سیره شهید کاظمی در قاب رسانه ملی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 37168
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۷:۰۹ |
«رسالت» لزوم ساخت فیلم و سریال از زندگی شهدای والامقام انقلاب را بررسی می‌کند؛

سیره شهید کاظمی در قاب رسانه ملی

قرار است سریالی برای سرلشکرشهید احمد کاظمی و نمایش رشادت‌های او ساخته شود. فرمانده والا مقامی که در ۱۹ دی سال ۱۳۸۴ در سانحه هوایی سقوط هواپیمای داسو فالکن ۲۰ در نزدیکی ارومیه به شهادت رسید.
سیره شهید کاظمی در قاب رسانه ملی
گروه فرهنگی
قرار است سریالی برای سرلشکرشهید احمد کاظمی و نمایش رشادت‌های او ساخته شود. فرمانده والا مقامی که در ۱۹ دی سال ۱۳۸۴ در سانحه هوایی سقوط هواپیمای داسو فالکن ۲۰ در نزدیکی ارومیه به شهادت رسید.
احمد کاظمی در ۲ مرداد ۱۳۳۸ در نجف آباد، استان اصفهان زاده شد. پدرش عشق‌علی کاظمی نام داشت. او  در سال ۱۳۵۶ زمانی که مشغول پخش اعلامیه بر علیه نظام شاهنشاهی بود توسط ساواک دستگیر شد و مدتی را در زندان سپری کرد. با وقوع انقلاب در دی‌ماه ۱۳۵۸ همراه با گروهی با مسئولیت محمد منتظری، به همراه غلامرضا صالحی و غلامرضا یزدانی جهت اعزام به جنوب لبنان، ابتدا وارد سوریه شد. او در پادگان حموریه در اطراف دمشق، یک دوره آموزشی جنگ‌های نامنظم را به مدت ۴۵ روز  زیر نظر سازمان الفتح طی کرد و بعد از آن به جنوب لبنان اعزام شد و در کتیبه‌های نظامی اطراف بیروت که مربوط به سازمان الفتح بود، مستقر گردید.
وی در سال ۱۳۵۹ به ایران بازگشت و بلافاصله به کردستان رفت. در پی آغاز جنگ ایران و عراق، با همراهی گروهی 
۵۰ نفره در جبهه‌های آبادان حضور یافت. در پایان جنگ این گروه به لشکر ارتقا پیدا کرده بود و فرماندهی لشکر ۸ نجف را احمد کاظمی برعهده داشت. تجهیزات زرهی لشکر ۸ نجف از سلاح‌های به غنیمت گرفته شده از نیروهای ارتش عراق تجهیز شده بود که بخش اعظم آن حاصل تجهیزات به‌جا مانده از نیروهای عراقی بود که با آزادسازی خرمشهر عاید نیروهای ایرانی شده بود و صدها تانک، نفربر، توپخانه و ماشین‌آلات رزمی را در بر می‌گرفت. شهید کاظمی در طول جنگ ایران و عراق از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شد و فرماندهی لشکر ۸ نجف را برعهده داشت. در سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ فرمانده قرارگاه حمزه بود و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فرماندهی لشکر ۱۴ امام‌حسین را برعهده داشت. کاظمی در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ به‌عنوان فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۸۴ به فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران منصوب شد اما طولی نکشید که در سانحه هواپیمایی داسو فالکن ۲۰ به همراه شماری از فرماندهان سپاه به جایگاه رفیع شهادت نائل آمد. شهید احمدکاظمی علی‌رغم تمامی رشادت‌ها و نقش‌ مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی اما آن‌طور که شایسته تبیین بود، رسانه‌ای و شناخته نشده و حالا که قریب به ۱۵ سال از شهادت او می‌گذرد، به تازگی رسانه ملی تصمیم به معرفی و بیان شخصیت و داستان پرآوازه او پرداخته است.
  قهرمان کیست؟
به طورحتم قهرمان یک ملت نمی‌تواند شخصیت پوشالی و الهام گرفته‌ غربی باشد. هرملت و فرزندان آینده‌ آن می‌بایست قهرمانان خود را به خوبی بشناسند و از آن‌ها درسی برای فردای خود بگیرند. قهرمان یک ملت یعنی شهید کاظمی‌ها که برای صیانت از وطن جان خود را فدا کردند، رفتند تا رشادت در دل مردم زنده بماند و هیچ‌گاه در شرایط بغرنج روزگار دست از حق نکشیدند. اگر امروز یک به یک جوانمردی‌ها و بزرگمردان این مرز و بوم نمایش داده شود، به طورحتم دنیای همنسلان ما و قبل از آن در چرایی خاموشی و فراموشی تک تک قهرمان‌هایش به سوگ می‌نشیند، برایشان مرثیه‌سرایی می‌کند و غصه می‌خورد که چرا دیگر کسی نیست که جایگزین آن‌ها بشود، اما…
  چرا قهرمانان ما دیر معرفی می‌شوند؟
در بررسی این موضوع «رسالت» به گفت‌وگو با محمد لسانی کارشناس رسانه پرداخت.‌ محمد لسانی، کارشناس رسانه در تشریح این‌که چرا قهرمانان ملی دیر معرفی می‌شوند، به «رسالت» عنوان کرد: «تأخیر و پرهیز از قهرمان سازی علل مختلفی دارد و نخستین علت آن، شخصی است؛ بدین معنا که بزرگمردان و قهرمان‌های ما از معرفی و تبیین رشادت‌های خود امتناع می‌کردند چراکه مشی و سلوک‌شان در گمنامی بود.»
وی افزود: «اگر به بررسی و واکاوی فرهنگ دفاع مقدس بنشینیم خواهیم دید که بیشتر شهدا ترجیح به گمنامی می‌دادند و حتی از طرح اسم خود، پس از شهادت نیز امتناع می‌کردند. به طورحتم راه و رسم این افراد برای حفظ وطن بوده و هیچ‌گاه تلاش نکردند تا با خودنمایی مطرح گردند. بنابراین اگر امروز برخی از این شهدا، مطرح و رشادت‌هایشان تبیین نمی‌شود تنها به دلیل سلوک شایسته‌شان است.»
لسانی تصریح کرد: «عامل دیگر پرهیز در قهرمان سازی، مشکلات ساختاری سازمان‌های کشور است. این نگاه سازمانی موجب می‌شود در معرفی قهرمانان تأخیر ایجاد شود و یا به عبارت دیگر ابهت‌شان بر معرفی اشخاص می‌چربد.  این نگاه باعث می‌شود تا هرگاه که تصمیم بزرگ‌سازی و معرفی قهرمانان گرفته می‌شود، در آن خلل و تأخیر رخ دهد.»
این کارشناس رسانه همچنین خاطرنشان کرد: «به طورحتم چهره‌سازی قهرمانان کشور به فرهنگ اداری و سازمانی بر‌می‌گردد. در شرایط حال حاضر‌ می‌توان عنوان کرد که این نگاه نسبت به چهره‌سازی قهرمانان کمی دچار ضدیت شده است. بی‌شک هراس از آینده که در فرهنگ سازمانی کشور نیز نهادینه شده موجب عدم سرمایه ‌گذاری بر اشخاص می‌شود.»
 ضعف رسانه‌ای، از چهره‌سازی‌ قهرمانان جلوگیری می‌کند
وی گفت: «عامل آخر پرهیز از معرفی قهرمانان به اجتماع مربوط می‌شود. به طورحتم در شرایطی که به ندرت قهرمانان معرفی شوند، فرهنگ اجتماع نیز دچار خلل می‌شود و گاه ممکن است با نگاهی ناشایست با این چهره سازی‌ها برخورد شود.» او یادآورشد: «فرهنگ نادرست نهادینه شده در اجتماع و سازمان‌ها موجب شده تا امروز در کمترین میزان چهره‌سازی قهرمان‌های خود قرار بگیریم. در چنین شرایطی 
 فارسی‌زبانان خارج کشور از آب گل آلود ماهی می‌گیرند  و در پیج‌های اینستاگرامی، سایت‌های شرط بندی، کمپین‌ها وارتباطات خارج از عرف، جای چهره سازی را پر  و فرهنگ نادرست را تبیین و جای‌گذاری می‌کنند.»
لسانی ادامه داد: «برخی رسانه‌های داخل نیز  تنها برای پرکردن صفحه خود به اشخاص بها می‌دهند  و برنامه ریزی برای تجلیل از آن‌ها ندارند.  بنابراین نظام رسانه‌ای ما نیز دچار ضعف است و در معرفی چهره‌ها به خوبی عمل نمی‌کند.»
این کارشناس رسانه در پایان گفت‌وگو بیان کرد: «امروز خلأ قهرمان در رسانه‌ها بسیار به چشم می‌خورد و به موجب‌ این خلأ و عدم ارجاع به مفاخر، فرهنگ اجتماع نیز دچار تغییر و فاصله‌گیری از مفاخر میهن شده است. بی‌شک تبیین شخصیت‌ها می‌تواند فرهنگ را در مسیر درست خود قرار‌ دهد و نگاه ضدیتی سازمان‌ها را بکاهد.»
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.