ساز مخالف طلا با نرخ‌های جهانی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60447
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۲۱ |
رشد قیمت طلا از فلزات گرانبها در دوران کرونا جا مانده است

ساز مخالف طلا با نرخ‌های جهانی

قیمت اونس جهانی طلا دیروز چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه با ۰/۱ درصد افزایش در بالاترین قیمت ۱۸۲۸ دلار ثبت شد و بهای معاملات این بازار در دو روز گذشته به بالاترین سطح بیش از یک هفته گذشته صعود کرد.
ساز مخالف طلا با نرخ‌های جهانی

نفیسه امامی 
قیمت اونس جهانی طلا دیروز چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه با ۰/۱ درصد افزایش در بالاترین قیمت ۱۸۲۸ دلار ثبت شد و بهای معاملات این بازار در دو روز گذشته به بالاترین سطح بیش از یک هفته گذشته صعود کرد.
از سویی دیگر قیمت طلای ۱۸ عیار هم در داخل در هر گرم یک‌میلیون و ۱۶۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد. 
قیمت جهانی طلا در سال گذشته میلادی نوسان زیادی پیدا نکرد، اما برآوردها حاکی از آن است که طلا در سال۲۰۲۲ میلادی مسیر دیگری را در پیش می‌گیرد و بهای خود را به حدود ۲هزار دلار خواهد رساند. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش روند فعلی به مناقشات بین‌المللی و افزایش مجدد تنش‌ها ی اوکراین است که اوضاع را به سود طلا پیش برده است.
طلا در میان تمام فلزات گرانبها، محبوب‌‌‌‌ترین گزینه سرمایه‌‌‌‌گذاری به حساب می‌آید و سرمایه‌‌‌‌گذاران در همه دنیا با هدف فرار از تورم، به سمت خرید طلا حرکت می‌کنند. این فلز زرد به علت نداشتن ریسک همواره یکی از بهترین دارایی‌ها برای انباشت ثروت محسوب می‌شود و ازاین‌جهت صعود و نزول قیمتی آن با حساسیت دنبال می‌گردد.
 رشد قیمت طلا از فلزات گرانبها جا مانده است 
میثم رادپور، کارشناس بازار ارز و طلا در گفت‌وگو با «رسالت» در تشریح وضعیت بازار اونس جهانی طلا گفت: قیمت طلا در چند ماه گذشته نوسان مشهودتری داشته و بارها در یک سال گذشته ارقام فعلی را تجربه کرده است. قیمت طلا از سال ۲۰۲۰ میلادی و همزمان با شیوع کرونا از محدوده ۱۷۰۰ دلار در هر اونس به بالای
۲ هزار دلار رسید اما بعد از گذشت چند ماه تا محدوده ۱۷۰۰ دلار در هر اونس پایین آمد. از آن زمان تاکنون نیز قیمت طلا در این محدوده و تا ۱۸۰۰ دلار در نوسان است.
وی با اشاره به اینکه قیمت طلا نسبت به سایر فلزات گرانبها از رشد جا مانده است، افزود: زیرگروه فلزات گرانبها مانند طلا و نقره نسبت به گروه فلزات گرانبها عملکرد خوبی نداشتند اما گروه فلزات صنعتی مانند آلومینیوم، نیکل و روی که در گروه فلزات قرار دارند و همواره همسو با فلزات گرانبها حرکت می‌کنند، رشدهای به‌مراتب بیشتری از طلا و نقره داشتند. طلا به‌طورمعمول پیشرو گروه فلزات است اما در این دوره حتی پیرو سایر فلزات هم حرکت نکرد.
رادپور اضافه کرد: با شیوع کرونا قیمت محصولات کشاورزی، حامل‌های انرژی و گروه فلزات با رشد قیمت چند ده‌درصدی روبه‌رو بودند اما فلزات گرانبها به‌ویژه طلا چنین رشدی را تجربه نکردند. این در حالی است که تورم فعلی در آمریکا طی چند سال اخیر بی‌سابقه است و با این تفاسیر طلا رشد زیادی نکرده است. 
وی تصریح کرد: ایجاد تنش‌های بین‌المللی میان روسیه و اوکراین در هفته‌های اخیر تأثیر بر قیمت طلا داشته است اما به میزان تورم بالا و افزایش نقدینگی در آمریکا نیست. با اتخاذ سیاست‌های انبساطی پولی در بیشتر کشورها، طلا از رشد قیمتی که باید تجربه می‌کرد بی‌بهره مانده است و حالا با توجه به تجربه‌های رفتاری که از طلا انتظار می‌رود، رشد قیمت طلا پایین محسوب می‌شود. 
  کاهش قیمت طلا در کوتاه‌مدت
نرخ دلار متغیری است که تأثیری عمیق بر قیمت طلا در داخل کشور دارد. تأثیر این مؤلفه در داخل کشور بیش از هر رویداد دیگری در دنیاست و همواره نوسان در نرخ ارز به‌سرعت اثر خود را بر قیمت فلز زرد می‌گذارد. روز گذشته قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با ۲۵۰ تومان افزایش، به ۲۶/۳۰۸ تومان و در بازار آزاد نیز به ۲۶/۵۵۰ تومان رسید. 
حسین اسدی نیا ،کارشناس و فعال بازار طلا، با اشاره به قیمت‌ها در بازار طلای کشور به «رسالت» گفت: قیمت طلا در داخل تابعی از نرخ دلار است و دلار هم متأثر از اقتصاد کشور و چشم‌اندازی است که از روند مذاکرات دارد. اکنون در مورد مذاکرات هسته‌ای هیچ اطلاعات دقیقی در دست نیست و ابهامات زیادی در این زمینه در جریان است، اما به نظر می‌رسد توافقی انجام می‌گیرد که می‌تواند در دو مقطع طلایی ۱۵ فوریه تا پایان فوریه انجام بگیرد زیرا در این زمان گزارش آژانس هسته‌ای می‌تواند مذاکرات را سرعت دهد. در چنین شرایطی با تضعیف نرخ دلار در برابر ریال، نرخ طلا هم پایین‌تر می‌آید.   اسدی نیا با اشاره به اینکه کاهش قیمت طلا در کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد و در بلندمدت بازهم به روند صعودی خود ادامه خواهد داد، افزود: ما دچار مشکلات اقتصادی هستیم که نیازمند جراحی‌های عمیق است. با انجام توافق هم کاهش نرخ دلار موقتی خواهد بود زیرا ساختارهای اقتصادی کشور با چالش‌های زیادی همراه است. 
وی درباره نزدیکی به بازار طلای شب عید و افزایش میزان خریدوفروش طلا گفت: در بازار طلای داخل، فاکتور مناسبت‌ها تأثیرات خود را می‌گذارند مثلا در ماه‌های محرم و صفر تقاضا برای خرید طلا کاهش می‌یابد و بازار رکود پیدا می‌کند اما در بازار پایان سال رونق ایجاد می‌شود. تأثیر بازار پایان سال نمی‌تواند در برابر فاکتورهای مهم دیگری مانند کاهش نرخ دلار مقاومت کند. اگر دلار به نرخ‌های ۲۵ هزار یا ۲۴ هزار تومان برسد، بازار شب عید نمی‌تواند در برابر آن عرض اندام کند. 
این کارشناس بازار افزود: اکنون قیمت طلا در داخل کاهش پیدا کرده و زمان مناسبی برای خرید است از سوی دیگر به‌تدریج در اسفندماه تقاضا برای خرید هم زیاد می‌شود و به بازار طلا رونق می‌دهد. رادپور در پایان بابیان اینکه بازار داخل اثر زیادی از افزایش‌های فعلی اونس جهانی نمی‌گیرد، گفت: اگرچه اکنون قیمت اونس جهانی طلا افزایش پیداکرده، اما ۸۰ درصد از قیمت طلا در کشور از قیمت دلار تبعیت می‌کند و در حدود ۲۰ درصد از قیمت بازارهای جهانی تأثیر می‌گیرد. قیمت اونس جهانی زمانی اثر خود را بر قیمت طلای داخل می‌گذارد که نرخ دلار در داخل ثبات داشته باشد. در آن صورت است که نگاه‌ها به قیمت‌های جهانی بازمی‌گردد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.