سبقت ایرانیان در مسابقه معنوی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26425
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۸ |
«رسالت» تداوم طرح کمک‌های مؤمنانه در دهه ولایت را بررسی می‌کند؛

سبقت ایرانیان در مسابقه معنوی

دهه ولایت در کشور ما این روزها باحال و هوای دیگری برگزار می‌شود. درحالی‌که کرونا یکی‌یکی تابلوی شهرها را قرمز می‌کند مردم تلاش دارند تا به‌نوبه خود در مقابل این بیماری مقاومت کرده و با احسان و کمک به یکدیگر به تبعیت از مولی خود امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام شرایطی را فراهم آورند که اثرات مخرب آن کمتر شود.
سبقت ایرانیان در مسابقه معنوی
حسن شجاعی- دبیرگروه فرهنگی
دهه ولایت در کشور ما این روزها باحال و هوای دیگری برگزار می‌شود. درحالی‌که کرونا یکی‌یکی تابلوی شهرها را قرمز می‌کند مردم تلاش دارند تا به‌نوبه خود در مقابل این بیماری مقاومت کرده و با احسان و کمک به یکدیگر به تبعیت از مولی خود امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام شرایطی را فراهم آورند که اثرات مخرب آن کمتر شود.
یکی از ویژگی های مولی متقیان کمک بههم نوعان و   مردم، به‌ویژه فقرا و نیازمند بود و در روزهایی که کرونا در جامعه بیداد می‌کند پیروی از سیره ایشان می‌تواند الگوی مناسبی برای مقابله با این ویروس منحوس باشد.پیش‌ازاین نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای شیوع کرونا با فراخوان مواسات و کمک مؤمنانه مردم را تشویق به کمک به همنوعان خود کردند و در این مسیر نیز اتفاقات بسیار خوبی در جامعه رخ داد.
حال که در دهه ولایت قرار داریم به نظر می‌رسد این کمک مؤمنانه می‌تواند شتاب بیشتری به خود گرفته و باحال و هوای بهتری انجام شود. ارسال کمک‌های موردنیاز مردم در مناطق محروم و اطعام ایشان ازجمله برنامه‌هایی است که در این روزها می‌تواند در راستای سیره امیرالمؤمنین علیه‌السلام صورت گیرد.
در روزهای کرونایی مردم ایران اسلامی در اقصی نقاط کشور کمک‌های خود را در قالب مالی و اقلام و نیازهای روزانه در اختیار مساجد و اماکن متبرکه قرار دادند تا از این طریق به دست محرومان برسد. بسیج و سپاه و ارتش نیز در این زمینه پیشگام بودند و در این مسیر اتفاقات خوبی را رقم زدند.
برای بررسی بیشتر این موضوع پای صحبت‌های حجت الاسلام محمد مالمیر استاد حوزه نشستیم تا از منظر ایشان به بررسی ابعاد مختلف کمک‌های مؤمنانه در ایام دهه ولایت بپردازیم.
وی در ابتدا با اشاره به واقعه بزرگ غدیر و موضوع سرپرستی  و ولایت مسلمانان بعد از رحلت پیامبر صلی‌الله و علیه و آله گفت: پس از معرفی امیرالمؤمنین علیه‌السلام به‌عنوان ولی و سرپرست مسلمین بر همه امت اسلامی فرض شد تا از رفتار و افعال ایشان و سایر
    ائمه طاهرین تبعیت کرده و با ولایت‌پذیری از این بزرگان به‌عنوان الگوی واقعی استفاده نمایند. یکی از ویژگی‌های بارز حضرت علی علیه‌السلام نیز کمک به فقرا و نیازمندان بوده و به‌اتفاق مفسران آیه ۵۵ سوره مائده که می‌فرماید: إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ. ولی امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات می‌دهند؛ به حضرت اشاره دارد که همواره انفاق و کمک به مستمندان را سرلوحه اعمال خود قرار می‌دادند.
حجت‌الاسلام مالمیر در ادامه الگوپذیری عملی از سیره حضرت را از الزامات مؤمنین برشمرد و با تأکید بر این نکته که سیره ایشان در زمینه کمک به نیازمندان مستمر بوده خاطرنشان کرد: این رفتار حضرت امیر علیه‌السلام در طول زندگی گهربار ایشان ادامه داشته و منوط به دوران خاصی نبود و این موضوع باید سرمشق ما قرار گیرد.
این استاد حوزه سپس به  اهمیت و جایگاه روز غدیر در بین شیعیان اشاره کرد و بابیان این موضوع که طبق روایات فراوان اطعام یک نفر در این روز مانند اطعام تمام پیامبران و صدیقان است افزود: شاید تنها روزی که تا این اندازه در آن به اطعام فقرا اشاره و تأکید شده روز عید غدیر باشد و این موضوع باید سرمشق و الگوی ما در اهمیت کمک به نیازمندان باشد. با توجه دقیق به این موضوع درمی‌یابیم که یکی از معانی حقیقی ولایت‌پذیری بهره‌مندی از سیره امیرالمؤمنین علیه‌السلام در اطعام فقرا است که بر آن بسیار تأکید شده است.
وی سپس به بیانات مقام معظم رهبری در روز عید سعید قربان اشاره کرد و با تأکید بر اینکه ایشان در سخنرانی خود فرمودند که این ویروس حقیر و خطیر سبب شده زندگی مؤمنین دچار اختلال شود و برخی را با مشکلات جدی مواجه کرده، مردم را دعوت به مسابقه معنوی کمک مؤمنانه مردمی کردند.
 لبیک گفتن به این دعوت نشانه ولایتمداری و همراهی مردم با ولی امر مسلمین است و مردم نیز در این دوران کرونایی الحق و الانصاف از این مسابقه سربلند بیرون آمدند و ازاین‌پس نیز در پی فرمان رهبری در این مسابقه باقدرت حضور خواهند یافت.
حجت‌الاسلام مالمیر شرایط دوران کرونایی را سخت و دشوار خواند و گفت: با شیوع کرونا سبک زندگی مردم جهان تغییر کرده و موجب بروز تنگناهای فراوانی شده است به همین دلیل این رزمایش بزرگ معنوی می‌تواند فرصت خوبی برای کمک به مردمی باشد که از این بیماری دچار ضررهای زیادی شده و در تنگنا قرارگرفته‌اند. امیدوارم مردم ایران اسلامی با تبعیت از رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و حضور فعال در این مسابقه بزرگ و ارزشمند یک‌بار دیگر از این آزمایش الهی سرفراز بیرون آمده و در پیشگاه خداوند متعال سربلند باشند.
گفتنی است عناوین دهه امامت و ولایت که حدفاصل بین عید سعید قربان تا عید سعید غدیر است به این شکل معرفی‌شده و قرار است در هرروز بر اساس نام‌گذاری آن برنامه‌های ویژه‌ای در سطح استان‌ها شکل بگیرد. اسامی این دهه به این شرح است: جمعه (۱۰مرداد) هم‌زمان با عید سعید قربان «توحید، بندگی و امامت»،شنبه(۱۱مرداد) «ولایت، ضامن گام دوم انقلاب»، یک شنبه(۱۲مرداد) «ولایت و مردم‌سالاری دینی»، دوشنبه(۱۳مرداد) «ولایت محور وحدت امت اسلامی»، سه‌شنبه(۱۴مرداد) «ولایت، بصیرت، دشمن‌ستیزی»، چهارشنبه(۱۵مرداد) سالروز ولادت امام هادی(ع) «ولایت، هدایت، عزت اسلامی»، پنج شنبه(۱۶مرداد) «ایثار و دفاع از حریم ولایت»، جمعه(۱۷مرداد) «ولایت، عدالت و انتظار»، شنبه(۱۸مرداد) هم‌زمان با عید سعید غدیر «غدیر، امامت و ولایت»، یک شنبه(۱۹مرداد) «قرآن و عترت» نام‌گرفته است. پایان‌بخش این دهه سالروز ولادت حضرت موسی بن جعفر (ع) در روز دوشنبه، ۲۰ مردادماه است. علاوه بر اسامی هر یک از روزهای این دهه، عناوین محتوایی نیز برای پرداخت ذیل هر یک از این اسامی پیش‌بینی‌شده است؛ عناوینی همچون تبیین فلسفه امامت و تبیین فلسفه سیاسی اسلام در روز «توحید، بندگی و امامت» و انقلاب اسلامی امتداد غدیر و نقش ولایت امیرالمؤمنین(ع) در اقتدار نظام اسلامی در روز «ولایت، ضامن گام دوم انقلاب.» 
نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.