سن بایدن به پاشنه آشیل وی تبدیل می شود ؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 90946
  پرینتخانه » مطالب روزنامه, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۵۵ |

سن بایدن به پاشنه آشیل وی تبدیل می شود ؟

این روزها نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا، حول موضوعات متعددی تهیه و تنظیم می شود که مهم ترین آنها، معیارهای اساسی شهروندان ایالات متحده جهت رای دادن به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 می باشد. در این معادله، از یک سو پرونده های قضائی ترامپ و تاثیر آن بر ذائقه افکار عمومی مورد توجه قرار گرفته و از سوی دیگر،توانایی یا عدم توانایی بایدن جهت حضور چهار ساله دوباره در کاخ سفید.
سن بایدن به پاشنه آشیل وی تبدیل می شود ؟
این روزها نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا، حول موضوعات متعددی تهیه و تنظیم می شود که مهم ترین آنها، معیارهای اساسی شهروندان ایالات متحده جهت رای دادن به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ می باشد. در این معادله، از یک سو پرونده های قضائی ترامپ و تاثیر آن بر ذائقه افکار عمومی مورد توجه قرار گرفته و از سوی دیگر،توانایی یا عدم توانایی بایدن جهت حضور چهار ساله دوباره در کاخ سفید.
شرکت کنندگان در نظرسنجی مرکز تحقیقات نورک-آسوشیتدپرس روی یک موضوع توافق دارند؛ اینکه جو بایدن پیرتر از آن است که بتواند برای یک دور دیگر رئیس جمهور موثری باشد. برای دونالد ترامپ که چند سال از او کوچکتر است، نگرانی کمتری برای سن و سالش وجود دارد با این وجود آنها مشکلات دیگری با ترامپ دارند.
نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات نورک-آسوشیتدپرس نشان داد که بسیاری از رأی دهندگان آمریکایی به طرز عجیبی روی موضوع سن و سال هم عقیده هستند؛ موضوعی که بایدن نمی‌تواند آن را تغییر دهد.در این نظرسنجی ۷۷ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند که بایدن برای چهار سال دیگر رئیس جمهور بسیار پیری است. نه‌تنها ۸۹ درصد جمهوریخواهان این را گفته‌اند بلکه ۶۹ درصد دموکرات‌ها هم چنین نظری دارند. این دیدگاه در میان همه گروه‌های سنی رایج بوده است؛ اگرچه دموکرات‌های مسن‌تر از کاندیداتوری بایدن برای سال ۲۰۲۴ حمایت کرده‌اند.بنابراین، سن و سال بایدن می تواند به پاشنه آشیل رای آوری وی در میان برخی رای دهندگان مستقل تبدیل شود. 
دیگر اینکه شاید بایدن از نظر آمریکایی‌ها خیلی پیر باشد، اما ترامپ هم فعلا با پرونده‌های متعدد کیفری‌اش، از رقبای خود برای نامزد شدن از سوی جمهوریخواهان فاصله زیادی دارد.به این ترتیب به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها، جمهوریخواهان و مستقل‌ها قصد دارند محدودیت‌های سنی را برای ریاست جمهوری، کنگره و دیوان عالی اعمال کنند. تقریبا دو سوم بزرگسالان آمریکایی از تعیین محدودیت سن برای نامزدهای ریاست جمهوری، کنگره و تعیین سن بازنشستگی اجباری برای قضات حمایت کرده‌اند.البته این اصلاحات بعید است تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۴ تصویب و اعمال شود! ۶۷ درصد از پاسخ دهندگان در این نظرسنجی، موافق الزام قضات دیوان عالی به بازنشستگی در سنی معین، ۶۸ درصد موافق تعیین سقف سنی برای نامزدهای کنگره و ۶۶ درصد موافق تعیین سقف سنی برای کاندیداهای ریاست جمهوری بودند. با این وجود با توجه به اینکه افراد سالمند و بالای ۶۵ سال سن نقش مهمی در اجرای قانون دارند، انتظار نمی‌رود که این تغییرات به سرعت عملی شود.
این نظرسنجی همچنین نشان داد که بسیاری از افراد در طیف‌های مختلف سیاسی، آماده دیدن چهره‌های جوان‌تر و شاداب‌تر در عرصه سیاسی کشور هستند.خواسته ای که قرار نیست آمریکایی ها به دلیل ساختار نامتوازن قدرت در این کشور به آن دست پیدا کنند! همچنین دموکرات‌های مسن‌تر نسبت به دموکرات‌های جوان، درباره تصمیم بایدن برای نامزدی مجدد، حس منفی کمتری داشتند. در این نظرسنجی تنها ۳۴ درصد از دموکرات‌های زیر ۴۵ سال خواهان نامزدی مجدد بایدن در انتخابات بودند، در حالی که این رقم برای افراد مسن‌تر ۵۴ درصد بوده است. با این وجود حدود سه چهارم دموکرات‌های جوان‌تر نیز اعلام کردند اگر بایدن نامزد شود احتمالا از او حمایت خواهند کرد.
نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.