سناریوی تکراری تحریم فلزات - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26438
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۲۱ |
«رسالت» از آخرین تحریم‌های آمریکا گزارش می‌دهد؛

سناریوی تکراری تحریم فلزات

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور دامنه تحریم‌ها علیه فلزات ایران را که هدف آن مقابله با برنامه هسته‌ای، نظامی و موشکی تهران است، به ۲۲ فلز گسترش داده است.
سناریوی تکراری تحریم فلزات

نفیسه امامی
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور دامنه تحریم‌ها علیه فلزات ایران را که هدف آن مقابله با برنامه هسته‌ای، نظامی و موشکی تهران است، به ۲۲ فلز گسترش داده است.
 ۲۲ فلز تحریم شده ایران که بیشتر شامل آلومینیوم می‌شود شامل آلومینیوم ۳۱۹؛ آلومینیوم ۱۱۰۰؛  آلومینیوم ۲۲۵؛ آلومینیوم ۶۰۶۱؛ آلومینیوم ۶۰۶۳؛ آلومینیوم ۶۰۸۲؛ آلومینیوم ۷۰۷۵؛ آلیاژ برنز آلومینیوم UNS C۶۳۶۰۰؛ اکسید آلومینیوم؛ فولاد ۳۰۲؛ فولاد ۴۱۳۰؛ فولاد زنگ‌نزن ۳۲۱؛ فولاد زنگ‌نزن ۳۱۶؛ فولاد  A۸۷۷؛ فولاد A۲۲۸؛ فولاد ۱۰۰Cr۶-۵۲۱۰۰؛ فولاد مارایجینگ ۳۵۰؛ فولاد مارایجینگ ۳۰۰؛ مس بریلیوم؛ برنج ماشین‌کاری UNS C۳۷۰۰۰؛  مس تنگستن و پودر آلومینیوم با خلوص بالای۹۸درصد.
نخستین‌بار دونالد ترامپ دراردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ درراستای کارزار فشار حداکثری بر ایران باصدور فرمانی صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را به مجموعه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا اضافه کرد و اکنون در سناریویی تازه نوشته‌شده دامنه تحریم‌ها علیه ایران را گسترش داده تا به‌زعم خود بتواند فشار حداکثری را بر کشور وارد کند درحالی‌که صنعت آلومینیوم کشور از سال‌های گذشته تحریم بوده است.
بی‌تردید تبدیل کردن تهدید به فرصت در شرایطی که فشارهای تحریمی آمریکا به بیشترین حد خود رسیده است، باعث شده صنعت آلومینیوم کشور باوجوداینکه یکی از سخت‌ترین دوره‌های زمان فعالیت خود را تجربه و با انواع و اقسام فشارها و مشکلات تحریمی دست‌وپنجه نرم می‌کند، بتواند صنعت فولاد را کماکان روبه‌جلو حرکت دهد و علاوه بر تأمین نیاز داخل، بازارهای صادراتی خود را نیز حفظ کند.
هوشنگ گودرزی رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به تحریم این فلز از سال‌های قبل به «رسالت» گفت: تحریم شدن فلز آلومینیوم به‌علت استفاده دوگانه آن در صنعت و صنایع نظامی است و تحریم اخیر آمریکا موضوع جدیدی نیست. در لیستی که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند به‌جز اکسید آلومینیوم، مابقی فلزها در داخل کشور تولید می‌شوند. بخشی از مواد اولیه همه این فلزات، شمش آلومینیوم است که میزان قابل‌توجهی از مواد تشکیل‌دهنده آن شامل اکسید آلومینیوم می‌شود که وارداتی است. قبل از تحریم اخیر آمریکا، صنایع بالادستی کشور در واردکردن اکسید آلومینیوم تا حدودی مشکل داشته‌اند، بنابراین اتفاق جدیدی دراین حوزه نیفتاده است.
وی ادامه داد: ما در داخل  به میزان نیازهای کشور در حوزه‌های صنعتی و نظامی آلومینا تولید می‌کنیم، بنابراین تحریم‌های آمریکا اگر برای فلج کردن توان نظامی کشور باشد، اقدام مؤثری نخواهد بود.
گودرزی باتأکید برضرورت حمایت وزارت صمت از صنعت آلومینیوم گفت: نوع تحریم‌ها باید زنگ خطری برای مسئولان وزارت صمت باشد تا از صنعت آلومینیوم حمایت بیشتری کنند و این صنعت در تأمین نیازهای مالی با مشکلی روبه رو نشود. نباید توان صنعت آلومینیوم که از صنایع مهم کشور است کاهش پیدا کند. این در حالی است که متأسفانه قبل‌از اعمال تحریم‌های جدید، صنعت آلومینیوم موردبی‌مهری قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: وزارت صمت برای آلومینیوم از ارز حاصل از صادرات مس، روی و فولاد استفاده می‌کرد، اما اخیرا این ارز به نصف تقلیل داده شد تا به صنایع خودروسازی ارز بیشتری تعلق بگیرد. برای تأمین ارز صنایع بالادستی باید مواد خام از کشور صادر شود که صادرات آن باعث کمبود در بازار داخلی می‌شود و ارزش‌افزوده کمتری در حدود ۱۱۰۰ دلار در هر تن ایجاد می‌کند. بنابراین حمایت از صنایع بالادستی صنعت آلومینیوم باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و نظارت مستقیم برای تأمین ارز موردنیاز برای خرید مواد اولیه باید از وظایف مهم وزارتخانه باشد.  
رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه ما در تولید آلومینیوم به خودکفایی رسیده‌ایم و آلومینا در داخل تولید می‌کنیم، گفت: تولید این فلز در دنیا به انرژی زیادی نیاز دارد. کشور ما هم در زمره کشورهایی است که از منابع بالای انرژی برخوردار است. به‌همین‌دلیل هم در کشورهای حوزه خلیج‌فارس تولید آلومینیوم به‌شدت بالاست و تولیدکننده‌های مهم این فلز دراین منطقه حضور دارند.
گودرزی اضافه کرد: ایران درمقایسه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس جایگاه برتری را در تولید آلومینیوم دارد، زیرا هم مواد اولیه آن را در داخل دارد و هم در وسعت و میزان بیشتر منابع کشور و همچنین نیروی کار و انرژی موردنیاز در شرایط بهتری نسبت به‌سایر کشورهای تولیدکننده همسایه است.
وی با اشاره به اینکه ما اولین کشور در خاورمیانه بودیم که تولید این فلز را در دهه ۴۰ شمسی آغاز کرده‌ایم، افزود: شاید بعضی کشورها ازنظر میزان تولید از ایران پیشی گرفته باشند، ولی ما  زمینه‌ها و ظرفیت‌سازی موردنیاز برای تولید این فلز را بیشتر از دیگر کشورهای همسایه انجام داده‌ایم.
گودرزی بابیان‌اینکه نیاز به واردات مواد اولیه در تولید آلومینیوم در کشور وجود دارد، گفت: بعید می‌دانم باوجود تحریم‌های دوباره در واردات مواد اولیه با مشکل روبه رو شویم، زیرا ما راهکارهای دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفته‌ایم. تحریم مجدد آمریکا بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و مشکل جدی نخواهد داشت، اما طرح این موضوعات اثرات روانی در بازار خواهد گذاشت و می‌تواند در بالا رفتن قیمت‌ها مؤثر باشد و این نکته‌ای است که نباید آن را فراموش کرد.  

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.