سایه سیاست‌های کلان اقتصادی بر بازار محصولات دامی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64228
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۳۶ |
رشد فزاینده قیمت محصولات لبنی بررسی شد

سایه سیاست‌های کلان اقتصادی بر بازار محصولات دامی

با شروع سال ۱۴۰۱ و در نخستین‌ هفته‌های سال جدیدبازار محصولات لبنی کشور با‌ افزایش قیمت مواجه و چشم‌اندازی از رشد فزاینده قیمت‌ها را ترسیم کرد. افزایش قیمت جهانی غلات، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی که در پی بحران اوکراین ایجادشده بود نیز بر این گمان قوت می‌بخشید و خریداران محصولات لبنی کشور را با تلاطم ناشی از‌ ادامه روند گرانی محصولات روبه‌رو می‌کرد. 
سایه سیاست‌های کلان اقتصادی بر بازار محصولات دامی

فاطمه‌ فلاح‌زاده 
با شروع سال ۱۴۰۱ و در نخستین‌ هفته‌های سال جدیدبازار محصولات لبنی کشور با‌ افزایش قیمت مواجه و چشم‌اندازی از رشد فزاینده قیمت‌ها را ترسیم کرد. افزایش قیمت جهانی غلات، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی که در پی بحران اوکراین ایجادشده بود نیز بر این گمان قوت می‌بخشید و خریداران محصولات لبنی کشور را با تلاطم ناشی از‌ ادامه روند گرانی محصولات روبه‌رو می‌کرد. 
در پی این موضوع انجمن گاوداران طی نشست با وزارت جهاد کشاورزی خواستار افزایش نرخ مصوب شیر خام شده است چراکه هزینه‌های تولید ازجمله‌ نهاده‌های دامی و دستمزد بالا و در‌مقایسه باقیمت‌های حال حاضر نرخ مصوب شیر‌، مقرون‌به‌صرفه نیست. احمد مقدسی، رئیس انجمن گاوداران کشور دراین‌باره اظهار کرده که تأمین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌ها در هاله‌ای از ابهام است و در بهترین شرایط براساس آنچه به ما اعلام‌شده این ارز برای ش۶ماه ابتدای سال تأمین می‌شود اما مشکل اینجاست که با توجه به جنگ روسیه و اوکراین قیمت جهانی نهاده‌ها بالا رفته و حتی اگر دولت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را هم تأمین کند، رشد قیمت جهانی غلات و دانه‌های روغنی به‌اندازه‌ای است که افزایش قیمت شیر، گوشت و تخم‌مرغ اجتناب‌ناپذیر است.  مطابق آمارهای رسمی، هزینه‌های تغذیه دام و دستمزد ۵۷ درصد افزایش داشته است. از طرفی دیگر با دستور تثبیت قیمت‌ها از سوی دولت تا پایان ماه مبارک رمضان هیچ انجمنی قادر به افزایش قیمت تمام‌شده محصول نیست. نگرانی فعالان این عرصه مبنی بر این است که با افزایش ۵۷ درصدی هزینه دام و دستمزد و دستور ثبات قیمت‌ها قادر به تأمین هزینه‌ها نخواهیم بود. در تشریح بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با بنی‌طبا، سخنگوی صنایع لبنی کشور پرداختیم تا علت افزایش قیمت محصولات را آگاه و از ادامه روند بازار با توجه به نگرانی رشد فزاینده نرخ محصولات لبنی باخبر شویم. 
محمد‌رضا‌ بنی طبا، سخنگوی صنایع لبنی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده‌ محصولات امری انکارناپذیر و در ارتباط باسیاست‌های دولت گذشته و حال‌حاضر نیست بلکه متأثر از سیاست‌گذاری‌ها‌ی‌ کلان طی ۱۶ سال‌ گذشته است که فضای امروز را این‌چنین رقم‌زده است. 
وی افزود: از ۱۶ سال گذشته تا به امروز هزینه‌های‌تولید و نرخ تورم به‌شدت افزایش‌یافته و این امر‌خود عاملی اساسی و تأثیرگذار بر قیمت کنونی محصولات لبنی می‌باشد. به طورحتم اصلاح این موارد یک‌شبه اتفاق نخواهد افتاد و دولت نیز‌ قادر نخواهد بود تأثیرپذیری‌های‌ فعلی از سیاست‌های گذشته را به‌یک‌باره صفر‌ کند. بنی‌طبا تصریح کرد: اصلاح شرایط‌ فعلی می‌بایست توأم با اخذ تصمیمات درست در‌سطح کلان و بازه‌ زمانی میان‌مدت باشد، راه گریزی از افزایش‌ قیمت‌ها‌ نیست چراکه هزینه‌های تولید به‌شدت افزایش‌یافته و به‌موجب این امر قیمت نهایی محصول نیز دچار روند صعودی نسبت به گذشته خواهد بود. در این شرایط دولت می‌تواند به کمک تولیدکنندگان در کنار دهک‌های محروم بایستد. 
سخنگوی صنایع لبنی کشور همچنین خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها علاوه بر تأثیرپذیری‌ از فضای داخلی، متأثر از‌ فضای خارجی کشور نیز می‌باشد. بی‌شک افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت‌ نهاده‌های دامی، ورود به فصل‌ گرما‌ و کاهش شیردهی گاو‌ها و عوامل سیاسی همچون جنگ اوکراین و روسیه که دو کشور تولیدکننده در زمینه نهاده‌های دامی هستند، عاملی‌ محرک بر روند صعودی نرخ محصولات هستند.
او بابیان اینکه افزایش قیمت‌ها برای دهک‌های‌ محروم جامعه کمرشکن و اوضاع نابسامانی را رقم خواهد زد، گفت: ایستادگی دولت و تولیدکننده در‌کنار این دهک‌ها در قالب ارسال منابع می‌تواند شرایط نامساعد ناشی از افزایش قیمت‌ها را بهبود بخشد. 
 توزیع شیر رایگان در‌مدارس و اعطای سبدکالا به دهک‌های‌ محروم
وی متذکر شد: تقسیم مساوی منابع میان مردم امری‌ نادرست است. هنر آن است که مردم غنی جامعه قیمت نهایی و تمام‌شده محصول را پرداخت و دهک‌های‌ محروم از‌ منابع حمایتی استفاده کنند. این راهکار‌ در شرایط افزایش‌ نرخ تورم از سفره دهک‌های‌ محروم حمایت خواهد کرد. در این راستا وزارت جهاد کشاورزی تمهیداتی را اتخاذ کرده که امیدواریم در آستانه اجرا قرار بگیرد. ازجمله تصمیمات این وزارتخانه سبدکالا خانوار برای‌ دهک‌های نیازمند جامعه است.
بنی‌طبا بیان داشت: سبدکالا دهک‌های‌ محروم جامعه مطابق یارانه نقدی نیست که صرف دیگر امور معیشتی شود. به‌موجب این سبدکالا فرد دریافت‌کننده می‌تواند در خرید محصولات لبنی، گوشت و مرغ از اعتبارات تخفیفی بهره‌مند و قیمت نهایی را کمتر از آنچه که بر‌محصول درج‌شده، تهیه نمایند. براساس این طرح سبدکالا و کارت‌های الکترونیکی تنها در هنگام خرید اقلامی همچون شیر، ماست، گوشت و مرغ قابل‌برداشت خواهد بود و فرد نمی‌تواند از اعتبار آن برای پرداخت اجاره خانه و سایر‌مخارج استفاده کند. 
وی‌ در‌ پایان این گفت‌وگو بیان کرد: گام‌ دیگر شیر رایگان در مدارس است که اهمیت چشم‌گیرتری در مقایسه با سبد کالا دارد. اگر تمامی افراد ۳۰ سال به بالا شیر نخورند، خطرآفرین نخواهد بود اما کاهش و نبود شیر درمدارس و دور از دسترس کودکان و نوجوانان زیان‌آور و آن‌ها را با معضل پوکی استخوان در جوانی روبه‌رو خواهد ساخت. بنابراین طرح توزیع شیر‌رایگان در مدارس بسیار ارزشمند و برتر از سایر طرح‌ها در این حوزه می‌باشد. توزیع شیر در مدارس به معنای دورکردن خانوارها در سال‌های آتی از هزینه درمان است چرا‌که نوشیدن کافی شیر علاوه برافزایش قد و پروتئین‌رسانی‌ به بدن، سلامت استخوان‌ها‌ را‌ تضمین خواهد کرد. 
با توجه به قطعیت افزایش نرخ شیر خام جلسات متعددی میان انجمن گاوداران و دولت انجام و بر این اساس مقررشده تا برای تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تصمیم‌گیری شود. به طورحتم باوجود ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت محصول به شکلی دیگر و در‌صورت نبود این ارز، مطابق شنیده‌ها افزایش دوبرابری قیمت شیر خام و رسیدن قیمت هر کیلو به ۱۱ تا ۱۲هزار تومان در پیش است. این درحالی است که انجمن گاوداران ایران از اعلام نرخ احتمالی خودداری کرده و تاکنون قیمتی را برای روند افزایشی شیر خام عنوان نکرده است. از طرفی دیگر به نظر می‌رسد دولت با این افزایش ۱۰۰درصدی موافقت نکند و در بهترین شرایط رشد هزینه‌های تولید، افزایشی بیش از ۵۰درصد را برای نرخ شیر خام رقم بزند. 

نویسنده : فاطمه فلاح زاده |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.