سیگنال ضعیف تحریم بر شاخص بورس! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 33173
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 21 آبان 1399 - 22:54 |
شرکت بورس اوراق بهادار در لیست تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد؛

سیگنال ضعیف تحریم بر شاخص بورس!

اخیرا بنیاد به‌اصطلاح دفاع از دموکراسی‌ها اعلام کرده است: «دونالد ترامپ قصد دارد قبل از پایان دوره ریاست جمهوری و   روی کار آمدن جو بایدن به‌زودی شرکت بورس اوراق بهادار تهران را با ادعای همکاری با شرکت‌های تحریم‌شده بابت تروریسم و همکاری با وزارت دفاع و سپاه پاسداران، تحریم ‌کند.» همزمان آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها مدعی شده‌اند تهران از بورس انرژی برای دور زدن تحریم‌های نفتی استفاده می‌کند درحالی‌که بورس کالا نقشی مشابه برای سایر صنایع تحریم شده مانند بخش‌های پتروشیمی و فلزی دارد.
سیگنال ضعیف تحریم بر شاخص بورس!

نفیسه امامی 
اخیرا بنیاد به‌اصطلاح دفاع از دموکراسی‌ها اعلام کرده است: «دونالد ترامپ قصد دارد قبل از پایان دوره ریاست جمهوری و   روی کار آمدن جو بایدن به‌زودی شرکت بورس اوراق بهادار تهران را با ادعای همکاری با شرکت‌های تحریم‌شده بابت تروریسم و همکاری با وزارت دفاع و سپاه پاسداران، تحریم ‌کند.» همزمان آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها مدعی شده‌اند تهران از بورس انرژی برای دور زدن تحریم‌های نفتی استفاده می‌کند درحالی‌که بورس کالا نقشی مشابه برای سایر صنایع تحریم شده مانند بخش‌های پتروشیمی و فلزی دارد.
دولت ترامپ در راستای کارزار فشار حداکثری و قبل از اتمام دوران ریاست جمهوری خود حالا به بورس اوراق بهادار تهران رسیده است و با این استدلال که شرکت‌های پتروشیمی و فلزی که در سال‌های اخیر رونق فراوانی داشتند و به بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات غیرنفتی کشور تبدیل شده‌اند و سهم زیادی از ارزش بازار سرمایه را هم در اختیار دارند، تحریم کند تا از این طریق عملکرد بورس با مشکل مواجه شود.  
این در حالی است که تحلیلگران بازار بورس اثر دور جدید تحریم‌های آمریکا را محدود و کم‌اهمیت ارزیابی می‌کنند، زیرا بورس تهران مراودات بین‌المللی با بورس‌های دیگر کشورهای جهان ندارد تا با اعمال تحریم نگران از قطع ارتباط با آن‌ها باشد. البته بنگاه‌های فعال در بازار می‌توانند در معرض خطر تحریم قرار بگیرند که این کار هم اقدام جدیدی نیست.
به نظر می‌رسد تحریم بورس تهران تنها جنبه روانی داشته باشد و ازنظر فنی تأثیر چندانی بر بازار نگذارد. شاید اثر اقدامات سیاسی به‌طور مقطعی باعث فراز و فرودهایی ‌شود، اما درمجموع تحریم‌ها کارایی خود را مانند گذشته ندارند.
 تحریم بورس تهران، تأثیری بر شاخص نمی‌گذارد
همایون دارابی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، درباره امکان تحریم بورس تهران توسط آمریکا و تبعات ناشی از این مسئله به «رسالت» گفت: آمریکا از همه ابزارهای خود برای تحریم ایران استفاده کرده است و در آینده امکان گستردگی آن‌ها نسبت به وضعیت فعلی وجود ندارد. از ۶ ماه قبل تاکنون هر تحریمی که درباره ایران اعمال شده در عمل تکرار تحریم‌های گذشته و در چرخه بسته‌ای بوده که انجام گرفته است.
وی ادامه داد: اگر تحریم‌هایی هم در آینده اعمال شوند، خیلی قابل‌اعتنا نخواهند بود. بورس تهران، محلی است و سرمایه‌گذاران آن عموما ایرانی هستند و تحریم‌های خارجی هم نمی‌تواند تأثیری بر روند فعالیت آن داشته باشد. آمریکایی‌ها بیشتر از هر شخص دیگری می‌دانند که تحریم‌ها کاری از پیش نمی‌برند. 
این کارشناس بازار سرمایه، تحریم بورس را عاملی در راستای رکود یا رونق در بازدهی بورس ندانست و گفت: اگر آمریکا رسما بورس تهران را تحریم کند، هیچ تأثیری بر شاخص نمی‌گذارد، همان‌طور که در هفته‌های اخیر ۱۸ بانک کشور هم تحریم شدند و در عمل هیچ تأثیری نداشتند. ما در سال ۹۷ که آمریکا از برجام خارج شد، بالاترین نرخ رشد را با بازدهی ۱۸۰ درصدی داشتیم.
دارابی معتقد است: اگر دولت تصمیم بگیرد سیاست‌های قابل قبولی را در حوزه اقتصاد اتخاذ کند، تحریم‌ها تأثیر خاصی را بر آن نخواهند داشت. تحریم‌ها زمانی مؤثر هستند که توأم با اشتباهات داخلی باشند.  
وی با انتقاد از وجود مشکلات داخلی که باعث ایجاد اخلال در کارایی بورس می‌شوند، افزود: آنچه که بیش از تحریم‌ها برای بورس مشکل‌آفرین شده، مسائل داخلی ازجمله مباحث مدیریتی و تصمیم‌گیری است که بیش ازهر تحریمی، چالش ایجاد کرده‌اند.  به‌واسطه وجود قوانین و مقررات اشتباه مانند افزایش نرخ سود بانکی، قیمت‌گذاری اشتباه محصولات شرکت‌های بورسی و عدم وجود شفافیت میان دولت و شرکت‌های بورسی در حال آسیب زدن به بورس هستیم.
دارابی با اشاره به نقش مهم شرکت‌های پتروشیمی و فلزی در بازار سرمایه که انگیزه آمریکا از تحریم بورس تهران از این عامل ناشی می‌شود، افزود: تحریم بورس هیچ تأثیری بر عملکرد فعالیت شرکت‌ها نمی‌گذارد، زیرا آن‌ها عملیات خودشان را انجام می‌دهند. در صورتی تحریم می‌تواند آسیب‌زننده باشد که بورس تهران متصل به بورس‌های بین‌المللی باشد و یا سرمایه‌گذاران خارجی در بورس باشند که از این مسئله تأثیر بپذیرند. سرمایه‌گذاران غیرایرانی حاضر در بورس ایران مراوداتی با آمریکا ندارند، بنابراین تحریم‌ها هیچ تأثیری بر وضعیت آن‌ها نمی‌گذارد. 
این تحلیلگر بورس،مکانیزم تحریم را در عمل شکست‌خورده عنوان کرد و ادامه داد: وضعیت کنونی کشور وخیم‌تر از وضعیت یک‌سال گذشته نیست. درنتیجه نباید با شنیدن چنین اخباری باعث ایجاد نگرانی در جامعه شویم. آمریکا به انتهای استفاده از ابزار تحریم رسیده است. وقتی شعبه دو دادگاه انقلاب شیراز شامل تحریم آمریکا می‌گردد، گویای بی‌تأثیری و لوث شدن این ابزار است.
وجود منطق زور در تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا
محمد سلطانی کارشناس حقوقی در حوزه بورس در گفت‌وگو با «رسالت»، تحریم بورس تهران توسط آمریکا را غیرمنطقی دانست و بیان کرد: تحریم‌های آمریکا در ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل نیست و به همین علت وجاهت آن‌ها زیر سؤال است و به‌عنوان تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا تلقی می‌شود، لذا نمی‌توان به دنبال منطق در اعمال آن‌ها بود. 
وی با اشاره به انواع تحریم‌ها افزود: تحریم‌ها به‌طورکلی به دو نوع یک‌جانبه و بین‌المللی تقسیم می‌شوند. نهادی که بر اساس قوانین بین‌المللی امکان وضع تحریم دارد، شورای امنیت سازمان ملل متحد است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ذیل آن قرار نمی‌گیرد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا درواقع مبتنی بر  زور است و به علت در اختیار داشتن قدرت اول اقتصادی دنیا، کشورها و شرکت‌های دیگر را ملزم به تبعیت از تحریم‌های یک‌جانبه خود می‌کند. 
سلطانی فرآیند تحریم و تبعیت کشورها از آن را غیرمنطقی عنوان کرد و گفت: آمریکا از طریق ابزار زور و سلطه و بدون دلیل درست و اصولی هر شخص حقیقی را در لیست تحریم‌های یک‌جانبه خود قرار می‌دهد. اعلام تحریم بورس تهران هم با دلایل واهی، غیرمنطقی و البته یک‌جانبه اعلام شده که بر اساس برخورداری از قدرت بالای این کشور و سوءاستفاده از آن مطرح شده است. ​​​​​​​

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای سیگنال ضعیف تحریم بر شاخص بورس! بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.