سپر هویت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48192
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۱۷ |
راهکارهای عملی مقابله با معضل بدحجابی با تأکید بر آموزه‌های اسلام

سپر هویت

انسان همواره برای رسیدن به کامیابی و موفقیت به دنبال الگویی مناسب است. هراندازه الگوی فرد کامل‌تر و بهتر باشد، رسیدن به هدف را دست‌یافتنی‌تر خواهد کرد. نوجوانان و جوانان به دلیل آمادگی درونی از الگوپذیری بیشتری برخوردارند.
سپر هویت

سیده سمیه سیدی
انسان همواره برای رسیدن به کامیابی و موفقیت به دنبال الگویی مناسب است. هراندازه الگوی فرد کامل‌تر و بهتر باشد، رسیدن به هدف را دست‌یافتنی‌تر خواهد کرد. نوجوانان و جوانان به دلیل آمادگی درونی از الگوپذیری بیشتری برخوردارند. نکته‌ای که امام علی علیه‌السلام نیز بدان اشاره‌کرده و فرموده‌اند: «اِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِیَ فِيهَا مِنْ شَیْ‏ءٍ قَبِلَتْهُ فَبَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ وَ يَشْتَغِلَ لُبُّكَ.» 
قلب نوجوان چونان زمين كاشته نشده، آماده پذيرش هر بذرى است كه در آن پاشيده شود. پس در تربيت تو شتاب كردم، پيش از آن‌که دل تو سخت شود و عقل تو به چيز ديگرى مشغول گردد.
اين زمين، آماده الگویی است تا همه خواسته‌های خویش را در آن بیابد. ازاین‌رو، جوان كمال خود را در الگو می‌بيند، اما باگذشت زمان، به‌تدریج دل آدمی سخت و عقل و انديشه‌اش به امور متعدد مشغول می‌شود. بنابراين به تجربه ثابت‌شده است كه مردان وزنان ميانسال انگیزه کمتری برای الگوپذيری و پيروی از الگو دارند. اگر جوان آگاهی درستی نسبت به الگوهای اسلامی نداشته و یا براثر غفلت از آنان دوری گزیند، به‌ناچار الگوهای دیگری برای خود خواهد گزید. در این میان کشورهای غربی و غیراسلامی پیوسته در تلاش‌اند تا الگوهایی را برای جوانان مسلمان معرفی کنند و بدین طریق می‌کوشند پوشش اسلامی را ضعیف جلوه داده و به کشورهای اسلامی القا کنند که ارزش، شخصیت و تمدن، تنها در پیروی از فرهنگ آنان است. درحالی‌که امام صادق خط بطلان بر این دیدگاه کشیده و معتقد بودند که هرگز نباید دشمنان خدا را به‌عنوان سرمشق و الگوی خود برگزید درجایی که فرمودند: «اوحی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِیٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ لَا يَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی وَ لَا يَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا يَسْلُكُوا مَسَالِكَ أَعْدَائِی فَيَكُونُوا أَعْدَائِی كَمَا هُمْ أَعْدَائِی.‏» 
خداوند سبحان به یکی از پیامبران وحی کرد که به مؤمنان بگو: در پوشش، تغذیه و آداب‌ورسوم، دشمنان خدا را سرمشق خود قرار ندهید. اگر چنین کنید، شما هم مانند آن‌ها جزء دشمنان خداوند به شمار می‌آیید.
باید دانست ازجمله عوامل مهمی که سبب عقب رفت جوامع اسلامی می‌شود، پیروی از فرهنگ غرب به‌ویژه در مسئله پوشش است. بی‌توجهی به این مسئله مهم می‌تواند جامعه اسلامی را تا مرز نابودی و انحطاط پیش برده و گاه ممکن است جامعه را به نابودی کامل بکشاند. ازاین‌رو امروزه کشورهای غربی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با هجوم همه‌جانبه فرهنگی، مسئله پوشش را در جوامع اسلامی به انحراف بکشانند تا از این طریق ضربه سنگینی را بر پیکره جامعه اسلامی وارد کنند. همفر می‌گوید: «باید زنان مسلمان را فریب داد و از زیر چادر بیرون کشید؛ با این بیان که حجاب، یک عادت از خلفای بنی‌عباس بوده و یک برنامه اسلامی نیست… پس از آن‌که زنان را از چادر بیرون آوردیم، باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آنان بیفتند تا در میان مسلمانان فساد رواج یابد و برای پیشبرد این نقشه، لازم است اول زنان غیرمسلمان را از حجاب بیرون آوریم تا زنان مسلمان از آنان یاد بگیرند.»
ازاین‌رو علما و بزرگان دین همواره کوشیده‌اند که توطئه شوم دشمن را به مسلمانان گوشزد کرده و آنان را از دسیسه‌های دشمن آگاه کنند. امام خمینی فرمودند: «آن‌هایی که قصد دارند زنان را ملعبه مردان و ملعبه جوانان فاسد قرار بدهند، جنایتکار هستند. زن‌ها نباید فریب بخورند، زن‌ها گمان نکنند مقام زن این است که بزک‌کرده بیرون برود. این مقام زن نیست…»
امام خامنه‌ای نیز توطئه غرب را نسبت به زنان گوشزد کرده و بابیان این پرسش که «آیا جنایتی بالاتر از سرگرم‌کردن زن به مد و جلوه‌گری و سپس استفاده ابزاری از او وجود دارد»، فرمودند: «آن‌کسی که در پی این‌گونه چیزهاست، ارزشش پایین است … مد، برای زن ارزش‌آفرین نیست؛ بی‌اعتنایی نسبت به مدهای دام‌گونه ساخته‌وپرداخته دشمنان، برای زن ارزش است.»
نابهنجاری‌هایی که در زمینه پوشش برخی از بانوان در سطح جامعه وجود دارد، می‌تواند ناشی از نداشتن الگوی اسلامی باشد. این نداشتن الگو گاه بر اثر آگاهی نداشتن از الگوهای دینی و اسلامی است، به‌گونه‌ای که فرد تصور می‌کند که اسلام الگویی در حوزه پوشش ندارد. درحالی‌که دين اسلام  الگوهایی متعالی ‌ارائه داده و انسان‌ها را به پيروی از سيره عملی و نظری آنان دعوت نموده است که از آن جمله می‌توان به حضرت زهرا اشاره کرد. از دیدگاه حضرت زهرا بهترین زن کسی است که خود را از دید نامحرمان دور کند. ایشان فرمودند:«خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ .»
بهترين و نيکوترين عمل زنان آن است که [بدون ضرورت] مردان [نامحرم] را نبينند و مردان [نامحرم] نيز  آنان را ننگرند.

نویسنده : سیده سمیه سیدی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.