سریال آتش‌سوزی جنگل‌ها عمدی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24131
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۷:۵۳ |

سریال آتش‌سوزی جنگل‌ها عمدی است

كارشناسان برآورد کرده‌اند درصورتی‌که روند تخریب جنگل‌ها به شكل فعلی ادامه یابد، تا 50 سال دیگر، نقطه سبزی در ایران نخواهد ماند. آن‌ها می‌گویند باید عزمی ملی برای حفاظت از این منابع خدادادی در مسئولان و مردم به وجود آید تا فردا فرزندان این سرزمین، فقط جنگل‌ها را در عکس‌های یادگاری نبینند.
سریال آتش‌سوزی جنگل‌ها عمدی است

 ‌|  گروه اجتماعی/ امین محبی- کارشناس محیط زیست ‌|
كارشناسان برآورد کرده‌اند درصورتی‌که روند تخریب جنگل‌ها به شكل فعلی ادامه یابد، تا ۵۰ سال دیگر، نقطه سبزی در ایران نخواهد ماند. آن‌ها می‌گویند باید عزمی ملی برای حفاظت از این منابع خدادادی در مسئولان و مردم به وجود آید تا فردا فرزندان این سرزمین، فقط جنگل‌ها را در عکس‌های یادگاری نبینند. بی‌تردید با افزایش دمای هوا، بحران خشک‌سالی و کاهش چشمگیر بارندگی‌ها بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری تلف می‌شوند، اما بخش عمده‌ای از آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌های به‌صورت «عمدی» رخ‌داده و قاطعانه می‌توان بر این نکته تأکید کرد که در حریق جنگل‌های زاگرس، دست‌هایی در کار بوده و هست تا ثروت سبز این سرزمین را نابود شود. اینکه هرروز ۱۲ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ بدهد، اصلا عادی نیست. به شهادت آمارها در ۶ ماه سال گذشته ۳۳۰ مورد حریق اتفاق افتاده و در سه ماه اول امسال ۱۱۰۰ مورد آتش‌سوزی به وقوع پیوسته که می‌تواند فرضیه عمدی بودن این مسئله را تأيید کند. حتی اگر عمدی هم در کار نبود، باز جای انتقاد داشت که چرا مسئولان بی‌خیال‌اند و تدبیر لازم را ندارند. برنامه مهار آتش كه سال‌ها پیش به نام «طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق جنگل‌ها» به وزارت كشور ارسال شد، نیاز به تجهیزاتی همچون بالگرد، ماشین‌آلات سبك و سنگین و تجهیزات انفرادی و گروهی و همچنین نیروی انسانی داشته و دارد و مطابق آمارهای سال ۹۰ حداقل باید ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این امر اختصاص می‌یافت که نیافت! همچنان وضعیت همین است که هست و بدتر از عدم اختصاص اعتبارات لازم، نگاه سهل‌انگارانه مسئولان است. به‌عنوان‌مثال وجود دام در جنگل‌های كشور باعث شده جوانه‌های درختان چون از لحاظ چرای حیوانات مطبوع است، مورد تغذیه دام قرار ‌گیرد و از چرخه جنگل‌سازی خارج شود و وجود انسان در داخل جنگل‌ها باعث شده برداشت پایدار از منابع و عرصه‌های جنگلی كشور صورت نگیرد و تخریب محیط زیست افزایش یابد و با چنین وضعیتی، هیچ اقدامی از سوی مسئولان مربوطه انجام نگرفته است. 
البته عوامل طبیعی نیز همیشه به‌عنوان پای ثابت آتش‌سوزی جنگل‌های ایران شمرده می‌شود.  برگ‌های انباشته شده در كف جنگل‌ها و علف‌های خشك دچار تخمیر می‌شوند و حرارت تولیدشده بر اثر تخمیر به همراه وزش بادهای گرم باعث مشتعل‌شدن سطح جنگل می‌شود و نهایتا منجر به «برگ‌سوزی» درختان خواهد شد. گفته می‌شود حرارت حاصل از این آتش‌سوزی‌ها در كف جنگل می‌ماند و بادهایی با سرعت پایین این آتش‌ را به‌راحتی منتشر می‌كند و از این نقطه به آن نقطه می‌برد. جمع‌بندی ساده‌ای از همه این موارد نشان می‌دهد از ابتدای امسال، کوره عظیمی در جنگل‌های ایران روشن شده که همچنان درختان را در کام خود می‌بلعد.

نویسنده : امین محبی- کارشناس محیط زیست |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.