سهم ایران از بازار جهانی متانول - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73003
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |
«رسالت» بازار متانول جهانی را بررسی کرد

سهم ایران از بازار جهانی متانول

متانول یکی از محصولات صنعتی پرکاربرد بوده که از آن برای تولید انواع چسب، ضدیخ خودرو، تولید مواد منفجره، انواع محصولات پلاستیکی، تجهیزات عکاسی، کاتالیزور بنزین، انواع پارچه و الیاف، تخته های مصنوعی و رزین استفاده می شود و کاربرد فراوانی در صنعت دارد، در این گزارش به نحوه افزایش قیمت این محصول پرکاربرد در سه بازار بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا پرداخته و به صورت مختصر وضعیت سه شرکت بزرگ متانول ساز ایران را بررسی می کنیم:
سهم ایران از بازار جهانی متانول
متانول یکی از محصولات صنعتی پرکاربرد بوده که از آن برای تولید انواع چسب، ضدیخ خودرو، تولید مواد منفجره، انواع محصولات پلاستیکی، تجهیزات عکاسی، کاتالیزور بنزین، انواع پارچه و الیاف، تخته های مصنوعی و رزین استفاده می شود و کاربرد فراوانی در صنعت دارد، در این گزارش به نحوه افزایش قیمت این محصول پرکاربرد در سه بازار بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا پرداخته و به صورت مختصر وضعیت سه شرکت بزرگ متانول ساز ایران را بررسی می کنیم:
در هفته اخیر باز هم به علت افزایش فعالیت های  صنعتی در چین قیمت متانول به اوج خود بازگشت. قیمت متانول چین در اواسط ماه مارس به بالاترین حد خود رسید، اما از آن زمان به بعد کاهش یافته بود. کاهش قیمت متانول در درجه اول و در درجه اول به دلیل کاهش تقاضا بود. در ماه آوریل ۲۰۲۲، انتظار می رفت که تقاضای جهانی کاهش یابد که تحت تاثیر گسترش نوع Omicron قرار گرفت. از پایان آوریل تا مه، تقاضای متانول در شرق چین به دلیل کاهش نرخ‌های عملیاتی یا تعطیلی کارخانه‌های MTO برای تعمیر و نگهداری کاهش یافت. دوماً، موجودی متانول بندر چین بالا بود. در ماه آوریل، حدود ۱.۱ میلیون تن محموله متانول وارد شده است که در طول سال بسیار بالاست. در ماه می میلادی انتظار می رفت مقدار زیادی از واردات تغییر چندانی نداشته باشد. در نتیجه، انتظار افزایش موجودی بندر در مناطق ذخیره شده همچنان بالا بود. با افزایش مداوم موجودی همراه با تقاضای ضعیف، قیمت متانول پشت سر هم کاهش یافت. از ۱۹ می، موجودی بنادر چین در  متانول ۶۳.۴ تن در هفته  افزایش یافت و به ۹۰۹.۸ تن در شرق و جنوب چین رسید، از جمله ۵۱۸.۵ تن در جیانگ سو، ۲۲۸ تن در ژجیانگ، ۹۵.۸ تن در گوانگدونگ و ۶۷.۵ تن در فوجیان. انتظار می رفت عرضه متانول چین افزایش یابد. نرخ بهره برداری از کارخانه های متانول داخلی چین در اواخر ماه مه افزایش یافت.
 ۱۰ کارخانه متانول در ماه می با ظرفیت مجموع ۵.۳ میلیون تن در سال راه اندازی مجدد شدند. در ژوئن، با اتمام فصل چرخش بهار، نگهداری گیاه محدود شد. بازار متانول چین با انتظار افزایش عرضه تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت. در ۱۸ می بر اساس شایعات منتشر شده، آتش سوزی در کارخانه MTO نانجینگ چنگجی رخ داد و سپس قیمت متانول در آن روز به شدت کاهش یافت. اگرچه بعداً این شایعه نادرست ثابت شد، اما نشان داد که سمت تقاضا نیروی محرکه بازار متانول است. تنها در صورت بهبود تقاضا، بازار متانول 
می تواند از شر این ضعف خلاص شود.با شروع سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، بازار متانول در نیمه اول سه ماهه به دلیل افزایش نرخ تولید متانول در میان تولیدکنندگان عمده، عمدتا متانکس، کاهش یافت که باعث کاهش قیمت ها برای بازارآمریکا شد. هزینه عملیاتی متانول اما باز بسیار کمتر از درآمدها بود. صادرات به کره جنوبی با محدودیت های عرضه و افزایش مصرف از سوی شرکت های پایین دستی آمریکا افزایش یافت. با این حال، در نیمه دوم سه ماهه ابتدای سال ۲۰۲۲، قیمت متانول به دلیل افزایش تنش بین روسیه و اوکراین که بر روند قیمت‌ها تأثیر گذاشت، به بالاترین حد خود رسید. معاملات آتی گاز طبیعی Feedstock با افزایش قیمت هنری هاب افزایش یافت. 
علیرغم افزایش هزینه تولید، متوسط قیمت فروش محصول نیز با تقاضای سالم بازار مشتقات پایین دستی آن افزایش یافت. در پایان سه ماهه، قیمت متانول در آمریکا به ۵۳۰ دلار در هر تن افزایش یافت.
در سه ماهه دوم ۲۰۲۲، قیمت متانول در منطقه آسیا به دلیل عرضه بیش از حد و احساسات ضعیف بازار کاهش یافت. با افزایش تنش های ژئوپلیتیکی بین روسیه و اوکراین، روسیه محموله های گاز طبیعی خود را به سمت بازار جنوب شرق و شرق آسیا هدایت کرد و در نتیجه روند قیمت ها افزایش یافت. در پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، قیمت متانول در هند به ۴۰۳ دلار کاهش یافت. بازار متانول هند با موجودی کافی ورودی و تقاضای رو به وخامت ضعیف باقی ماند. در چین، جریان‌های ورودی فراوان محموله‌های وارداتی، حاشیه را در میان سرمایه‌گذاری‌های پایین دستی تحت فشار قرار داد که بر فروش و درآمد تأثیر گذاشت. بازار مشتقات پایین دستی نیز تحت تأثیر کاهش تقاضا از سوی صنایع مصرف کننده نهایی قرار داشت. در ماه ژوئن، قیمت متانول به ۳۴۷ دلار در هر تن کاهش یافت.
  قیمت متانول در اروپا
در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، قیمت متانول در اروپا به دلیل افزایش تنش های ژئوپلیتیکی بین روسیه و اوکراین، که قیمت ها را در این سه ماهه افزایش داد، افزایش یافت. در ماه ژوئن، هزینه متانول در هامبورگ آلمان به ۶۵۶ دلار در هر تن افزایش یافت. افزایش هزینه های انرژی و آب و برق در اروپا، تولیدکنندگان را مجبور به افزایش قیمت پتروشیمی ها کرد. قیمت های قراردادی متانول نیز به دلیل افزایش تقاضا و محدودیت های عرضه در منطقه افزایش یافت. تولیدکنندگان متانول به دلیل افزایش هزینه، قصد داشتند قیمت قیمت های خود را افزایش دهند. در سه ماهه چهارم، روند بازار متانول در طول سه ماهه افزایشی مشاهده شد. در ژانویه، قیمت متانول ۶۱۶ دلار در هر تن بود که به دلیل کمبود گاز طبیعی در بازار آمریکا و تقاضای بالا در زمستان سرد، قیمت متانول افزایش یافت. در پایان سه ماهه، با کمبود عرضه و کاهش نرخ تولید از سوی تولیدکنندگان اولیه، هزینه متانول به قله جدید ۶۶۰ دلار در تن افزایش یافت. گسترش استفاده از متان توسط دولت کشور برای کاهش آلودگی محیط زیست همراه با افزایش علاقه به متانول از سوی چندین سرمایه گذاری نهایی، هزینه را افزایش داد. 

  بررسی وضعیت متانول سازان ایران
شرکت های پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی فناوران و پتروشیمی خارک سه متانول ساز بزرگ ایران هستند. نرخ فروش متانول در بازار داخلی در پتروشیمی زاگرس در سال گذشته فصل تابستان به میزان ۵۴,۳۶۹,۴۸۹ ریال برای هر تن بوده است. در حالی که در تابستان سال جاری این نرخ افزایشی بوده و به عدد ۶۵,۱۶۷,۷۱۷ ریال برای هر تن رسیده است. نرخ متانول صادراتی پتروشیمی زاگرس نیز در تابستان سال گذشته ۶۹,۹۴۸,۲۵۲ ریال برای هر تن بوده که با افزایش خوب به ۸۵,۰۶۲,۸۲۹ ریال برای هر تن در تابستان جاری رسیده است.

شرکت پتروشیمی خارک اما در بازار صادراتی فقط فعال بوده و نرخ فروش متانول صادراتی برای هر تن در تابستان سال گذشته به میزان ۷۱,۲۰۸,۲۲۴ ریال برای هر تن بوده که در تابستان سال جاری این میزان به ۷۸,۲۹۰,۰۶۹ ریال برای هر تن رسیده است.
پتروشیمی فناوران نیز متانول داخلی را با نرخ ۶۶,۱۴۴,۱۰۵ ریال برای هر تن در  تابستان سال گذشته به فروش رسانده و در تابستان سال جاری این میزان به ۷۷,۷۳۹,۴۷۱ ریال برای هر تن رسیده است، نرخ فروش متانول صادراتی پتروشیمی فناوران نیز در تابستان سال گذشته به میزان ۶۹,۴۰۸,۴۲۲ ریال بوده که در تابستان سال جاری به میزان ۷۲,۶۹۰,۷۲۱ ریال برای هر تن رسیده است.
از لحاظ تعداد فروش نیز پتروشیمی زاگرس چندین برابر بیشتر از پتروشیمی فناوران و پتروشیمی خارک متانول در بازار داخلی و صادراتی به فروش رسانده است، تعداد فروش از ابتدای سال تا انتهای مرداد در زاگرس به میزان ۱,۱۶۲,۷۹۱.۶۲ تن بوده در صورتی که تعداد فروش پتروشیمی فناوران در همین تعداد روزها به میزان ۳۱۷,۴۲۹ تن و در پترشیمی خارک به میزان ۲۷۸,۴۱۳ تن است.
محصولات پتروشیمی‌ در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را در اختیار داشتند و توجه ویژه به این محصولات می تواند صادرات غیرنفتی مداوم را برای کشور به ارمغان بیاورد. کشور باید برای توسعه محصولات پتروشیمی به ویژه متانول برنامه بلندمدتی داشته باشد و قوانین یک ساله نمی تواند توسعه صنعت پتروشیمی را به دنبال داشته باشد. حذف معافیت مالیاتی صادراتی محصولات پتروشیمی به ویژه متانول ضربه های زیادی را به شرکت های فعال این بخش زده و سود آنان را به شدت کاهش داده و حتی در برخی از موارد نیز باعث زیاندهی شده است که به وضوح می توان در صورتمالی سه نماد متانول ساز آن را مشاهده کرد. کاسته شدن حاشیه سود ناخالص شرکت های متانول ساز در بازار سرمایه نیز آثار بدی داشته و باعث افت قیمت سهام این شرکتها شده و این عامل موجب می شود شرکت ها نتوانند با افزایش سرمایه های جدید از محل آورده نقدی یا صرف سهام افزایش تولید را داشته باشد.
برآیندها نشان می دهد صنعت پتروشیمی کشور یکی از پایه های درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم بوده و این عامل را می توان با توسعه صنعت افزایش داد و به یکی از بهترین و شفاف ترین درآمدهای ارزی تبدیل کرد. حذف معافیت مالیاتی برای متانول سازان نیز به صادرات این محصولات ضربه زده و توسعه آنان را عقب انداخته است.
برآوردها نشان می دهد ظرفیت تولید متانول در کشور ۱۴ میلیون تن بوده که تنها یک میلیون آن مصرف داخلی شده و ۱۳ میلیون تن آن صرف صادرات می شود و می تواند از این رو ارزآوری قابل توجهی داشته باشد.
با توجه به بازار خوب صادراتی متانول به نظر می رسد تولید و صادرات این محصول نسبت به توان پتروشیمی های ایرانی بسیار کم بوده و باید فکری برای توسعه بازار متانول در آینده صنعت پتروشیمی کشور کرد. البته توسعه صنعت متانول هزینه های زیادی دارد و نیاز به دانش پیچیده داشته اما در بلند مدت می تواند کشور را به صادرات بیشتر این محصول برساند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.