حریق جنگل موفق باشیم و احساس می‌کنم گوش شنوایی در سازمان برنامه و بودجه نیست.چطور در این مملکت برای همه چیز پول داریم اما ۳۰ میلیارد تومان بودجه برای اطفای حریق جنگل نداریم؟ معاون اول رئیس‌جمهور تاکنون بیش از ۱۰ بار با سازمان برنامه و بودجه در این مورد مکاتبه داشته و من نامه‌هایش را در سیستم دارم، اما هنوز این بودجه تخصیص نیافته و من واقعا فکر می‌کنم عمدی در کار است.»
طی روزهای گذشته رسانه ها به ابعاد مختلف آتش سوزی جنگلها پرداخته اند، اما فراموش نکنیم که در سالیان گذشته هم مشابه این اتفاق رخ داد و یکی از اهالی محلی امدادرسان با دست‌های تاول‌زده به ایرنا گفت که چگونه او و دیگر ساکنان به خاموش‌کردن شعله‌های سه متری آتش‌ در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد در نزدیک کوه کاردی در حوالی روستای دیل در جنوب شهرستان گچساران شتافتند: «شعله‌های سرخ آتش مظلومیت جنگل‌ها و مراتع را فریاد می‌زند. اهالی روستاهای نزدیک به جنگل‌ها با استفاده از امکانات اولیه مانند شاخه درختان اقدام به خاموش کردن شعله‌های آتش همگام با مسئولان می‌کنند. فوران‌های آتش گاهی آنچنان سرکش است که تا فاصله سه متری امکان نزدیک شدن انسان به آن وجود ندارد… به هر قیمتی اجازه نمی‌دهیم جنگل‌ها خاکستر شود.»
او در انتها یادآوری کرد که «در صورت وجود بالگرد اعزام نیرو و تجهیزات از طریق بالگرد انجام می‌شود و خسارت آتش سوزی‌ها به حداقل خواهد رسید.»
کهگیلویه و بویراحمد برای مواقع بحرانی بالگرد در اختیار ندارد و در سال های قبل، وحید محمدی‌تبار،‌ مدیر کل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از کمبود امکانات و «کمبود شدید» نیروهای آموزش‌دیده ناراضی بود: «به کارگیری نیروهای متخصص اطفای حریق برای پیشگیری از وقوع بحران در جنگل‌ها و مراتع نیاز نخست صیانت از جنگل‌ها و مراتع استان است. تأمین تجهیزات خودرویی، دستگاه‌های دمنده و لباس مخصوص برای مهار آتش از دیگر نیازها برای مدیریت آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد است. تأمین اعتبار فوری برای خرید تغذیه و خدمات پشتیبانی نیاز دیگری است که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد توجه مسئولان باشد.» اما هنوز هم از تجهیزات و تامین اعتبارات خبری نیست. مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد  روز گذشته گفت: آتشی که از غروب پنج شنبه هشتم خرداد ۹۹ به جان جنگل‌ها و مراتع کوه خائیز در شهرستان کهگیلویه افتاده در کمبود نیروی انسانی و لجستیکی همچنان یکه تازی می‌کند و به پیش می‌رود.
سید اسدالله هاشمی افزود: وزش باد شدید، صعب العبور بودن منطقه، وسعت زیاد، شرایط بالای علوفه‌ای مراتع، در کنار کمبود نیروی انسانی و تجهیزات پشتیبانی در عدم مهار و کنترل حریق نقش بسزایی دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از دستگاه‌های اجرایی، نیروهای بسیج، مردم و دوستداران
 محیط زیست تقاضای کمک کرد و ادامه داد: هرکس به هر طریقی که می‌تواند به یاری طبیعت خائیز بشتابد. بخشی از آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه خائیز کهگیلویه مهار شده اما همچنان برای مهار کامل و جلوگیری از پیشروی آتش و با توجه به
 سخت گذر بودن، وجود صخره‌ها و گودال‌های عمیق به بالگردهای آب پاش نیاز است.
احد جمالی با بیان اینکه پیش بینی می شود آتش سوزی تا عصر دیروز (شنبه) و با استقرار بالگردهای آب پاش و همچنین کمک نیروهای مردمی به طور کامل مهار شود، خاطرنشان کرد: از روز گذشته و با حضور استاندار در منطقه و همچنین برگزاری جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران و رایزنی با مقامات و مسئولان دولتی، ارتش و سپاه تلاش‌ها و مدیریت بحران برای اطفای حریق به نحو مطلوب و با تمام توان نیروی انسانی و لجستیکی در حال انجام است.
معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با همکاری وزارت دفاع و سپاه سه بالگرد آب پاش برای اطفای حریق آتش منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه اعزام شده که قرار است تا ساعاتی دیگر در منطقه مستقر شوند.
جمالی ادامه داد: هم اینک نیز نیروهای مردمی و محیط بانان برای مهار آتش در میان صخره‌ها و گودال‌های عمیق با هلی برن بالگردهای اعزامی از سوی سپاه و ارتش به دل زبانه‌های آتش می‌زنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.