سیستان در هفت خان کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46892
  پرینتخانه » اجتماعی, استان ها, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۷:۰۵ |
افزایش تعداد مبتلایان به سویه هندی و کمبود دارو و کیت تشخیص کرونا در سیستان و بلوچستان

سیستان در هفت خان کرونا

اوضاع بدجور به‌هم‌ریخته، نقشه رنگبندی کرونا نیز این به‌هم‌ریختگی را نشان می‌دهد. نقشه‌ای که در آن هیچ خبری از رنگ آبی نیست و تا چشم کار می‌کند، قرمز است و نارنجی و زرد و باید طی روزهای آینده، منتظر افزایش تعداد مبتلایان و درگیر شدن تعداد بیشتری از شهرها و استان‌های کشور بود و دلیل عمده افزایش آمار بیماران در روزهای اخیر، بالا بودن سرعت ابتلا در سویه جدید، موسوم به سویه دلتاست. 
سیستان در هفت خان کرونا

گروه اجتماعی 
اوضاع بدجور به‌هم‌ریخته، نقشه رنگبندی کرونا نیز این به‌هم‌ریختگی را نشان می‌دهد. نقشه‌ای که در آن هیچ خبری از رنگ آبی نیست و تا چشم کار می‌کند، قرمز است و نارنجی و زرد و باید طی روزهای آینده، منتظر افزایش تعداد مبتلایان و درگیر شدن تعداد بیشتری از شهرها و استان‌های کشور بود و دلیل عمده افزایش آمار بیماران در روزهای اخیر، بالا بودن سرعت ابتلا در سویه جدید، موسوم به سویه دلتاست. 
کمیته بهداشت و درمان ستاد مقابله با کرونا در جلسه کمیته‌های تخصصی این ستاد که به ریاست حسن روحانی تشکیل شده، با اظهار نگرانی از سرعت انتقال بالای گونه دلتای ویروس کرونا تأکید کرده که «افراد با سنین کم و جوانان و نوجوانان» سریعا مبتلا شده و خواستار«رعایت دقیق پروتکل‌ها و اعمال نظارت‌های دقیق و اعمال محدودیت‌های بیشتر»شده است.اگرچه سطح اقدامات کنترلی و محدودیت‌های ما متناسب با شرایط فعلی نیست اما این سویه غافلگیرمان نکرده و از روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه، وزارت بهداشت حامل این پیغام بد بود که سویه هندی کرونا به کشور وارد می‌شود. حالا پس از گذشت دوماه این سویه درحال تبدیل‌شدن به ویروس غالب در کشور است و مقام‌های استان‌های مختلف نیز با اعلام شناسایی گونه دلتا، از وخیم‌تر شدن وضعیت درمانی و بهداشتی خبر داده‌اند. موج پنجم شیوع کرونا در حالی از هفته‌های گذشته آغازشده، که هنوز موج چهارم به پایان نرسیده و عدم اجرای مقررات مناسب برای جلوگیری از شیوع کرونا یکی از دلایل اصلی آغاز موج جدید همراه با ورود گونه دلتاست. عجیب است که سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان، 
دو ماه پیش هشدار داده بود کرونای هندی از طریق مرزهای جنوب، جنوب شرقی و شرق، ایران را تهدید می‌کند اما بازهم اتفاق شایان توجهی به‌منظور کنترل و بستن مرزها رخ نداد و حالا سؤال این است که با توجه به تجربه موج‌های گذشته چرا کرونای هندی در حال فراگیر شدن است و چرا همچنان در چرخه موج‌های کرونا قرار داریم؟ پاسخ مشخص است، ساده‌انگاری‌ها و غیرعلمی برخورد کردن و اتخاذ سیاست‌های اشتباه که باعث شده دم دروازه بایستیم و به واریانت هندی خوش‌آمد بگوییم. 
مسئولان وزارت بهداشت بارها مطرح کرده‌اند که «دلتا» مانند چهار موج قبلی، سراسر کشور را فرامی‌گیرد و باتوجه به قدرت سرایت بالا و سرعت انتقال آلودگی این ویروس، احتمال دارد هر اتفاق ناگواری رخ دهد. وقتی از قدرت سرایت‌پذیری کرونای دلتا می‌گوییم یعنی ۱۴۰ برابر بیشتر از کرونای آلفا منتقل می‌شود و مستندات عاطفه عابدینی، فوق تخصص بیماری‌های ریه نیز مؤید این نکته است که نوع هندی از کرونا ویروس‌ها قدرت سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به گونه انگلیسی دارد و نرخ بستری بیماران را نیز افزایش می‌دهد، اما گزارشی از تفاوت در میزان مرگ‌ومیر ناشی از گونه دلتا نسبت به واریانت‌های پیشین در دست نیست. برخی گزارش‌ها به این مسئله پرداخته‌اند که علائم ابتلا به دلتای هندی کمتر از ۷۲ ساعت ظهور و بروز می‌یابد و فرد آلوده ۱۰ تا ۱۲ نفر از افرادی که با او تماس داشته‌اند را مبتلا می‌کند. این‌گونه ویروس در مقابل واکسن نیز چندان مقاومتی ندارد و باید در طراحی واکسن‌ها تغییرهایی داد تا همچنان مؤثر بمانند. بااین‌حال دانشمندان معتقدند واکسن‌های فعلی هنوز در جلوگیری از شدید شدن کرونا مؤثرند و به نظر می‌رسد همین واکسیناسیون فعلی سرعت شیوع بیماری را کاهش می‌دهد. 
به هر ترتیب فارغ از موضوع واکسن و میزان اثربخشی آن بر گونه دلتا، این سویه، مسبب حال بد چهارگوشه کشور است، طبق آمار دولتی، وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات مربوط به کرونا به زیر ۷۰ درصد رسیده، که این امر در شیوع هرچه بیشتر گونه جدید ویروس کرونا مؤثر بوده است. بنابراین نظارت‌های نصف و نیمه و عادی انگاری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شده تا وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه ۱۷ تیرماه اعلام کند ۲۳ هزار و ۳۹۱ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی‌شده که هزار و ۷۰۶ نفر از آن‌ها بستری هستند. 
آماده‌باش گورستان‌ها و بیمارستان‌ها
آمار مبتلایان جدید در روز پنج‌شنبه نسبت به یک روز قبل از آن بیش از ۶ هزار نفر افزایش یافت و این آمار در مقایسه با ابتدای تیرماه حدود ۱۲ هزار نفر بیشتر است و از افزایش سه برابری نسبت به مبتلایان اول خرداد حکایت دارد. 
بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ نیز ۱۸ تیرماه در کشور شناسایی شده و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۶ بیمار کووید‌۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 
سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که پیک مرگ کرونایی شهر تهران به‌شدت رو به افزایش است و در حالت شیب تندرو به بالا قرار دارد، تأکید کرده: سازمان بهشت‌زهرا(س) تهران برای پنجمین بار در ۱۷ ماه گذشته آرایش بحرانی به خود گرفته و در آماده‌باش کامل قرار دارد و این در حالی است که در هفته‌های گذشته در شرایط خطی و بین اعداد ۳۰ تا ۳۵ ثابت بودیم اما در روزهای گذشته عدد متوفیان کرونایی تهران با افزایش چشمگیر همراه بوده است.
حالا بیمارستان‌ها آرایش بحرانی به خود گرفته‌اند. وضعیت پایتخت بسیار بغرنج است. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران، از آماده‌باش بیمارستان‌ها خبر داده و وضعیت بیماری در این شهر را تشریح کرده و از  اکثر شهرستان‌های این استان سخن گفته که در وضعیت قرمز هستند و با اشاره به آمار بستری بیش از پنج هزار و ۶۰۰ بیمار کرونایی بیمارستان‌های استان تهران در ۱۷ تیرماه عنوان کرده که از این تعداد قریب به دو هزار بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. تعداد ترخیصی‌های روز پنج‌شنبه در استان تهران، ۸۹۰ بیمار کرونایی بوده که این میزان ترخیص به گفته زالی، نسبت به ورودی بستری‌ها یک تراز منفی را نشان می‌دهد.
زالی در خصوص وضعیت واکسیناسیون در استان تهران نیز اظهار ناخرسندی کرده است: «آمار واکسیناسیون در تهران نیز مانند سایر نقاط کشور وضعیت مطلوبی ندارد و هنوز علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته عده‌ای از گروه‌های پرخطر را واکسینه نکردیم.»
تاکنون در تهران یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واکسن کرونا برای دوز اول و دوم تزریق‌شده که بالغ‌بر ۴۸۰ هزار نفر دوزهای اول و دوم را تزریق و ۸۱ درصد از گروه سنی بالای ۷۰ سال در استان تهران واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
آخرین آمار وزارت بهداشت از روند کند واکسیناسیون در برابر کرونا نشان می‌دهد که تاکنون کمتر از چهار و نیم میلیون نفر از مردم کشور دستکم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند. کندی روند واکسیناسیون در کشور با هشدارها درباره موج پنجم کرونا همراه شده است.
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه، ۱۷ تیرماه اعلام کرد که تاکنون ۴ میلیون و۵۱۷ هزار و ۶۰۷ نفر دوز اول واکسن کرونا را زده‌اند. مسئولان دولتی وعده‌ داده‌اند که تا انتهای تیرماه روند واکسیناسیون کرونا به «سرعت نسبی» برسد. 
این گزارش اضافه می‌کند که دو میلیون و ۹۰ هزار و ۵۱۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۶ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۱۷ دوز رسیده و این رقم در حالی است که واکسیناسیون کامل جمعیت کشور نیازمند تزریق دستکم 
۱۵۰ میلیون دوز واکسن است.
سعید رضا مهرپور، استاد دانشگاه و رئیس بیمارستان شریعتی در اینستاگرامش در مورد موج پنجم کرونا در ایران نوشته است: «تنها سلاح ما در حال حاضر واکسیناسیون فوری و گسترده مردم است. کاش آن‌قدر شعار نمی‌دادیم، دارد خیلی دیر می‌شود اگر نگوییم که دیر شده است.» با گذشت ۱۷ ماه از آغاز شیوع کرونا در دنیا، مهم‌ترین روش مبارزه و پیشگیری با آن تزریق واکسن تشخیص داده شده که در بسیاری از کشورها به‌سرعت در حال انجام است. بااین‌حال روند واکسیناسیون در ایران در بسیاری از استان‌ها متوقف‌شده و در برخی دیگر از نقاط کشور با کندی پیش می‌رود. هنوز واکسیناسیون همه افراد بالای ۷۰ سال در کشور انجام‌نشده و این موضوع نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است.
نخستین تزریق واکسن ایرانی کوو برکت در زاهدان/ کمبود دارو و کیت تشخیص
هلال‌احمر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک‌میلیون دوز واکسن کرونای دیگر وارد ایران شده است اما روند واکسیناسیون همراه با مشقت برای گروه‌های سالمندان در شهرهای بزرگ، به‌کندی پیش می‌رود. طی روزهای قبل، وضعیت سیستان‌وبلوچستان به‌مراتب بدتر بود و رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفته بود: «وضعیت بسیار بحرانی این استان سبب شده وزارت بهداشت مجوز واکسینه شدن افراد بالای ۵۰ سال را صادر کند و به‌محض فراهم شدن زیرساخت‌ها عملیات واکسیناسیون را شروع خواهیم کرد.» طی دو روز قبل، ۲۸ هزار دوز واکسن ایرانی کوو برکت توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان و ایرانشهر تحویل داده شده و نخستین تزریق واکسن ایرانی کووبرکت در زاهدان انجام  شد. اما کمبود دارو و کیت تشخیص کرونا بر سر جای خود باقی است. از برخی مراکز بهداشتی روستایی در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار، سرباز، راسک، قصرقند، نیکشهر، کنارک، سراوان، سیب و سوران، مهرستان و فنوج و دلگان هم خبر رسیده کیت‌های تست کرونا یا نیست یا کم است و پاسخگوی نیاز جمعیت نیست، آن‌هم برای استانی که حداقل ۶۰ درصد مردمش کرونا دارند. 
دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر هم عنوان  کرده‌اند روزانه دو هزار و ۳۰۰ تست کرونا انجام می‌دهند که ۴۰ درصد آن مثبت‌ است؛ این میزان تست در برابر جمعیت بالای دو میلیون و هشتصد هزارنفری این استان بسیار کم است.
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفته: سیستان‌وبلوچستان درزمینه دارو و کیت‌های تشخیص کرونا کمبود دارد که از همین‌جا از دوستانمان در سراسر کشور درخواست می‌کنیم ارسال کیت تشخیص کرونا را به این استان در اولویت قرار دهند.گویا محموله‌هایی از سوی خیران به این استان فرستاده‌شده که شامل حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک، کپسول‌های اکسیژن ۵۰ کیلویی، ۴۰ کیلویی و ۱۰ کیلویی به این صورت که ۳۲۶ کپسول ۴۰ کیلویی، ۱۰۰ کپسول ۵۰کیلویی و ۷۷ کپسول اکسیژن ۱۰ کیلویی  بوده و ظرفیت  افزایش تا ۳۰۰۰ عدد کپسول را نیز دارد. اما هنوز هم کمی‌ها و کاستی‌ها حکم فرماست.
 سیستان و بلوچستان به‌لحاظ شیوع کرونای هندی همچنان در وضعیتی نامطلوبی به سر می‌برد؛ تنها چهار بیمارستان بیش از یک و نیم میلیون نفر جمعیت جنوب سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند. 
 گلایه وزیر بهداشت از سیاه نمایی ها
حالا تخت‌های بیمارستانی مملو از بیماران کرونایی است و تعدادی از مردم در نوبت بستری هستند  و سه نماینده سیستان‌و بلوچستان در مجلس آمار اخیر سعید نمکی، وزیر بهداشت، مبنی بر وجود ۴۰۰ تخت خالی در بیمارستان‌های این استان را رد کردند و گفتند که دولت پیش‌تر نیز درباره وضعیت شیوع کرونا در این استان آمار اشتباه داده بود.  اما وزیر بهداشت  روز گذشته در سی و ششمین آیین پویش ره سلامت در آذربایجان‌غربی ضمن انتقاد از سیاه‌نمایی برخی رسانه‌ها از وضعیت مدیریت کرونا در کشور تأکید کرد :«همین الان در سیستان و بلوچستان بالای ۵۰۰تخت خالی وجود دارد» که ارائه این آمار هم مطابق گفته‌های نمایندگان مجلس قرین به‌واقع نیست.
حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل در مجلس، روز سه‌شنبه به پایگاه خبری محلی «عصر هامون» گفته: «وزیر بهداشت در گذشته آماری اعلام کرده بود که پس از بررسی مشخص شد که صحت ندارد و او به‌صراحت گفته بود که این آمارها از استان به من می‌رسد.»
دهمرده درحالی‌که درزمینه گزارش‌های نادرست مقام‌های بلندپایه دولتی،  تقصیرها را متوجه استاندار سیستانی‌وبلوچستان دانسته، جوابگویی «استاندار را هم خواستار شده» و بیان کرده همه برای ارائه آمار از سیستم استانداری و علوم پزشکی کمک می‌گیرند.
همچنین اسماعیل حسین‌زهی، نماینده خاش، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «زاهدنیوز»، با تکذیب ادعای نمکی گفته: «گزارشاتی که به وزیر بهداشت می‌رسد، صحیح نیست.»
او تأکید کرده: «مردم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند اما به آن‌ها اعلام می‌شود تخت خالی و جا نداریم چگونه ممکن است این تعداد تخت خالی داشته باشیم.» 
این نماینده مجلس از وزیر بهداشت خواسته که نماینده تام‌الاختیار خود را برای بررسی بیمارستان‌های سیستان‌وبلوچستان بفرستد «تا ببیند حتی در مرکز استان تمام بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونا شده است و یا سرزده به بیمارستان‌های موجود در شهرستان‌ها سر بزند و وضعیت تخت‌های خالی ادعا شده را مشاهده کند.»
بلوا نیست، واقعیت است
معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار هم سکوت اختیار نکرده و با دست گذاشتن بر روی کمبودها، به سخنان سعید نمکی، وزیر بهداشت که انتقادهای گسترده از وضعیت رسیدگی به بیماران کرونا در استان سیستان و بلوچستان را «بلوا، سیاه نمایی‌ و فتنه‌انگیزی‌» خوانده‌و به ایلنا گفت: «این‌که ما در جنوب سیستان و بلوچستان از پهنه جاسک تا راسک کمتر از ۳۰۰ تخت داریم بلواست؟ آیا این‌که حتی یک بخش عفونی در این پهنه وجود ندارد بلواست؟ آیا این‌که فقط یک متخصص عفونی داریم بلواست؟
 آیا صف افرادی که پشت در بیمارستان‌ها منتظر یک تخت خالی هستند بلواست؟ نه هیچ‌کدام بلوا نیست واقعیت است.»
او هشدار داده، «مردم دارند تلف می‌شوند بسیاری از افراد بی‌شناسنامه مبتلا می‌شوند اما آمارشان ثبت و ضبط نمی‌شوند. ما ونتیلاتور، داروی رمدیسیور و اکسیژن ساز به‌شدت نیاز داریم.» «سراوان با جمعیت ۴۸۰ هزارنفری فقط یک بیمارستان و یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی دارد که او هم رئیس بیمارستان است. همچنین این بیمارستان بخش مجزای کرونا ندارد و فقط چند تخت به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.» این عبارت را از قول ملک فاضلی، نماینده سراوان در مجلس بخوانید. فقر مردم و فقدان امکانات بهداشتی و بیمارستانی در منطقه این مشکل را به‌سوی تبدیل‌شدن به یک فاجعه انسانی سوق داده است. بر اساس آمارهای «رسمی»، ۴۴ درصد مردم زاهدان حاشیه‌نشین هستند و درآمدشان کفاف تأمین هزینه خرید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را نمی‌دهد.معین‌الدین سعیدی درباره ضعف زیرساخت‌ها در این استان گفته: «براساس شاخص‌های وزارت بهداشت از پهنه جاسک تا راسک باید ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی داشته باشیم این درحالی است که تعداد تخت‌های بیمارستانی این منطقه به ۳۰۰ عدد هم نمی‌رسد.»
این‌ها فقط گفته‌های نمایندگان مجلس نیست، بلکه احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز ۱۰ تیرماه، در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا عنوان کرد: «هم‌اینک ۱۰ شهرستان سیستان و بلوچستان بیمارستان ندارد و بعضا نیاز است فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش‌از ۱۰۰ کیلومتر را طی کند که همین امر موجب شده بیماران به علت بعد مسافت در شرایط بدحال به بیمارستان مراجعه کنند.»
به گفته موهبتی این استان به دلیل داشتن مرز طولانی با کشورهای پاکستان و افغانستان در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد اما «در جنوب سیستان و بلوچستان از جاسک تا راسک با یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تنها یک بیمارستان با حداقل امکانات داریم که اگر بخواهیم وارد آمار و ارقام شویم به لحاظ تخت بیمارستان سه‌دهم درصد هم نمی‌شود.»
سپاه و نیروی انتظامی در کنار نهادهای انقلابی چون ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان برای راه‌اندازی بیمارستان موقت و آسیب‌دیدگان کرونا وارد میدان شده‌اند. رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نزاجا از برپایی سه بیمارستان صحرایی در زاهدان، خاش و زابل خبر داده که بیمارستان‌های تنفسی صد تخت خوابه هستند.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وضعیت شهر بندرعباس را «فوق بحرانی» و شهرستان‌های میناب و بندرلنگه را «بحرانی» توصیف کرده ، حسین فرشیدی تأکید کرده که اگر آمار همین‌طور افزایش یابد، تا هفته آینده میزان مرگ‌ومیر هم افزایش می‌یابد. ما از قول او شنیده‌ایم، بیمارستان‌های استان با «کمبود شدید تخت» روبه‌رو هستند و در حال حاضر، ۸۳۰ بیمار در این استان بستری هستند که این آمار «بی‌سابقه» است. 
در استان سیستان و بلوچستان نیز وضعیت همچنان بحرانی است و مقامات محلی از کمبود امکانات و تجهیزات خبر می‌دهند و نماینده زابل در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایسنا» گفته است که مردم این استان «به‌واسطه مشکلات معیشتی قادر به خرید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نیستند» و خواستار آن شده تا این وسایل در اختیار مردم قرار گیرد. متوسط استفاده از ماسک در سیستان و بلوچستان 
۴۸ درصد است و ایرج حریرچی-معاون کل وزارت بهداشت با ارائه این آمار تأکید کرده که این استان پایین‌ترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در سطح کشور دارد.
نماینده چابهار نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» از کمبود کیت تشخیص کرونا در این استان خبر داده و گفته: «بسیاری فوت می‌کنند، بدون این‌که علت مرگشان کرونا تشخیص داده شود.»
چرا موفقیت های مان در کنترل کووید کافی نیست؟
شاید برای شما هم سؤال باشد که چرا در کنترل کرونا عملکرد قابل قبولی نداریم و اساسا موفق نیستیم؟ پاسخ این سؤال در گفته‌های علیرضا ناجی- ویروس‌شناس ذکر شده است و می‌توان دریافت که مشکل کار در عدم اعمال محدودیت‌های به‌موقع و عدم توفیق در گسترش سطح پوشش واکسیناسیون است و از طرفی قوانین کنترلی کووید را به‌خوبی اعمال نمی‌کنیم. ناجی درمان کرونا را به دودسته درمان‌های دارویی و غیردارویی تقسیم می‌کند و معتقد است: درمان دارویی همان درمان بیماران بستری در بیمارستان‌ها است که واکسن هم می‌تواند در این زمینه به‌خوبی پیشگیری کند اما این ویروس‌شناس قسمت غیر دارویی را مهم‌تر می‌داند. این‌که ما جامعه را باز گذاشته تا ویروس بچرخد و فقط امیدمان به واکسن باشد، درست نیست.  زمانی این موضوع می‌تواند مؤثر باشد که واکسن مؤثر در اختیار داشته و آن را تزریق کنیم، اما ما در حال حاضر چنین موقعیتی نداریم و بااین‌حال محدودیت‌های اجتماعی‌مان را هم به‌موقع برقرار نمی‌کنیم، نه‌تنها شهرهایمان را به‌موقع قرنطینه نمی‌کنیم، بلکه اصلا دستوری در این زمینه نداریم. در یک شهر جنوبی بعد از قرمز شدن وضعیت تصمیم می‌گیرند که دو روز شهر را قرنطینه کنند که این یک حالت فکاهی دارد. این موارد منجر به کنترل نمی‌شود. وقتی روند مداوم چرخش ویروس را شاهد هستید، به این معنی است که ما داریم به سمت بدی می‌رویم و طی این مدت روند کاهشی نداشته‌ایم.
دستکم در مورد سیستان و بلوچستان، نظارت‌ها و اقدامات کنترلی کفایت لازم را نداشته است. هرچند به گفته عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ مشکل این استان وجود مرز‌های غیررسمی و ورود اتباع خارجی به‌صورت غیرقانونی است که نمی‌توان جلوی آن را گرفت، درواقع در مرز‌های رسمی این استان ازجمله مرز میرجاوه، تست‌های سریع کرونا از اتباع خارجی و افرادی که به پاکستان رفت‌وآمد دارند، گرفته می‌شود، اما مشکل در مرز‌های غیررسمی بوده و ممکن است خیلی از افرادی که به‌صورت غیرقانونی وارد می‌شوند، بیمار باشند و این افراد از طریق رفتن به کرمان، در کل ایران پخش می‌شوند که مشکل بسیار بزرگی است که در این زمینه، هماهنگی‌هایی با استانداری و نهاد‌های نظامی و انتظامی برای تشدید نظارت‌ها بر مرز‌های غیررسمی داشتیم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.