سیلاب در چله تابستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 69843
  پرینتخانه » اجتماعی, استان ها, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۰۳ |
بارش های سیل آسا در مناطق مختلف استان فارس به بروز حادثه برای دست‌کم ۸۹ شهروند منجر شد

سیلاب در چله تابستان

وقوع سیل در مناطق شرقی فارس و محدوده رودخانه رودبال خسارات جانی و مالی گسترده ای به مردم این استان وارد کرد. تعدادی از افراد بومی و گردشگران در کنار و بستر رودخانه حضور داشتند که به دلیل بالا آمدن آب گرفتار سیلاب  شدند. رسانه های محلی گزارش دادند، که عصر روز جمعه کودکان سرگرم بازی بودند و عده‌ای آب‌تنی می‌کردند، برخی در لا به لای نجواهای دوستانه از خودشان عکس به یادگار می‌انداختند و از خنده ریسه می‌رفتند، بی‌توجه به صدای فریادهای موتور سواری که در حوالی رودخانه فریاد «سیل آمد» سر داده بود، همان موتورسواری که به مثابه دهقان فداکار جان بسیاری را از سیلی هولناک نجات داده بود. 
سیلاب در چله تابستان

وقوع سیل در مناطق شرقی فارس و محدوده رودخانه رودبال خسارات جانی و مالی گسترده ای به مردم این استان وارد کرد. تعدادی از افراد بومی و گردشگران در کنار و بستر رودخانه حضور داشتند که به دلیل بالا آمدن آب گرفتار سیلاب  شدند. رسانه های محلی گزارش دادند، که عصر روز جمعه کودکان سرگرم بازی بودند و عده‌ای آب‌تنی می‌کردند، برخی در لا به لای نجواهای دوستانه از خودشان عکس به یادگار می‌انداختند و از خنده ریسه می‌رفتند، بی‌توجه به صدای فریادهای موتور سواری که در حوالی رودخانه فریاد «سیل آمد» سر داده بود، همان موتورسواری که به مثابه دهقان فداکار جان بسیاری را از سیلی هولناک نجات داده بود. 
ساعات پایانی آخرین روز از اولین ماه تابستان، خورشید هنوز می‌سوزاند و مردم با خیالی آسوده در کنار سد رودبال، منطقه‌ای خوش آب و هوا در شهرستان استهبان در منطقه سلطان شهباز تفریح می‌کردند و کودکان سرگرم بازی‌ بودند. 
در مخیله کسی نمی‌گنجید که تا دقایقی دیگر رودخانه دهان باز می‌کند و عزیزانشان را در خود فرو می‌برد! 
آخر شاید عجیب باشد که درست وسط چله تابستان باران به حدی شدت یابد که رودخانه طغیان کند و مردم و خودروهایشان را ببلعد. هیچ کس تصور نمی‌کرد در پی بروز این حادثه دردناک تعدادی از هموطنان جان خود را از دست بدهند. 
   بسیج امکانات برای یافتن مفقودین
روز گذشته وزیر کشور با سفر به استان فارس، ضمن دلجویی از خانواده جان باختگان سیل منطقه رودبال استهبان، روند امدادرسانی را بررسی کرد. 
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در صفحه توییتر خود، با ابراز تسلیت به هموطنان‌مان در حادثه سیل استان فارس نوشت: تمام امکانات برای یافتن مفقودین و بررسی علت حادثه بسیج شده است.معاون اول رئیس جمهور نیز در تماس تلفنی با استاندار فارس بر ضرورت پیگیری قاطع و سریع به حادثه سیل شهرستان استهبان تاکید کرد.به گزارش ایسنا، محمد مخبر از استاندار فارس خواست تا با تشکیل کمیته ای متشکل از مسئولان مربوطه ضمن بررسی دقیق حادثه و تشخیص قصورات احتمالی، خسارات مالی و جانی وارده به مردم در اسرع وقت جبران شود.
معاون اول رئیس جمهور در این تماس تلفنی بر ضرورت بسیج تمامی امکانات و ظرفیت ها جهت یافتن مفقودین و تسکین آلام داغ دیدگان تاکید کرد.
مخبر همچنین پس از ارائه گزارش محمد هادی ایمانیه از آخرین وضعیت این حادثه، از وی خواست تا زمینه های شکل گیری این حادثه با دقت بررسی و ضمن ارسال گزارش کارشناسی و دقیق، اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی صورت گیرد.
تا لحظه نگارش این متن، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از مرگ ۲۱ تن در سیل استان فارس خبر داد و گفت که همچنان پنج تن مفقودند. 
مهدی ولی پور درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان ناشی از بارش‌های تابستانی در استان فارس بیان کرد: «در پی جاری شدن سیل روز جمعه ۳۱ تیر در شهرستان‌های استهبان و نیریز، سیلابی از پهنابه نی‌ریز تا سد استهبان در طول حدود ٤٠ کیلومتر جاری شد که به بروز حادثه برای دست‌کم ۸۹ شهروند منجر شد.»
او با بیان این‌که وقوع سیل، بیشترین خسارت و آسیب را در منطقه تفریحی امامزاده سلطان شهباز استهبان برجای گذاشت، افزود: «امدادگران جمعیت هلال‌احمر با حضور در منطقه حادثه‌دیده، ۷۴ نفر را از محاصره سیلاب نجات دادند».
ولی پور ضمن اشاره به این‌که در فصل تابستان، زمانی که بارندگی‌های این‌چنینی اتفاق می‌افتد احتمال به وجود آمدن چنین مشکلاتی وجود دارد، تاکید کرد که لازم است پیسش از وقوع چنین حوادثی به هشدارهای اعلام شده هواشناسی توجه کنیم. در حالی که هواشناسی استان فارس چهارشنبه ۲۹ تیر احتمال وقوع بارش‌های رگباری و رعدوبرق در هنگام عصر را پیش‌بینی کرده بود، فرماندار استهبان مدعی است که سازمان هواشناسی آن‌طور که باید هشداری برای وقوع سیل نداده است. به گفته یوسف کارگر، فرماندار استهبان، با توجه به تعطیلی پایان هفته، تعدادی از افراد بومی و گردشگران از نقاط مختلف برای تفریح به کنار رودخانه رفته بودند و در بستر رودخانه حضور داشتند که به دلیل بالا آمدن آب رودخانه گرفتار سیلاب شدند.
خلیل عبداللهی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز درباره خسارت‌های این سیل گفت: «۱۵ خودرو دچار آب‌گرفتگی شدند که ۱۲ خودرو از آب خارج شد.» بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی و جان باختن ساکنان استان فارس در شرایطی است که پیش‌ازاین نیز وقوع سیل به آن‌ها صدمات جانی و مالی زده بود. باقی مناطق استان فارس نیز بارها دچار سیل‌زدگی شده است. برای مثال در دی‌ماه سال ۱۴۰۰، بارندگی شدید و وقوع سیل در شهرهای واقع در جنوب استان فارس، مشکلات بسیاری برای ساکنان این مناطق به وجود آورد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، پس‌ازآنکه مناطق جنوبی استان فارس با سیلاب مواجه شدند بیش از هزار خانه دچار آب‌گرفتگی شد.
پس از بروز سیل اخیر، روز شنبه اول مرداد، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که با توجه به‌شدت حادثه و احتمال افزایش تعداد قربانیان، تیم‌های مدیریت بحران پزشکی قانونی استان در حالت آماده باش قرار دارند. به گزارش این سازمان، تاکنون ۱۵ جسد به پزشکی قانونی شهرستان منتقل شده است و اسامی قربانیان بعد از انجام مراحل شناسایی اعلام خواهد شد.
در همین حال، فرهاد طهماسبی، نماینده نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت حادثه سیلاب رودخانه رودبال استهبان گفت: «شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و داراب مصدومان حادثه را پذیرش می‌کنند و اعلام آماده باش
 کرده‌اند، چراکه برخی از آن‌ها ضربه‌مغزی شده‌اند یا به احیای ریوی نیاز دارند. چند نفر نیز سکته قلبی کرده‌اند و چند مصدوم بدحال نیز در بیمارستان‌های نی‌ریز و استهبان بستری‌اند که منتظر اعزام به مرکز استان برای عمل جراحی جمجمه هستند.» این نماینده مجلس، به‌جای شناسایی عوامل موثر در این اتفاق، مردم را مقصر آسیب دیدن ناشی از سیل دانست و گفت: «تعدادی از مردم بی‌احتیاطی کرده و در بستر رودخانه نشسته بودند و استراحت می‌کردند که متاسفانه سیلاب تندی آمد و تعدادی از مردم که فرصت فرار از مسیر سیل را نداشتند را با خود برد.»
به دلیل شدت بارشها، معاون امداد و نجات هلال احمر استان فارس از توقف عملیات جست و جوی مفقودین در منطقه رودبال به دلیل تغییر شرایط جوی و شروع بارندگی خبر داد.
مهدی خوبیار در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: به دلیل بارش باران در بالادست رودخانه رودبال، هوا ناپایدار شده و برای حفظ ایمنی جان مردم و امدادگران، کار جست و جوی مفقودین متوقف شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اعلام کرد که به دنبال وقوع سیل در شرق استان فارس، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی شیراز و شهرستان‌های شرقی به حالت آماده باش در آمدند.
سید وحید حسینی با اشاره به آمادگی مراکز درمانی شهرستان های استهبان، داراب، نی ریز و شیراز گفت: ارزیابی های اولیه برای بررسی شدت سانحه از سوی مرکز اورژانس فارس و دیگر سازمان های امدادی در حال انجام است.
رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز صبح شنبه اول مرداد از اعزام تیم‌های عملیاتی به مناطق سیل زده خبر داد. 
محمدهادی قانع بیان کرد: در پی بارش‌های شدید اخیر در شهرستان استهبان استان فارس  و وقوع سیل در این منطقه، پیرو درخواست مسئولان محلی این شهرستان و مدیریت بحران استانداری فارس، سه گروه از نیروهای تیم تخصصی غواصی و کوهستان به سرعت تجهیز شده و راهی شهرستان استهبان شدند. به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، ۱۴  آتش نشان متخصص در تیم‌های غواصی و کوهستان سازمان آتش‌نشانی شیراز به صورت سه تیم به همراه سه خودرو و تجهیزات ویژه نجات به شهرستان استهبان اعزام شدند.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.