سوسوی امید و اراده - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 55686
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۵۳ |
اظهارات رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم بررسی شد

سوسوی امید و اراده

شامگاه یک‌شنبه 14 آذرماه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در سومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم به مباحث مختلفی اشاره کرد. اظهاراتی که در ادامه مشاهده می‌کنید، از سویی بسیار امیدبخش و گزارشی مثبت از عملکرد دولت تاکنون بود و از طرفی نقدهایی را هم در برمی‌گرفت.
سوسوی امید و اراده

گروه سیاسی
شامگاه یک‌شنبه ۱۴ آذرماه، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در سومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم به مباحث مختلفی اشاره کرد. اظهاراتی که در ادامه مشاهده می‌کنید، از سویی بسیار امیدبخش و گزارشی مثبت از عملکرد دولت تاکنون بود و از طرفی نقدهایی را هم در برمی‌گرفت.
دولت سیزدهم از ابتدای کار خود تاکنون با مشکلات متعددی روبه‌رو شده است و برکسی پوشیده نیست که میراث دولت‌های روحانی، کار را برای رئیسی سخت کرده است. ذخایری که به صفر رسیده، مشکلات اقتصادی که روی یکدیگر به شکل یک کوه انبوه درآمده، اعتماد مردم که خدشه‌دار شده و حتی می‌توان گفت از بین رفته و سفره‌هایی که با گرانی روزانه دست و پنجه نرم می کنند. اما رئیس‌جمهور کشورمان باید دقت کند آیا هنوز هم زوری در دست و پنجه مردم کشورش باقی مانده تا بتوانند باز هم با تورم بجنگند؟
در ادامه بخش‌های مهم صحبت‌های رئیس جمهور را مشاهده می‌کنید.
 رئیسی: گلایه‌های مردم را بحق می‌دانم
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور  در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم در پاسخ به این سؤال که چه نمره‌ای به عملکرد دولت می‌دهید، اظهار داشت: نمره را باید مردم عزیز به دولت بدهند زیرا مردم داوری به صورت عادلانه هستند مردم مطلع و آگاه هستند که کشور با چه شرایطی روبه‌رو از جمله کرونا و مسائل اقتصادی و خزانه مطلع هستند.
رئیس جمهور گفت: در روز تنفیذ ریاست جمهوری به مسائل دولت توجه داشتم، از جمله آنها واکسیناسیون عمومی بود. روزی ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند که این اتفاق یک غصه عظیمی برای مردم و مسئولان کشور ایجاد کرده بود و پاسخی که در آن زمان شنیده می شد این بود که تخصیص ارز در آن زمان امکان پذیر نیست یا کشورهای مختلف به دلیل شرایط تحریم به ایران واکسن نمی دهند.
وی ادامه داد: در صدمین روز از دولت باید اعلام کنم که ۱۰۰ میلیون دُز واکسن تزریق شده است یعنی هردو د ز تزریق شده و اکنون در حال تزریق دز سوم هستیم و دولت بر صیانت جان مردم تأکید دارد. همچنین شرایطی فراهم شد که مدارس و دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم و در شرایط کرونا که ۱۰۰ هزار کسب و کار مختل شده بود به لطف خدا و همت مسئولین و مردم فضای کسب و کار در کشور رونق گرفته است، اما این موضوع احتیاط های فراوانی می طلبد تا دوباره موج های بیشتری ایجاد نشود.
 وضعیت تأمین و ذخیره کالاهای اساسی مطلوب است
وی در ادامه موضوع معیشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: مسئله معیشت و نان مردم جزء دغدغه‌های اولویت‌دار دولت است اما این دولت شرایط را با مشکلات زیاد آغاز کرد، مثلا در بحث کالاهای اساسی نگرانی هایی بود اما امروز شرایط در تأمین و ذخایر کالاهای اساسی بسیار مطلوب و خوب است.
رئیس جمهور ادامه داد: نکته بعدی مسئله اداره کشور بود. در روزهای پایانی مرداد ماه که هنوز دولت جدید از مجلس رأی اعتماد نگرفته بود و بنده با دولت قبل در حال کار بودم  بحث پرداخت حقوق مرداد ماه مطرح بود و تیم دولت قبل نگران بودند که چگونه بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق ماهانه مرداد را پرداخت کنیم اما اکنون سه ماه از دولت جدید می‌گذرد و بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق‌ها بموقع پرداخت می شود.
رئیسی تصریح کرد: دولت علاوه بر هزینه‌هایی که دارد فاکتورهایی از دولت قبل وجود دارد یعنی هزینه‌ها از قبل شده است و اکنون دولت باید پرداخت کند، یعنی ماهانه  ۱۰ هزار میلیارد تومان این بدهی‌ها پرداخت می‌شود.
 تورم کنترل شده و در صدد کاهش آن هستیم
رئیس جمهور تأکید کرد: دولت برای خلق پول حساس است، یعنی باید از هر اقدامی که باعث ایجاد تورم در کشور می‌شود دوری شود و همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ طوری تنظیم شده است که ضد تورم باشد و طبق آمارهای مراکز آمار، تورم کنترل شده و در صدد هستیم که این تورم کاهشی باشد.
 فرار مالیاتی پردرآمدها باید دنبال شود
رئیسی موضوع مالیات را مهم دانست و گفت: امروز فرار مالیاتی همه را رنج می دهد چرا که کسانی هستند که درآمدهای سرشار دارند اما از دادن مالیات فرار می کنند که این مسئله باید دنبال شود.
رئیس جمهور مولد سازی دارایی‌های دولت را یکی از منابع برای تأمین هزینه اداره کشور عنوان و تصریح کرد: دولت دارایی‌هایی دارد که مولد نبوده و به عنوان دارایی های مازاد دولت تلقی می شود. هر دستگاهی دارای زمین، امکانات و ساختمان بوده و همه این امکانات فریز شده است.
  سفرهای استانی باعث افتخار ماست
رئیس جمهور درباره   سفرهای استانی بیان کرد: این باعث افتخار است که هر هفته در خدمت مردم باشم و این دیدارها باید بیشتر شود  زیرا فاصله دولتمردان با مردم باید به حدی کاهش یابد که مردم به راحتی حرف ها و اعتراضات خودشان را به مسئولین بزنند. از این رو دولت سیزدهم دولت مردمی است و این باعث افتخار ماست.
وی با بیان اینکه در هفته‌های آتی سفرهایی به استان های دیگر کشور خواهیم داشت، اظهار داشت: در سفرهای استانی پروژه های جدید کلنگ زنی نمی‌شود بلکه کلنگ های گذشته که هنوز در مرحله تکمیل قرار دارد در دستورکار قرار می گیرد و اقدام به تکمیل آن می شود.
رئیس جمهور افزود: در این مدت بنده ۱۰۰ ارتباط حضوری و تلفنی با سران کشورها داشته ام. در این ارتباطات آنچه که محور بوده است اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش ارتباطات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با جهان است و این موارد  محورهای دیدارها بوده است. مثلا شرکت بنده در اجلاس شانگهای و سازمان اکو دیدارهایی را با سران کشورهای مختلف داشته ام و در آنجا تأکید شد که روابط دو جانبه باید گسترش یابد.
حال باید گفت که دولت سیزدهم می‌داند که با سیلی از توقعات منطقی مردم و درمقابل مشکلات و میراث دولت قبلی روبه‌رواست. دولت با علم به این موضوع کار خود را آغاز کرد و اکنون نیز با وجود اینکه ماه‌های ابتدایی کارشان است، انتظارات از آن‌ها بالاست. با این حال در این گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم، مباحثی مانند بورس، دلار، گرانی مسکن و سایر بازارهای اقتصادی که برای مردم مهم است رامطرح کردند. 
در شرایط حساس فعلی احساس می‌شود که دولت باید به صورت مستقیم درمورد موارد مذکور با مردم صحبت کند و گزارشات عملکرد خود را ارائه دهد. زمانی که مسئولان دولت درمورد بازارهای زنده کشور که نوساناتش زندگی عموم جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد، صحبت کند و اقدامات خود را توضیح دهد دلگرمی در جامعه ایجاد و اطمینان باز می گردد. 
درحال حاضر انتقادی که به دولت سیزدهم مطرح است همین عدم مدیریت بازارهای مختلف ازجمله دلار، بورس، طلا، مسکن و کالاهای اساسی است. انتقاداتی منطقی که ایجاب می‌کند دولت دراین باره سرعت پیگیری خود را افزایش و به مردم توضیح دهد.
با این اوصاف قطعا و یقینا دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های روحانی موفق تر عمل کرده، چه در اقناع عمومی و تلقین حس ارزش به مردم و چه در بهبود زیرساخت های لازم برای مدیریت شرایط. اما مسئله مهم اجرایی شدن وعده‌های انتخاباتی است که رئیس جمهور با آن رأی آورد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.