شجره طیبه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33971
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۲۶ |
«رسالت» خدمات بیش از چهار دهه حیات بسیج در کشور را بررسی می‌کند؛

شجره طیبه

یکی از آفت‌های نظام سرمایه‌داری حاکم بر جهان، اومانیسم و سکولاریسم است. درحالی‌که بیشتر کشورهای جهان مسیر نظام سرمایه‌داری را در پیش‌گرفته‌اند و پول و ثروت را ملاک ارزش‌گذاری افراد قرار داده‌اند در جمهوری اسلامی ایران سازمانی مردم‌نهاد به‌نام بسیج مستضعفین این معادله جهانی را به‌هم‌ريخته و به‌دنیا نشان داده دوران اومانیسم و سکولاریسم به پایان رسیده و باید همکاری‌های جمعی جایگزین اومانیسم شود و نقش دین و مذهب را در فعالیت‌های جمعی و اجتماعی  پررنگ‌تر از گذشته کرد.
شجره طیبه
سعید امینی
یکی از آفت‌های نظام سرمایه‌داری حاکم بر جهان، اومانیسم و سکولاریسم است. درحالی‌که بیشتر کشورهای جهان مسیر نظام سرمایه‌داری را در پیش‌گرفته‌اند و پول و ثروت را ملاک ارزش‌گذاری افراد قرار داده‌اند در جمهوری اسلامی ایران سازمانی مردم‌نهاد به‌نام بسیج مستضعفین این معادله جهانی را به‌هم‌ريخته و به‌دنیا نشان داده دوران اومانیسم و سکولاریسم به پایان رسیده و باید همکاری‌های جمعی جایگزین اومانیسم شود و نقش دین و مذهب را در فعالیت‌های جمعی و اجتماعی  پررنگ‌تر از گذشته کرد. درواقع بسیج مدل جدیدی از ارزش‌های فردی و اجتماعی را که مبتنی بر دین و مذهب است به نمایش درآورد. 
بسیج شجره طیبه‌ای است که زاده انقلاب اسلامی و خاستگاه مردمی دارد و در تمام ادوار مختلف در کنار مردم بوده و هیچ‌گاه خود را از صفوف مردم جدا نکرده است، البته هرچند برخی از سران و شخصیت‌ها و نهادهای دولتی به‌مرور زمان رنگ باختند و از آرمان‌هایشان فاصله گرفتند، اما بسیج همیشه ماهیت واقعی خود را حفظ کرد و در میان مردم و با مردم ماند و خود را تافته‌ای جدابافته از آنها ندانست.
در دوران جنگ تحمیلی نیروهای مردمی به مدد قدرت سازمان‌دهی بسیج،  نظم و سامان داده شدند و چنان شور و اشتیاقی در مردم ایجاد شد که برای رفتن به نبرد حق و باطل با یکدیگر رقابت می‌کردند. معمار کبیر انقلاب اسلامی به‌خوبی می‌دانست که انقلاب به چه نیاز دارد و چه نیرویی موجب دلگرمی مردم در شرایط سخت روزگار خواهد شد.
در هفته بسیج قرار داریم. قطعاً یک گزارش برای توصیف خدمات بسیج به انقلاب و مردم کم است و باید گزارش‌هایی نوشت تا بتوان به گوشه‌گوشه این دستاوردها پرداخت و تفسیر کرد. از تأسیس سازمان بسیج مستضعفین چهار دهه می‌گذرد و دراین‌سال‌ها دستاوردها و خدمات بسیاری برای جمهوری اسلامی ایران به دست آورده است.
همان‌طوركه گفته شد، تفسیر و تشریح تمامی خدمات بسیج در یک گزارش ممکن نیست، اما اهم فعالیت‌هایی که این سازمان مردمی در این چهار دهه در قبال انقلاب و مردم انجام داده در سه حوزه محرومیت‌زدایی، امدادرسانی و سلامت و نیز امنیتی قابل تقسیم‌بندی است.
درخشش بسیج در حوزه محرومیت‌زدایی
بسیج به‌عنوان یک نهاد دولتی و مردمی از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است و از آن در راستای محرومیت‌زدایی در سراسر کشور بهره برده است. درواقع بسیج یکی از ارگان‌هایی است که از تنوع مأموریت و تعدد فراوان رده‌های وابسته در اقشار و صنوف مختلف برخوردار است؛ لذا از نقش اقشار بسیج در حوزه محرومیت‌زدایی نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و همه جریان‌ها و جناح‌های سیاسی و بدنه اجتماعی کشور به این مهم باور و اتفاق‌نظر دارند.
بعد از جنگ تحمیلی قطعاً بدون استفاده از توان مردمی بسیج امکان نداشت که ویرانی‌ها و آسیب‌های ناشی از جنگ را جبران کرد. بسیج در حوزه رفع محرومیت در روستاها و شهرها همیشه خوش درخشیده و به‌واسطه ارتباطی که با تمام نهادهای دولتی و غیردولتی دارد، موفق به رفع محرومیت در اغلب مناطق کشور یا کاهش نسبی محرومیت شده است. در حوزه آب‌رسانی و برق‌رسانی به روستاها و مناطق محروم، احداث راه‌های روستایی، توسعه بسترهای مخابرات، بهداشتی و آموزشی نباید نقش بسیج را نادیده گرفت. با پی‌بردن به اهمیت بسیج در حوزه محرومیت‌زدایی و ضرورت تشکیل یک سازمان تخصصی درون سازمان بسیج مستضعفین در حوزه محرومیت‌زدایی در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۷۹ به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، سازمان بسیج سازندگی تأسیس شد.
با تأسیس سازمان بسیج سازندگی به‌عنوان یکی‌از سازمان تخصصی در حوزه محرومیت‌زدایی، سرعت چرخ  فقرزدایی، محرومیت‌زدایی و توسعه پروژه‌های عمرانی و آموزشی و بهداشتی شدت یافت که رزمایش مواسات و کمک‌های مؤمنانه یکی از خدماتی است که در تمام ارگان‌های تابعه سازمان بسیج به‌خصوص سازمان بسیج سازندگی به اجرا درآمد و در قالب این طرح سه رزمایش کمک مؤمنانه برگزار شد و به هزاران خانواده محروم و دانش‌آموزان فاقد امکانات اولیه آموزشی در ایام شیوع ویروس کرونا، کمک‌هایی صورت گرفت.
 نیرویی بی‌ادعا در عرصه امدادرسانی و سلامت
هیچ‌گاه سیل آق‌قلا و گرگان و نیز زلزله سرپل ذهاب از یادها نخواهد رفت. مصیبت‌هایی طبیعی که وجود تک‌تک ما ایرانیان را سوزاند و اندوهگین کرد. بسیجیان در قالب گروه‌هایی از سراسر کشور به مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده کشور شتافتند و در کنار سایر نیروهای مردمی به امدادرسانی پرداختند. شاید اگر قدرت بسیج‌کنندگی نیروهای بسیج نبود، نیروهای امدادی نمی‌توانستند به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان کمک کنند. 
تمام گروه‌های بسیج اعم از بسیج جامعه پزشکی، بسیج مهندسان عمران، بسیج سازندگی و بسیج اصناف برای امدادرسانی مطلوب به زلزله‌زدگان کرمانشاه و سیل‌زدگان آق‌قلا و حتی سیل‌زدگان جنوب کشور به میدان آمدند و به نحو مطلوب در حوزه بازسازی خانه‌‎های ویران‌شده، ارائه خدمات بهداشتی، ارائه خدمات آموزشی و تأمین نیازهای غذایی ظاهر شدند.
البته نیروهای جهادی بسیج پیش از وقوع سیل در آق‌قلا و خوزستان و نیز وقوع زلزله در غرب کشور، تجربه بسیار خوبی در زلزله ارسباران کسب کرده بود. بسیج در زلزله ارسباران موفق شده بود هزار و ۷۰۰ خانه و هفت هزار واحد دام و طیور را ظرف مدت دو ماه بازسازی کند که این تجربه ارزشمند در آق‌قلا، خوزستان و زلزله کرمانشاه به کار آمد.
نباید خدمات بسیج را تنها به حوزه امدادرسانی در وقوع بحران‌های طبیعی محدود کرد. در حوزه سلامت، بهداشت و درمان بسیج دارای مهارت است. شاید قدیمی‌ها طرح بسیج ملی برای ریشه‌کنی فلج اطفال را به یاد داشته باشند؛ طرحی که با مشارکت هزاران بسیجی آغاز و با ریشه‌کن شدن فلج اطفال ختم به خیر شد. این طرح در سال ۷۴ به اجرا درآمد و در کارنامه بسیج به یک ستاره پرفروغ تبدیل شد. اما این روزها ماجرا با سال ۷۴ کاملاً متفاوت است. 
متأسفانه ویروسی به‌نام کرونا مهمان ناخوانده ما ایرانی‌ها شده و به‌راحتی قصد ترک مهمانی را ندارد. از زمانی‌که این ویروس وارد کشور شده تا به امروز به بزرگ و کوچک و پیر و جوان رحم نمی‌کند.
 سیاستمدار و هنرمند نمی‌شناسد و غنی و فقیر هم برای او تفاوتی ندارد؛ لذا برای بیرون راندن این مهمان منحوس، عزم ملی صورت گرفت که بسیج یکی از اضلاع ایمان و عزم ملی به حساب می‌آید.
در این هشت ماه نیروهای بسیجی در قالب جهادگران عرصه سلامت، کادر پزشکی کشور را همراهی کرده‌اند و پا به‌پای آن‌ها در حوزه گندزدایی و مراقبت از بیماران کرونایی هرچه در توان داشتند به کار گرفتند.
 متأسفانه این ویروس منحوس جان بسیاری از جهادگران عرصه سلامت را ستاند، اما این موجب نشد تا بسیجیان روحیه خود را از دست دهند و از تلاش دست‌بردارند؛ لذا امروز مشاهده می‌کنیم تجربه بسیج در حوزه درمان و سلامت به کمک مراکز درمانی آمده و در تشخیص و اعلام آمار بیماران کرونایی موفق ظاهرشده‌اند و روند مقابله با ویروس کرونا را سرعت بخشیده‌اند.
 بسیج؛ تکه‌ای از زنجیره امنیت
امنیت نعمت گرا‌نبهایی است که باید قدر آن را دانست. بسیج با ماهیت مردمی خود، یکی از ارکان تأمین‌کننده امنیت به‌شمارمی‌رود. در جنگ تحمیلی و بعدازآن، بسیج در تمام عرصه‌های امنیت حضور پررنگ و تأثیرگذاری داشته است. بعد از جنگ تحمیلی یکی از مهم‌ترین خطراتی که کشور ما را تهدید می‌کرد، وجود داعش و گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه بود. این گروه‌های تروریستی که با حمایت آمریکا، مرتجعین منطقه و رژیم صهیونیستی متولد شده بودند، قصد نابودی ایران و شیعه را داشتند.
پرواضح است که بسیج از قدرت سازمان‌دهی فوق‌العاده بالایی برخوردار است و این قدرت سازمان‌دهی و تأثیرگذاری در نبرد با داعش کارگر افتاد و طومار داعش را در هم پیچید. بسیاری از نیروهای مردمی که مشتاق نبرد با داعش و خواستار دفاع از حرم اهل بیت‌(ع) بودند، به اقشار بسیج تعلق داشتند.
 شاید اگر اشتیاق مردمی برای نابودی داعش وجود نداشت، محور مقاومت به‌راحتی نمی‌توانست با مخوف‌ترین گروه تروریستی جهان مقابله کند و آن را از بین ببرد. در زمان نبرد با داعش، بسیج به خاطر اخلاصش از چنان جاذبه‌ای برخوردار بود که اتباع خارجی مقیم ایران که عشق اهل‌بیت(ع) را در دل داشتند، برای حضور در جبهه‌های نبرد با داعش و سایر گروهک‌های تروریستی در قالب گروه‌های بسیجی به‌عنوان مدافع حرم عازم عراق و سوریه شدند.
براساس این گزارش؛ قطعاً بسیج یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که نقش مهمی در مصون نگاه‌داشتن انقلاب از آسیب‌ها داشته است. در مقاطعی که برخی مسئولان در سودای کسب قدرت بودند و برای اهداف سیاسی و منافع شخصی و جناحی، چشمان خود را به روی واقعیت‌های موجود جامعه بسته‌اند، بسیج هیچ‌گاه مردم را رها نکرد و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و اجتماعی در کنار مردم ماند تا مرهمی باشد بر دردهای مردم.
 ساختار بی‌بدیل بسیج در جهان نمونه‌ای ندارد و همین بی‌همتا بودن بسیج باعث شده تا از آن  به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد جهان نام ببرند.
نویسنده : سعید امینی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.