سانسور توحش تاریخی کانادایی ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 71314
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۳۱ |
ژست حقوق بشری بی فایده در اتاوا

سانسور توحش تاریخی کانادایی ها

 پرونده جنایات تاریخی کلیسا و دولت کانادا علیه بومیان این کشور در سال‌های گذشته همچنان مفتوح است. دولت کنونی کانادا تلاش می کند این جنایت را به گذشته محدود سازد اما رفتار اتاوا در این خصوص بحث برانگیز است.
سانسور توحش تاریخی کانادایی ها

گروه بین الملل
 پرونده جنایات تاریخی کلیسا و دولت کانادا علیه بومیان این کشور در سال‌های گذشته همچنان مفتوح است. دولت کنونی کانادا تلاش می کند این جنایت را به گذشته محدود سازد اما رفتار اتاوا در این خصوص بحث برانگیز است.یک گروه بومی در کانادا می‌گوید صدها گور بی نام و نشان را در محل یک مدرسه شبانه روزی سابق در استان ساسکاچوان پیدا کرده است.گروه بومی کاوسیس  می گوید  این کشف، «مهم‌ترین کشف تا کنون در کانادا است.»این گروه به تعداد مشخص این گورها اشاره نکرده است.این کشف چندین هفته پس از یافتن بقایای اجساد ۲۱۵ کودک در یک مدرسه شبانه‌روزی سابق در استان بریتیش کلمبیا کانادا صورت گرفت.این مدارس شبانه روزی اجباری توسط دولت کانادا و کلیساها در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ با هدف جذب جوانان بومی اداره می‌شد.حدود دو ماه گذشته ، این گروه بومی شروع به استفاده از رادار نفوذپذیر برای یافتن گورهای بدون نام و نشان در قبرستان مدرسه شبانه روزی «ماریوال ایندین» در ساسکاچوان کرد.
 جنایاتی که وحشتناک هستند 
گروه بومی کاوسیس  این کشف را «وحشتناک و تکان دهنده» خوانده و قرار است جزئیات بیشتری از یافته‌های خود را منتشر کند.پری بلارد، رئیس ملی مجمع اقوام اولیه کانادا، یافتن این گورها را  غم انگیز  خوانده اما از آن ابراز شگفتی نکرده است. او در توییتر نوشت: «من از همه کانادایی‌ها می‌خواهم در این زمان بسیار دشوار و احساسی در کنار ما بایستند.» 
بین سال‌های ۱۸۶۳ و ۱۹۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی از خانواده هایشان گرفته شده و به این مدارس فرستاده شدند.کودکان در این مدارس مجاز به صحبت کردن با زبان خود نبودند و حق نداشتند از فرهنگ بومی خود پیروی کنند. بسیاری از آنها در این مدارس مورد بدرفتاری و آزار قرار گرفتند.گزارشی که به سفارش دولت کانادا در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، خاطرنشان کرد آثار سوء اجرای طرح اعزام اجباری کودکان بومیان به مدارس شبانه روزی انگلیسی زبان، موجب پدید آمدن نسلی آزرده شد.دولت کانادا تا کنون میلیاردها دلار غرامت پرداخت کرده است اما در مقابل افشای ابعاد گسترده جنایاتی که در این کشور و در قبال دانش آموزان بومی رخ داده مقاومت می کند. 
 عذرخواهی دیرهنگام پاپ
«اخیرا پاپ فرانسیس» رهبر مذهبی کاتولیک های جهان در سفر به کانادا از بومیان این کشور به دلیل رفتارهای ناشایست گذشته کلیسای کاتولیک در قبال دانش آموزان مدارس شبانه روزی تحت کنترل این کلیسا،عذرخواهی کرد.وی در دیدار با اعضای انجمن ماسکواکیس در آلبرتای کانادا، ضمن عذرخواهی از خطای فاجعه بار و شیطانی مقامات مدارس شبانه روزی تحت کنترل کلیسای کاتولیک در کانادا، از دهها هزار بازمانده و قربانی سیستم سوء استفاده از کودکان بومی این کشور عذرخواهی کرد.پاپ تأکید کرد من واقعا متأسف هستم. من به خاطر اینکه بسیاری از اعضای کلیسا و انجمن های مذهبی با همکاری یکدیگر اقدام به نابودی و همسان سازی اجباری فرهنگی کردند که در آن زمان مورد حمایت دولت بود و این اقدام غلط در سیستم مدارس شبانه روزی به اوج خود رسید، پوزش می خواهم.
وی با اشاره به ۲ هزار بازمانده بومی این مدارس، خشم و شرمساری خود را از خاطره دردناک نحوه رفتار و سوء استفاده از این کودکان بومی را ابراز کرد.پاپ همچنین ضمن محکوم کردن تفکرات استعماری پشت این سیستم و تأثیرات مخرب آن بر نسلی از افراد بومی، خاطرنشان کرد من بار دیگر از اقدام شیطانی بسیاری از مقامات کلیسای کاتولیک علیه بومیان کانادا عذرخواهی می کنم.
 یک نمایش تلخ!
در این نشست، جاتین ترودو، نخست وزیر کانادا، مری سیمون فرماندار کل، رزان آرچیبالد رئیس انجمن ملی بومیان کانادا و برخی مقامات فدرال حضور داشتند.محل برگزاری این نشست نیز با هدف خاصی تعیین شده بود. این نشست در محل مدرسه شبانه روزی ارمینسکین برگزار شد که یکی از بزرگترین مدارس شبانه روزی تحت کنترل کلیسای کاتولیک بوده و از سال ۱۸۹۵ تا ۱۹۷۵ کودکان بومی کانادا در آنجا تحت همه نوع آزار و سوء استفاده قرار می گرفتند.
این در حالی است که در حین سخنرانی و عذرخواهی های مکرر پاپ، اشک مادران بومی حاضر در این نشست که قربانی این مدارس بوده‌اند، جاری شده بود و باعث تأسف همگان شد.پس از این سخنرانی یکی از رؤسای انجمن ملی بومیان، کلاهی از پر که مخصوص بومیان این کشور است،  روی سر پاپ قرار داد و حاضران شروع به تشویق کردند.دستکم ۱۵۰ هزار کودک بومی کانادا به مدت بیش از یک قرن به اجبار از آغوش خانواده هایشان گرفته می شدند و در مدارس شبانه روزی که تحت کنترل کلیسای کاتولیک بود، نگهداری می شدند و خانواده هاحتی از مکان نگهداری فرزندان خود اطلاع نداشتند و حتی تا آخر عمر موفق به دیدن آنها نمی شدند. کودکان در این مدارس مورد همه نوع آزار و اذیت و سوء استفاده قرار می گرفتند. حتی برخی بازماندگان شهادت داده اند که برخی کودکان به دلیل صحبت کردن با زبان مادریشان تنبیه شدید می شدند.نتایج تحقیقات دولت در دهه ۲۰ نشان داد که نیمی از این کودکان به علت شرایط نامناسب نگهداری، مبتلا به سل بوده‌اند.در سال ۲۰۰۸ نیز دولت فدرال کانادا به طور رسمی، ضمن عذرخواهی برای تأسیس این مدارس، میلیاردها دلار را به عنوان غرامت به بازماندگان پرداخت کرد.پاپ پیش از حضور در این نشست، به گورستان ارمینسکین که محل دفن بسیاری از افرادی است که به آن مدرسه برده شده بودند، رفت و نسبت به آنان ادای احترام کرد.
 اتهامی تازه و مقاومت پاپ
درست چند روز پس از این کنفرانس خبری، پاپ «فرانسیس» با تحقیق درباره اتهامات جنسی علیه مقامات کلیساهای کانادا از جمله یک اسقف ارشد مخالفت کرد. دفتر پاپ در واتیکان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پی رایزنی‌های مربوطه، پاپ فرانسیس اعلام کرد شواهد کافی برای انجام تحقیقات درباره تعرض جنسی اسقف [مارک] اولت وجود ندارد».
«اولِت» اسقف ارشد کانادایی که در سفر اخیر پاپ به این کشور او را همراهی می‌کرد از سوی دستیار خود که در سال ۲۰۰۸ دختری ۲۳ ساله بود به تعرض جنسی متهم شد.این اتهام بخشی از دو پرونده قطور است که ۱۹۳ قربانی آزار جنسی علیه ۱۱۶ عضو جامعه «برادران مدارس مسیحی فرانسوفون کانادا» تشکیل داده‌اند. در حال حاضر پیشبرد این پرونده‌ها بر عهده یک قاضی حوزه «کِبِک» است.دستیار اولت، او را «مهم‌ترین فرد در این پرونده» توصیف کرده است. در شکایت وی آمده است، اولت در مراسم شام «خیریه خواهران» در شهر بیوپورت استان کبک، او را مورد آزار قرار داده است و این اتفاق در حالی رخ داده که تا پیش از آن، این دو فقط چند بار یکدیگر را از نزدیک ملاقات کرده بودند.به گفته این زن کانادایی، دو سال بعد در سال ۲۰۱۰ نیز که وی ۲۵ ساله بود، بار دیگر از سوی این اسقف اعظم مورد تعرض جنسی قرار گرفت و او تنها کسی نبود که چنین مشکلاتی با او داشت.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.