شروع پرشتاب بورس در آخرین روز مرداد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49340
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۴۸ |
شاخص بورس از یک‌میلیون و 500 هزار واحد عبور کرد

شروع پرشتاب بورس در آخرین روز مرداد

بورس اوراق و بهادار تهران در آخرین روز مردادماه و در نخستین روز کاری پس از تعطیلات با رشد شاخص همراه بود به طوری‌که در پایان معاملات روز یک شنبه، شاخص با رشد 15 هزار و 555 واحدی به یک‌میلیون و 515 هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 7 هزار و 707 واحدی به رقم 436 هزار و 25 واحد صعود کرد.
شروع پرشتاب بورس در آخرین روز مرداد

گروه اقتصادی
بورس اوراق و بهادار تهران در آخرین روز مردادماه و در نخستین روز کاری پس از تعطیلات با رشد شاخص همراه بود به طوری‌که در پایان معاملات روز یک شنبه، شاخص با رشد ۱۵ هزار و ۵۵۵ واحدی به یک‌میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۷ هزار و ۷۰۷ واحدی به رقم ۴۳۶ هزار و ۲۵ واحد صعود کرد.
بازار سهام پس از ۶ روز تعطیلی شروع پرقدرتی داشت به طوری‌که رکورد ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۰ در روز یک شنبه در بازار سرمایه شکسته شد و به ۱۱۰۵۴ میلیارد تومان رسید.  شاخص کل بورس تهران در مجموع دادوستد‌های مردادماه رشد ۱۵.۶ درصدی را ثبت کرد تا با شکستن رکورد ۱۳ماهه، لقب پرسودترین ماه بورس طی این مدت را به خود اختصاص دهد.
بازار سرمایه  از حدود سه ماه گذشته به تدریج و به‌طور مداوم در مسیر صعودی قرار گرفته است و تاکنون توانسته با رشدی نه‌چندان پرشتاب تا حدودی اعتماد دوباره سهامداران را به خود جلب کند. 
تحلیل‌گران تکنیکی سطح یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را سقف مقاومت شاخص کل درنظر گرفته‌اند و آن را سطح مقاومتی بسیار قوی می‌دانند. به نظر بعضی از کارشناسان و تحلیل گران حالا که شاخص توانسته این سطح از مقاومت را رد کند، می‌توان انتظار داشت به تدریج این روند صعودی را ادامه دهد. هرچند در این شرایط نمی‌توان از بالا رفتن نرخ ارز و اثرگذاری آن در رشد شاخص نیز چشم‌پوشی کرد. 
  آسیب و سود بازار سرمایه از نرخ دلار 
پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت» درباره  دلایل رشد این روزهای بورس اظهار کرد: عبور شاخص از مقاومت یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اتفاق مهمی بود اما باید در نظر داشته باشیم که متأسفانه با عبور شاخص از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، همه نمادها به‌طور یکسان رشد نکردند و نمادهای شاخص ساز رشد بیشتری پیدا کردند زیرا شرایط بهتری برای حرکت داشتند اما کلیت بازار شرایط خوبی نداشت. 
الیاس کردی افزود: شاخص نمی‌تواند نماگر اصلی برای سهامدار باشد زیرا شاخص با چند سهم اصلی بازار به علت داشتن وزن‌های بزرگی که دارند، می‌تواند رشد کند و چنانچه سهام کوچک و متوسط هم منفی شوند تأثیر زیادی بر روی شاخص نخواهند گذاشت. 
وی با اشاره به بالا رفتن نرخ دلار و تأثیر آن در وضعیت بورس گفت: سرمایه‌گذاران بر روی نرخ دلار توجه ویژه‌ای دارند زیرا قیمت آن از ماه‌های گذشته دچار رفت و برگشت شده است. دلار بعد از رسیدن به رقم
 ۲۲ هزار تومان اکنون به حدود ۲۷ هزار تومان رسیده است. با توجه به قیمت صعودی دلار و کاهش ارزش پول ملی کشور، قیمت سهام در بازار بالا می‌رود. یکی از محرک‌های بازار سرمایه نرخ دلار است و به همین علت همسو با افزایش قیمت دلار بازار سرمایه هم رشد پیدا کرده است. 
الیاس کردی با بیان اینکه اکنون بعضی از صنایع شاخص ساز به نقطه مقاومت رسیده‌اند و احتمال دارد پول از سوی صنایع بزرگ به سمت صنایع متوسط و کوچک سوق پیدا کند، افزود: این حرف به این معنا نیست که همه صنایع متوسط و کوچک دارای شرایط خوبی هستند. ضمن اینکه سهام ارزنده می‌توانند در دوره زمانی رشدی داشته باشند. 
وی ادامه داد: متأسفانه اکنون سرمایه‌گذاران برنامه‌ای در جهت کنترل تورم و نقدینگی افسارگسیخته نمی‌بینند و این فاکتورها نشان می‌دهد دلار در بلندمدت باز هم بالا خواهد رفت. به همین علت مردم ترغیب می‌شوند برای حفظ دارایی‌هایشان در بازار سرمایه و بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند. 
این کارشناس اقتصادی درباره جدی‌تر شدن رفع مداخله دولت و جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری و اثر آن در وضعیت شاخص گفت: زمانی که شاخص از مرز دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ریزش پیدا کرد، سرمایه‌گذاران حرف‌های زیادی مبنی بر جلوگیری از مداخله دولت در قیمت‌گذاری و رسیدن بازار سرمایه به جایگاهی ویژه شنیدند ولی با توجه به همه حرف‌های حمایتی شاخص همچنان ریزش داشت. اگرچه اکنون صحبت‌هایی علیه قیمت‌گذاری دستوری زده می‌شود، اما در عمل اتفاقات دیگری می‌افتد که باعث ایجاد تناقض می‌شود و به همین علت سرمایه‌گذاران به صحبت‌های حمایتی توجه زیادی نمی‌کنند. 
وی با اشاره به انتخاب خاندوزی و سیگنال حضور وی در بازار سرمایه گفت: وقتی وزیر پیشنهادی اقتصاد در مجلس اولین برنامه خود را درباره بازار سرمایه بیان می‌کند و رئیس‌جمهور هم از ابتدا درباره نقش این بازار سخن می‌گوید، مشخص است بورس دارای جایگاه مهمی در اقتصاد ایران شده است. درنتیجه اگر همه این موارد را در کنار یکدیگر قرار دهیم، متوجه می‌شویم بازار سرمایه به محلی برای تأمین مالی اقتصادی برای دولت تبدیل شده است. 
الیاس کردی اضافه کرد: بازار ما از نرخ دلار هم آسیب می‌بیند و هم سود می‌برد. باید ببینیم وزیر اقتصاد چه برنامه‌ای برای کنترل نرخ دلار دارد. آقای خاندوزی اعلام کرده به دنبال کاهش خیلی زیاد نرخ دلار نیست درحالی‌که وی تنها تصمیم‌گیرنده درباره این مسئله نیست و بانک مرکزی و رئیس‌جمهور هم در این زمینه تصمیم‌گیرنده هستند. 
وی یادآور شد: اقتصاد ما در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ با رویدادهای تلخی مواجه شد و آمارها هم بیان‌گر این مسئله هستند. در این شرایط اگر آقای خاندوزی هم بخواهد به اقتصاد کشور کمک کند، در ابتدا باید بحران موجود را تا حدودی سر و سامان دهد تا اعتماد مردم بازگردد و سپس برنامه‌های بعدی خود را عملیاتی کند.
الیاس کردی درباره احتمال تداوم رشد شاخص در ماه‌های آینده گفت: وقتی در کشور ما نقدینگی رشد بسیاری کرده و نرخ دلار هم با همه تلاش‌های انجام‌گرفته باز هم بالا می‌رود، اصلاح شاخص در نقاط مختلف اهمیت زیادی ندارد. شاخص در سال‌های گذشته رشد بسیار زیادی داشته است و به‌طور قطع در سال‌های بعد اعداد شاخص بسیار بالاتر از آنچه امروز هست، خواهد رسید. 
وی تصریح کرد: از سوی دیگر اگر نرخ دلار هم کاهش پیدا کند امکان اصلاح در بازار وجود خواهد شد. اگر نرخ دلار کاهش چشمگیری داشته باشد، اصلاحات عمیق‌تری انجام می‌گیرد و در غیر این‌صورت با کاهش قیمت دلار امکان رسیدن شاخص به یک‌میلیون و  ۲۰۰ یا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد وجود دارد. 
الیاس کردی معتقد است: با توجه به شرایط فعلی، شاخص بعد از انجام اصلاحات کوچک می‌تواند از یک‌میلیون و ۵۰۰ واحد عبور کند و بالاتر برود. در مجموع بازار سرمایه نشان داده که در بلندمدت می‌تواند سودهای خوبی را به سهامداران خود بدهد.  
وی در پایان با اشاره به اینکه حقیقی‌ها با توجه به صعودی شدن بازار اقدام به خرید نکرده‌اند، گفت: اتفاق تلخی که در سال ۹۹ برای بازار رخ داد باعث شد تا مدت‌ها اعتماد مردم از بین برود. ضمن اینکه اطلاعات آن‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است و با هوشیاری بیشتری معامله می‌کنند. از سوی دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران از سال قبل تاکنون هنوز نتوانسته‌اند ضرری که متحمل شده‌اند را جبران کنند و اگر مطمئن شوند بازار سرمایه می‌تواند ضررهای گذشته آن‌ها را جبران کند حتما اقدام به خرید سهام می‌کنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.