سودجویان، بلای جان تالاب انزلی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49993
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۱۵ |
حریق، اراضـی ارزشمند تالاب انزلی را خاکستر کرد

سودجویان، بلای جان تالاب انزلی

عمدی بودن آتش سوزی در نیزارهای تالاب انزلی، محرز است و سودجویان که چشم ندارند این تالاب را ببینند، برای توسعه تصرفات غیر قانونی، نیزارها را به آتش کشیده اند تا تصرفات خود را به‌سمت تالاب افزایش دهند، این را می شود از گفته های دادستان انزلی متوجه شد.
سودجویان، بلای جان تالاب انزلی

گروه اجتماعی 
عمدی بودن آتش سوزی در نیزارهای تالاب انزلی، محرز است و سودجویان که چشم ندارند این تالاب را ببینند، برای توسعه تصرفات غیر قانونی، نیزارها را به آتش کشیده اند تا تصرفات خود را به‌سمت تالاب افزایش دهند، این را می شود از گفته های دادستان انزلی متوجه شد. خبرنگاران محلی گزارش داده اند که سوم شهریورماه پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگ‌های پرده انزلی در آتش خاکستر شده که مهرداد رضاپور، رئیس آتش‌نشانی شهرستان بندرانزلی به عمدی بودن آن اذعان کرده است:« نیمی از آتش سوزی‌های رخ داده در تالاب انزلی توسط کشاورزان به منظور سوزاندن کاه و کلش و نیمی دیگر از سوی زمین خواران و متصرفین تالاب انجام می‌شود. این حریق نیز به‌صورت عمدی و برای تصرف اراضی تالابی ایجاد شد.»
این دومین بار است که طی این ماه آتش به جان نیزارهای تالاب انزلی افتاده، آتش سوزی از منطقه چراغ پشتان، ظهر دوشنبه هشتم شهریور آغاز شده و از آنجایی که مسیر دسترسی مناسب نبوده است، دستگاه‌های خدمات رسان به دنبال راهی برای دسترسی به محل آتش سوزی هستند و معاون امور عمرانی فرمانداری بندر انزلی با اشاره به صعب العبور بودن این منطقه می گوید، نیزارها و سست بودن زمین مانعی برای عبور تجهیزات و ماشین‌های سنگین و آتش‌نشان است. محدودیت نیروها، وسایل نقلیه و امکانات دولتی هم سبب گلایه مندی دادستان مرکز گیلان شده است. 
مهدی فلاح میری از نداشتن حداقل امکانات برای برخورد با حوادث در تالاب انزلی انتقاد کرده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز ابراز تأسف کرده که سازمان محیط زیست به عنوان متولی حفظ و صیانت از زیستگاه‌های کشور هیچ گونه امکاناتی برای اطفای حریق در مواقع اضطراری در مناطق چهارگانه تالاب‌ها در اختیار ندارند.  
باتوجه به آنکه در اطفای حریق، زمان حرف اول را می‌زند، موضوع استفاده از هواپیمای آتش‌نشان و استفاده از دو بالگرد برای مهار حریق جوابگو نبود و بر همین اساس با هماهنگی استاندار گیلان و اداره کل محیط زیست استان، مدیریت بحران گیلان درخواست اعزام هواپیمای ایلوشین به سازمان امداد هوایی کشور را ارائه کرد تا بهره گیری از هواپیمای آتش‌نشان در دستور کار قرار گیرد و طبق گفته های مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، این هواپیما متعلق به سازمان امداد هوایی اطفای حریق کشور است که در مرداد ماه امسال برای مهار حریق جنگل‌های مارماریس ترکیه اعزام و مأموریت خود را با موفقیت به انجام رسانده بود. در هر سورت پرواز این هواپیما شاهد تخلیه ۴۰ هزار لیتر آب هستیم که کمک مؤثری به اطفای حریق می کند و لذا تا اطفای کامل، سورت های پروازی ادامه خواهد داشت. 
اما روایت ها از میزان خسارتی که به تالاب تحمیل شده متفاوت است، به یک روایت، حدود ۱۲ هکتار از نیزارهای اطراف تالاب به طور کامل در آتش سوخته و به روایت مقدماتی معاون امور عمرانی فرمانداری بندر انزلی در حدود هفت هکتار در حوزه چراغ‌پشتان آتش گرفته و البته به گفته بابک شکوهی راد، آتش‌سوزی نقطه‌ای زیاد داشتیم و با توجه به آتش‌سوزی هفته گذشته در منطقه تربه‌گوده نزدیک به ۱۰ هکتار از تالاب انزلی در آتش سوخته است. سال ۹۸ هم حدود ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب بین المللی انزلی در آتش منفعت طلبی سودجویان خاکستر شده، در حالی که به گفته سید فرشید‌فلاح، سرپرست اداره محیط زیست شهرستان بندرانزلی، تصرف و هرگونه تغییر کاربری در این حوزه باعث از بین رفتن اکوسیستم تالاب می‌شود، آتش زدن نیزارهای تالاب و تبدیل آن به زمین کشاورزی اتفاق خوبی نیست زیرا زمین های کشاورزی کنار تالاب مقدار زیادی از آب تالاب را استفاده کرده و از حجم آب تالاب کم می‌شود. اتفاق بد دیگر ورود کود و سموم به آب از طریق زمین های کشاورزی اطراف تالاب است، بازگشت کود و سموم کشاورزی از طریق پساب داخل آب تالاب باعث می‌شود میزان املاح داخل تالاب افزایش پیدا کند و این سم که از طریق آبیاری مجدد با آب آلوده به سموم انجام می‌شود آن را وارد چرخه غذایی می‌کند. این تالاب با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار ثروتی ملی است که در وصفش نوشته اند: « محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است علاوه بر این سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است. این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌  است.»
تالاب انزلی، جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است اما سودجویان به حفظ اکوسیستم تالاب که زنجیروار با زندگی و سلامت همه اهالی منطقه در ارتباط است، فکر نمی کنند و برای همین، هر بار با همدستی شعله های آتش به جان این زیستگاه ارزشمند می افتند. ظهر سه شنبه بود که استاندار گیلان خبر داد بیش از ۹۰ درصد محدوده آتش سوزی اطفا شده و متناسب با شرایط باید دقت شود تا هرچه سریع‌تر روند اطفا به اتمام برسد اما سه شنبه شب این خبر از زبان مدیرکل مدیریت بحران گیلان در قاب رسانه ها جای گرفت که «نیزارها مانند آتش زیر خاکستر از بعد از ظهر امروز مجددا شعله ور شدند.» تا لحظه نگارش این متن، آتش‌نشانان و گروه های امدادی و حفاظتی و بسیجی و مردمی در صحنه حضور دارند و پرواز هواپیمای ایلوشین نیز تا اطفای کامل ادامه دارد. بعد از وصول خبر مربوط به آتش سوزی در نیزارهای تالاب بندرانزلی و انجام تحقیقات لازم، مشخص شد که این آتش سوزی همانند سنوات قبل عامدانه است و دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان خاطرنشان کرده: «تاکنون مستنداتی به دست آمده و تحقیقات صورت گرفته حاکی از این است که متأسفانه این موضوع عامدانه بوده و در این رابطه، یک نفر بازداشت و چهار نفر دیگر تحت قرار هستند.»  سید مهدی فلاح میری باتأکید بر این‌که قطعا ترک فعل صورت گرفته و اهمال در انجام وظیفه وجود دارد، تأکید کرده: برای متولیانی که کاهلی و اهمال کردند تشکیل پرونده خواهیم داد و با آن‌ها برخورد می‌کنیم. برخی برای توسعه تصرفات غیرقانونی خود دست به این کار ناپسند می‌زنند  و قطعا دستگاه قضائی با این متخلفان برخورد قاطع خواهد کرد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.