سعادت هر دوگیتی با سیره فاطمی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36178
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۸:۰۷ |
«رسالت» در آستانه فرارسیدن ایام فاطمیه (س) بررسی می کند؛

سعادت هر دوگیتی با سیره فاطمی

بازهم چرخش روزها فاطمیه دیگری را رقم می‌زند. ایام فاطمیه(س) که مصادف با سالروز شهادت بانوی هر دوعالم حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ست، جان‌های شیعیان را از مظلومیت بانوی دوعالم به آتش می‌کشد و آن‌ها را به پاسداشت نام و یاد و سیره این بانوی بزرگ نزدیک‌تر می‌سازد.
سعادت هر دوگیتی با سیره فاطمی

گروه فرهنگی
بازهم چرخش روزها فاطمیه دیگری را رقم می‌زند. ایام فاطمیه(س) که مصادف با سالروز شهادت بانوی هر دوعالم حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ست، جان‌های شیعیان را از مظلومیت بانوی دوعالم به آتش می‌کشد و آن‌ها را به پاسداشت نام و یاد و سیره این بانوی بزرگ نزدیک‌تر می‌سازد.
امسال از روز دوشنبه ۸ دی ۹۹ برابر با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به‌روایتی فاطمیه اول شروع می‌شود و روز یک‌شنبه ۲۸ دی ۹۹ برابر با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) فاطمیه دوم تمام می‌شود. به همین مناسبت مراسم عزاداری مختلفی در گوشه و کنار کشور برگزار می‌شود تا یاد و نام این بانوی بزرگ اسلام گرامی داشته شود. ضمن این‌که امسال به خاطر شیوع کرونا به نظر می‌رسد برگزاری این مراسم نیز باید با حفظ و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همراه باشد و از تجربه برگزاری مراسم‌های این یک سال اخیر نیز استفاده شود.برای آشنایی بیشتر با سیره این بانوی بزرگ اسلام پای صحبت‌های حجت‌الاسلام محمد مالمیر، استاد حوزه نشستیم تا از منظر ایشان در این زمینه بیشتر جویا شویم.
 نور چشم پیامبر(ص)، الگوی تمامی مسلمانان دنیا
وی در گفت‌‌وگو با  «رسالت» ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به تمامی مسلمانان و دوستداران ایشان، عنوان کرد: «هنگامی‌که آیات قرآن و روایت‌های حضرت رسول اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) مورد مطالعه قرار می‌دهیم، به اهمیت و جایگاه حضرتزهرا (س) پی می‌بریم. قریب به ۱۳۵ آیه قرآن کریم در ارتباط با ایشان است و این امر به‌خوبی آشکار می‌کند شأن ایشان چقدر والا و عظمتشان بسیار است. 
رسول اکرم (ص) ایشان را پاره تن و نور چشم خود می‌خواند و در یکی از روایت‌های خود نیز فرمودند: «لَوْ كَانَ الْحُسْنُ شَخْصاً [هَيْئَةً] لَكَانَتْ فَاطِمَةَ بَلْ‏ هِيَ‏ أَعْظَمُ‏» و معنای این روایت این است که اگر حسن‌ و نیکی‌ به‌صورت شخصی درآید آن شخص حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) است».وی افزود: «پیامبر اکرم (ص) همچنین در روایت دیگری فرمودند که غضب فاطمه(س) غضب خدا و خشنودی او نیز خشنودی خداوند است. این روایت به‌صراحت بر همگان آشکار می‌کند جایگاه ایشان چقدر والا و او بهترین‌زنان عالم است. بنابراین اگر بخواهیم منش تمامی بانوان مسلمان را موردسنجش قرار دهیم، نمی‌توان همانند ایشان بیابیم».
حجت‌الاسلام مالمیر تصریح کرد: «معیار سنجش منش‌های یک فرد را می‌توان از کسانی که درباره او صحبت می‌کنند دریافت کرد. هنگامی‌که بهترین انسان‌ها و اهل‌بیت (ع) نسبت به ایشان احترام قائل هستند، یعنی ایشان از بهترین زنان عالم و در نزد خداوند عزوجل، جایگاهی عظیم‌شأن دارند».
 دلایل شهادت حضرت زهرا (س)
این استاد حوزه همچنین خاطرنشان کرد: «حضرت زهرا (س) شهید دفاع از امام زمان خود شدند و به‌نوعی دیگر ایشان اولین شهید ولایت هستند. هنگامی‌که پیامبر اکرم (ص) رحلت فرمودند، انحراف بزرگی در مسیر دین مبین اسلام در حال شکل‌گیری بود‌ چراکه علی‌رغم تکرار فراوان حضرت رسول اکرم (ص) مبنی بر جانشینی حضرت علی(ع)، اما یک عده این حقیقت را کنار زدند و با غصب این جایگاه موجب انحراف در این مسیر شدند. در آن برهه زمانی حضرت زهرا (س) باوجودآنکه داغدیده و در سوگ پدر نشسته بودند اما سکوت نکردند و با حضور بر سر مزار پدر، اشک‌های خود را به یک جنبش سیاسی مبدل کردند. ایشان همواره تلاش کردند تا اتفاق‌های پیرامون رحلت پیامبر(ص) هیچ‌گاه فراموش نگردد».
وی گفت: «مشابه این جنبش در زندگی حضرت سجاد (ع) پس از واقعه کربلا نیز مشاهده شد. ایشان با اشک و ناراحتی خود بر همگان آشکارکردند که در کربلا چه جنایتی رخ داده است».
وی یادآور شد: «عامل دیگری که موجب به شهادت رساندن حضرت زهرا (س) گشت خیرخواهی ایشان بو‌د‌. حضرت زهرا (س) هر شب به همراه حضرت علی(ع) به خانه‌ مهاجرین و انصار می‌رفتند و تمام آنچه برای یادآوری حقایق و ولایت لازم بود، متذکر می‌شدند. مهاجرین و انصاران نیز وعده بیعت می‌دادند اما به دلیل دنیازدگی، جهالت و ترس، سرانجام خلف وعده می‌کردند».
حجت‌الاسلام مالمیر در ادامه بیان کرد: «پیمودن راه پیامبر اکرم(ص) و اهداف ایشان برای گسترش دین مبین اسلام آن‌قدر اهمیت داشت که حضرت زهرا (س) پس از رحلت پدر، به رایزنی انفرادی دست زدند و همواره در تلاش بودند. هنگامی‌که غاصبین خلافت درصدد کشاندن‌حضرت علی (ع) به مسجد بودند، حضرت زهرا (س) درصدد حمایت و جلوگیری از خطر نسبت‌به امام زمان خود برآمد».
  موفقیت دنیوی و سعادت اخروی درگرو مسیر فاطمی‌ است 
این استاد حوزه، ضمن تکریم بعد مبارزاتی حضرت فاطمه زهرا (س) خاطرنشان کرد: «حضرت درصدد نصیحت و هدایت کفار به راه راست بود اما آن‌ها گوش نسپردند و با نهایت جهل ایشان را مجروح کردند. این جرح موجب شد تا درنهایت حضرت فاطمه‌ زهرا (س) به شهادت رسیدند».
وی همچنین افزود: «حضرت زهرا (س) تا آخرین لحظه از اندرز و خطبه‌خوانی دست نکشیدند. هنگامی‌که زنان به عیادت از ایشان می‌آمدند، مجدد آنچه را لازمه ادامه مسیر پیامبر (ص) و روشنگری بودیادآور می‌شدند و همواره بر دفاع از حق تأکید می‌کردند».
وی عنوان کرد: «حضرت فاطمه زهرا (س) در طول حیات مبارک خود هیچ‌گاه ظلم و ستم غاصبین را نپذیرفتند و همواره بر حق و درستی تأکید داشتند. وصیت ایشان مبنی بر آنکه هیچ‌کس به‌جز نزدیکان ندانند، ایشان در چه مکانی به خاک سپرده می‌شوند
 به‌خوبی مشخص می‌کند که ایشان وارد مبارزه برای دفاع از امام زمان خود شدند و در این راه نیز به شهادت رسیدند».حجت‌الاسلام مالمیر بیان کرد: «تمامی امت اسلام به‌ویژه بانوان، به حضرت زهرا(س) مدیون‌اند چراکه ایشان الگویی جامع و کامل هستند. قدردانی از این حضرت بزرگوار مستلزم ادامه مسیر ایشان و هر آن چیزی است که ایشان سعی در گسترش یا دوری از آن را داشت».این استاد حوزه در پایان گفت‌وگو بابیان این‌که موفقیت دنیوی و سعادت اخروی درگرو مسیر فاطمی‌ است گفت: «الگوپذیری از حضرت زهرا(س) تنها حجاب و حیا فاطمی نیست. سراسر زندگی ایشان اعم از ازدواج، فرزند آوری، خلق و بعد مبارزاتی ایشان درس و قابل الگوپذیری برای تمام امت به‌ویژه بانوان است. بانوان جامعه اسلامی امروز می‌توانند با شناخت درست و درس پذیری از خوی ایشان، مسیر فاطمی را پیش‌ گیرند و سعادت دنیوی و اخروی را به دست آورند».

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.