سرمشق دیپلماسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 68419
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |
«رسالت» به بهانه از سرگیری مذاکرات احیای برجام و سفر نخست وزیر عراق به تهران، بررسی می‌کند

سرمشق دیپلماسی

خلاصه شدن روابط جمهوری اسلامی با جهان به چند کشور و سرزمین خاص، دیپلماسی ایران را محدود به مذاکرات برجام و احیای آن کرده بود. دولت سیزدهم از ابتدای آغاز کار در چرخشی محسوس بر روابطی گسترده و عزت‌مندانه با تمام جهان، به ویژه همسایگان تأکید کرد.
سرمشق دیپلماسی

گروه سیاسی
خلاصه شدن روابط جمهوری اسلامی با جهان به چند کشور و سرزمین خاص، دیپلماسی ایران را محدود به مذاکرات برجام و احیای آن کرده بود. دولت سیزدهم از ابتدای آغاز کار در چرخشی محسوس بر روابطی گسترده و عزت‌مندانه با تمام جهان، به ویژه همسایگان تأکید کرد. دولت رئیسی همه امور را منوط به احیای برجام نکرد و از ابتدای کار دیپلماسی همسایگی و  منطقه ای را در پیش گرفت. رویکرد دولت رئیسی نسبت به برجام هم ترک میز مذاکرات نبود و از ابتدا به دنبال حل این مسئله و اجرای کامل برجام بودا ما در این راه به هر خواسته ای تن نداد به طوری که مذاکرات  احیای برجام سه ماه متوقف شد. اما امروز و بعد ازگذشت حدود سه ماه از زمان توقف مذاکرات احیای برجام، با حضور جوزف بورل در تهران و ملاقاتی که باامیرعبداللهیان،وزیر امور خارجه کشورمان داشت، آن مذاکرات از سر گرفته شد.
حسین امیرعبداللهیان ،وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز شنبه میزبان «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران بود، پس از دیدار و گفت‌‌وگو با بورل که بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید در جمع خبرنگاران حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.
وی گفت: گفت‌وگوهای طولانی اما مثبتی را در خصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا داشتیم. جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن با جهان است و در یک سیاست خارجی متوازن، قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است. حفظ و گسترش روابط با قاره اروپا به شمول تمام کشورهای این قاره چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا از جمله اولویت‌های ما در پیگیری مناسبات با این قاره است. سطح روابط و به ویژه مناسبات تجاری ایران و این قاره در تراز ظرفیت‌های موجود بین ایران و یکایک کشورهای اروپایی نیست.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: امیدواریم در پی روابط و گفت‌وگوهای دوجانبه با یکایک کشورهای اروپایی و همچنین در ادامه گفت‌وگوها و توافقاتی که امروز با آقای بورل داشتیم شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم.
وزیر خارجه بیان کرد: از جمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم، بحث تداوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های دیگر برای لغو تحریم‌ها است. آقای جوزف بورل چندی پیش از من در تماسی تلفنی خواستند که چگونه می‌توانیم بن بست و تواقفی که بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده کار را دنبال کنیم و از این بن بست خارج شویم. من به ایشان گفتم که جمهوری اسلامی ایران همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزتمند و البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند. از شما دعوت می‌کنم به تهران سفر کنید و همه ابعاد مسئله را با حضور تیم‌های مشترک مذاکراتی ما و هماهنگ کننده دنبال کنیم. در پی این گفت‌وگو امروز میزبان آقای بورل و مورا و تیم دستیاران آنها در تهران هستیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم و به بورل تأکید کردیم اولا آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم و ثانیا آن‌چه برای ایران مهم است، نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد، از نظر دولت آقای دکتر رئیسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما سعی می‌کنیم مشکلات و نقاط افتراقی که وجود دارد را در مسیر گفت‌وگوهایی که بزودی از سر گرفته خواهد شد، برطرف کنیم. امیدواریم به صورت مشخص طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهد.
از طرف دیگر منابع خبری اعلام کردند: مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز یک شنبه به تهران سفر خواهد کرد و با توجه به سفری که وی در ادامه به ریاض خواهد داشت. می توان یکی از محورهای اصلی سفر او را میانجی گری در روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض دانست.
لازم به ذکر است ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک در دی ماه ۱۳۹۴، از ابتدای سال ۱۴۰۰ گفت وگوهایی را در موضوعات امنیتی برگزار کرده اند. سال گذشته در مجموع چهار دور از این گفت وگوها برگزار شد و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نیز پنجمین دور این مذاکرات در بغداد برگزار شد. اما بعد از آن این مذاکرات نیز متوقف شد و به نتیجه نهایی نرسید.
دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم دیپلماسی را در یک توافق نمی بیند و از غرب تا شرق با کشورهای مختلف و بر اساس منافع ملی در حال مذاکره و رایزنی است.
دولت رئیسی یک فعالیت جهادی در عرصه دیپلماسی از خود نشان داده است که می تواند سرمشق ارتباط پایدار و موثر بر اساس منافع ملی باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.