سرنوشت تاریک ناتو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27365
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰:۴۳ |

سرنوشت تاریک ناتو

طی روزهای اخیر، شاهد وقوع منازعات سختی میان اعضای اتحادیه اروپا و به عبارت بهتر، اعضای ناتو با یکدیگر هستیم.نمونه بارز آن منازعه، مربوط به تقابل ترکیه با دو کشور یونان و فرانسه است.
سرنوشت تاریک ناتو

گروه  بین‌الملل 
طی روزهای اخیر، شاهد وقوع منازعات سختی میان اعضای اتحادیه اروپا و به عبارت بهتر، اعضای ناتو با یکدیگر هستیم.نمونه بارز آن منازعه، مربوط به تقابل ترکیه با دو کشور یونان و فرانسه است. چنانچه شبکه دویچه وله گزارش داده است، یونان و ترکیه به‌رغم عضویت در ناتو رابطه تاریخی خوبی با یکدیگر ندارند.اکنون کشف منابع انرژی در شرق مدیترانه هم تنش میان دو کشور را افزایش داده. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تلاش می‌کند میان دو کشور همسایه میانجی‌گری کند.
تنش‌ها بین ترکیه و یونان در شرق مدیترانه بر سر منابع نفت و گاز در حال افزایش است. در این میان اعلام تقویت نظامی فرانسه در شرق مدیترانه و جانبداری فرانسه از یونان این تنش‌ها را بیشتر کرده است.در این راستا نیروی دریایی فرانسه و یونان روز پنج شنبه ۲۳ مرداد (۱۳ اوت) رزمایش مشترک برگزار کردند.رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داد ترکیه حتی کوچک‌ترین حمله به کشتی‌های غیرنظامی‌ در مدیترانه شرقی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.اردوغان به‌شدت با حضور فرانسه در شرق مدیترانه مخالفت کرده است. رئیس‌جمهور ترکیه قبلا نیز با طرح این موضوع که«فرانسه با شرق مدیترانه ساحل ندارد، پرسیده است فرانسه به دنبال چیست و اینجا چه‌کار می‌کند؟»
فرانسه و ترکیه در لیبی هم در مقابل هم ایستاده‌اند. ترکیه از دولت وفاق ملی السراج در لیبی حمایت می‌کند اما فرانسه در مقابل ترکیه ایستاده است. دولت وفاق ملی لیبی که از سوی جامعه جهانی به‌عنوان دولت قانونی در این کشور به رسمیت شناخته می‌شود فرانسه را متهم کرده است که از خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته شورشی علیه دولت قانونی پشتیبانی می‌کند.
  بحران‌های اساسی در ناتو 
اختلافات در ناتو، مصادیق و نشانه‌های دیگری نیز دارد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در تازه‌ترین اظهارات خود اذعان کرده است که اروپا دیگر نمی‌تواند به رهبری آمریکا در نظام بین‌الملل اتکا کند و باید به دنبال راهکاری دیگر ( راهکارهای جایگزین ) باشد. پس از مرکل نیز «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان سخنان صدراعظم این کشور را با ادبیاتی دیگر تکرار کرد :«دوره روابط خوب کشور‌های اروپایی با آمریکا به سررسیده و خروج ترامپ از کاخ سفید نمی‌تواند این امر را بهبود ببخشد.تنش‌های فعلی میان آمریکا و آلمان حتی در صورت ناکامی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور، حل نمی‌شود.
وزیر خارجه آلمان، همچنین اظهار داشت: «اگر کسی فکر می‌کند که روابط دو سوی اقیانوس اطلس باروی کار آمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا، به حالت قبلی برمی‌گردد، تغییرات ساختاری را دست‌کم می‌گیرد.»
واقعیت امر این است که ناتو با بحرانی ساختاری و عمیق مواجه است. وجود این بحران‌های عمیق، متغیری وابسته به حضور یا عدم حضور ترامپ در کاخ سفید نیست.چنانچه مقامات آلمانی نیز اذعان کرده‌اند، این بحران‌ها در آینده‌ای نزدیک، ممکن است منجر به بروز بحران‌های جدی‌تری در ناتو شود. حتی برخی تحلیلگران طی یک دهه اخیر از احتمال فروپاشی پیمان آتلانتیک شمالی خبر داده‌اند. فراتر از آن، تحلیلگران مسائل استراتژیک در  آمریکا و اروپا معتقدند که حتی با تعریف پروژه‌هایی مانند گسترش ناتو و اضافه کردن اعضای آن، نمی‌توان در مقابل بحران‌های زیرساختی شکل‌گرفته در این مجموعه اقدام خاصی صورت داد. تقسیم مسئولیت‌ها و جدال بر سریک‌جانبه گرایی
 و چندجانبه گرایی میان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به نقطه بحرانی و سختی رسیده است. 
دویچه وله 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.