ساز ناکوک دولت با طرح تأمین کالاهای اساسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 32823
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۳۴ |
احد آزادیخواه، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد:

ساز ناکوک دولت با طرح تأمین کالاهای اساسی

7 آبان ماه سال جاری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 215 رأی موافق از مجموع 249 نماینده حاضر به طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی» رأی دادند. تصویب این طرح در مجلس یازدهم همانا و مخالفت‌های پی‌درپی دولت به بهانه‌های مختلف با آن همان.
ساز ناکوک دولت با طرح تأمین کالاهای اساسی

حانیه مسجودی
۷ آبان ماه سال جاری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۱۵ رأی موافق از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر به طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی» رأی دادند. تصویب این طرح در مجلس یازدهم همانا و مخالفت‌های پی‌درپی دولت به بهانه‌های مختلف با آن همان.
در ماده‌واحده این طرح آمده است: «دولت مکلف است، به‌منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به‌ویژه خانوارهای کم‌برخوردار از ابتدای ۶‌ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به‌صورت ماهانه، نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی‌شده در طرح معیشت خانوار (موضوع ردیف(۳۱) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور) به تعداد حداقل
 ۶۰ میلیون نفر، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک‌میلیون و دویست هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول ازجمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصدهزارریال برای هر یک از افراد سایر دهک‌ها اقدام نماید.»
باوجوداین‌که بسیاری از کارشناسان اقتصادی به کمک و یارانه‌های مستقیم دولت به مردم در شرایط فعلی به‌ویژه در اوضاع کرونایی تأکید کردند، اما دولت هر بار به‌یک‌دلیل این طرح را رد و با آن مخالفت می‌کند. 
یک‌بار می‌گویند طرح مجلس تورم‌زاست و یک‌بار منابع آن را نامشخص می‌دانند. این درحالی‌که حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس هفته گذشته در گفت‌وگویی که با «رسالت» داشت تأکید کرد که مجلس حتی پیشنهادات مشخصی برای چگونگی تأمین منابع طرح مذکور به دولت ارائه کرده است، اما بازهم آقایان سر ناسازگاری دارند. اما با چه کسی؟ با مجلس انقلابی یا مردم؟
*خروج ۳ هزار میلیارد تومان ارز ترجیحی از کشور 
احد آزادیخواه، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به مخالفت دولت با طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی» گفت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز این بحث مطرح بود. پس‌ازآنکه دولت تصمیم گرفت کالاهای اساسی از طریق ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی تأمین شوند، قرار شد که مجلس طرح تأمین کالای اساسی را به شکل کالابرگ الکترونیکی عرضه کند، من آن زمان در صحن بودم و آقای نوبخت مانع شده و گفتند که دولت خودش این کار را انجام خواهد داد. 
وی در ادامه گفت: باوجود مخالفت نوبخت با اجرای این طرح توسط مجلس و وعده انجام آن توسط دولت، متأسفانه سوءاستفاده‌های بسیار زیادی از ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفت و طبق گزارش تفریغ بودجه دیوان‌محاسبات که قابل‌دسترسی نیز هست، اتفاقات بسیار بدی رخ داد و فکر می‌کنم حدود ۳ هزار میلیارد تومان ارز از کشور خارج شد اما کالایی به کشور وارد نشد و این بسیار نگران‌کننده است.
آزادیخواه ابراز کرد: به‌دلیل سوء‌مدیریت دولت، ارز ترجیحی از کشور خارج شد و کالایی به کشور وارد نشد و واردکننده نیز در این میان سوءاستفاده کرد و این نتیجه وظیفه‌ای بود که دولت می‌خواست به عهده بگیرد.
نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به تصویب طرح تأمین کالای اساسی در مجلس یازدهم، افزود: با توجه به تفکر انقلابی که بر مجلس یازدهم حاکم است و نمایندگان با نگاهی کاملا پاک و با راهبرد خدمت کارشان را انجام می‌دهند، طرح تأمین کالای اساسی با فوریت به مجلس آمد. در این طرح حدود ۳۰ هزارمیلیاردتومان برای تأمین کالای اساسی، ۱۰ هزار میلیارد برای پروژه‌های عمرانی و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که درمجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان است، دیده شد که از محل یارانه‌ها تأمین خواهد شد.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: نمایندگان به این طرح رأی دادند و اگر اجرایی شود، حدود ۶۰ میلیون نفر برابر با مهر قانونی که درحالی‌که طراحی آن هستیم و کارهای مربوطه آن را انجام دادیم، از این خدمت بهره‌مند می‌شوند. اما دولت از این مسئله هراس دارد و دلیل این‌که چرا آن‌قدر مقاومت می‌کند از چند حالت خارج نیست.
* نبود مشکل توزیع و تأمین منابع برای اجرای طرح تأمین کالای اساسی 
آزادیخواه اولین دلیل مخالفت دولت با طرح مجلس را هراس و نگرانی آن‌ها دانست و اضافه کرد: این موضوع جای تأسف دارد. آزمون وسیعی که هرماه در کشور انجام می‌شود و طبق اسناد و منابعی که برای یارانه‌ها وجود دارد، می‌توان گفت که به‌هیچ‌عنوان مشکل توزیع در این طرح نداریم. ازقضا تعاونی‌ها و شبکه‌های قوی فروشگاهی که در سراسر کشور وجود دارد نشان از این است که به‌راحتی می‌توانیم کالاها را توزیع کنیم. 
وی خاطرنشان کرد: اگر دلایل مخالفت دولت موارد مذکور نباشد، ممکن است مشکل در تأمین ارز وجود داشته باشد که بازهم باید تأکید کرد که هرگز این‌طور نیست. درحالی‌که تأمین ارز موردنیاز کشور نسبت به ۶ ماه گذشته بسیار بهتر شده است. به‌طور مثال فروش نفت و سایر منبع‌های درآمدی به شرایطی رسیده‌اند که دستکم برای تأمین کالای اساسی کافی هستند و هیچ مشکلی نداریم.
نماینده مردم ملایر در ادامه ابراز کرد: خدا نکند شک سوم، دلیل مخالفت دولت باشد که نفع آن‌ها از واردات کالاهای اساسی است. متأسفانه در واردات کالاهای اساسی دست سوءاستفاده‌کنندگان و رانت را دیده‌ایم و ثابت شد که این افراد با برخی از شخصیت‌های دولت بی‌ارتباط نبوده‌اند. بنابراین اگر این طرح اجرا شود دست‌های پیداوپنهان پشت پرده را قطع می‌کند و ارز موردنیاز را صرفا برای تأمین کالای اساسی هزینه و به دست مردم می‌رساند.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی تأکید کرد: مجلس مصمم است تا این‌گونه  طرح‌ها را به اثبات برساند و مطالبه عموم مردم را نه در شعار و حرف بلکه در عمل دنبال کند.
آزادیخواه در پایان ضمن واکنش به این‌که آیا این طرح باوجود مخالفت دولت اجرایی می‌شود یا خیر، افزود: این طرح باید اجرایی شود. زمانی که ما یک طرح را به قانون تبدیل می‌کنیم، دولت ملزم به اجراست. ما می‌خواهیم با منبع مشخص برای ۶ماه این طرح را به قانون تبدیل کنیم و اگر شورای نگهبان ایراد نگیرد، در عمل لازم‌الاجرا خواهد بود. درنهایت و پس از تصویب باید ببینیم دولت اجرا می‌کند یا خیر و اگر به آن عمل نکرد، قانون به مجلس این اجازه را داده است که خودش قانون را اجرا کند.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.