ساختار تحریم‌ها با صادرات بیش از ۱/۸ میلیون بشکه در روز فروپاشیده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 93405
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۰۵ |
در راستای افزایش صادرات نفت ایران به چین مطرح شد:

ساختار تحریم‌ها با صادرات بیش از ۱/۸ میلیون بشکه در روز فروپاشیده است

آخرین گزارشات موسسه کلپر (موسسه ردیابی نفت‌کش‌ها) نشان می‌دهد که پس از امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، روابط نفتی دو کشور در حوزه صادرات نفت بهبود پیدا کرده و دیوارهای تحریمی آمریکا را به طورکامل فروریخته است.
ساختار تحریم‌ها با صادرات بیش از ۱/۸ میلیون بشکه در روز فروپاشیده است

آخرین گزارشات موسسه کلپر (موسسه ردیابی نفت‌کش‌ها) نشان می‌دهد که پس از امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، روابط نفتی دو کشور در حوزه صادرات نفت بهبود پیدا کرده و دیوارهای تحریمی آمریکا را به طورکامل فروریخته است. طبق آمار منتشر شده این موسسه در تابستان سا‌ل جاری، صادرات نفت ایران معادل روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده که یک رکورد تاریخی در روابط نفتی دو کشور محسوب می‌شد چراکه رکورد صادرات ماهانه ایران به چین به ماه‌های نوامبر ۲۰۲۳ و فوریه ۲۰۲۳ (آبان و بهمن ۱۴۰۱) با ارقام یک میلیون و ۳۰۰ هزار و یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برمی‌گشت. آخرین آمار موسسه کپلر نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به چین در ماه جاری میلادی به بیش از ۱/۸ میلیون بشکه در روز رسیده است و این حاکی از رکورد صادراتی نفت ایران به کشور چین است. شایان ذکر است تا بگوییم که میزان صادرات نفت ایران در سال‌های غیرتحریمی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۶۹۲ و ۷۴۶ هزار بشکه در روز بود و بعد از امضای سند همکاری ۲۵ ساله و تعمیق روابط، از سال ۲۰۲۰۱ روند صعودی گرفته است. آگاهان این عرصه براین باورند که تقویت روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور‌ ایران و چین موجب شده تا صادرات نفت بهبود پیدا کند و تحریم‌های آمریکا بیش از پیش بی اثر و خنثی شود. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شرایط تحریمی اعمال شده از سوی آمریکا، درآمد حاصل از صادرات نفت برای ایران به بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. این امر‌خود بیانگر روند دور زدن و خنثی‌سازی تحریم‌ها از ابتدای اعمال‌شان می‌باشد؛ به بیان‌گر دیگر جمهوری اسلامی ایران همواره درصدد تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی خود بوده و تحریم‌های آمریکا چه بسا ظالمانه و محدودکننده اما مانع این روند نشده است. گزارشات آماری موسسه کپلر بیانگر جهش صادرات نفت ایران به سبب حجم عظیم ذخایر نفت روی آب ایران می‌باشد. براساس این گزارش ایران در ماه اکتبر پس از روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین بوده و چه بسا با اختلاف چشمگیری عربستان را نیز پشت سر گذاشته است. 
• تصویر زیر بیانگر میزان صادرات نفت ایران و عربستان به چین می‌باشد

•دیگر گزارش تصویری موسسه کپلر نشان می‌دهد که میزان ذخایر نفتی شناور روی آب ایران به چه میزان بوده متوسط صادرات روزانه نفت ایران به چین در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی، یک میلیون و ۲۳۵ هزاربشکه اعلام داشته که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش  ۸۴ درصدی داشته است.

 از افزایش قیمت نفت تا ثبات ارزی کشور
توام با روند افزایش صادرات نفت ایران، قیمت نفت طی ماه‌‌‌های اخیر با رشد بیش از ۳۰ درصدی به محدوده ۹۰ دلار در هر بشکه رسیده است. به باور کارشناسان و فعالان این حوزه؛ این عدد در کنار رشد صادرات غیرنفتی ایران به روزانه ۱/۸ میلیون بشکه در روز، نوید روزهای خوش ارزی برای کشور را می‌‌‌دهد. به تازگی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور نیز دراین باره عنوان کرده است: افزایش درآمدهای ناشی از صادرات نفت از دلایلی است که بازار باثباتی برای ارز داریم و بانک مرکزی نیز توانایی مهار آن را دارد. وی همچنین اظهار کرد: یکی از نقاط تمرکز دولت سیزدهم مسئله دیپلماسی اقتصادی با تأکید بر کشورهای همسایه و افزایش تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری بوده است تا از این مسیر، فشار بر کشور به نحوی کاهش یابد که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کمرنگ شود. کمرنگ شدن اثر تحریم به‌معنای افزایش قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان و بالا بردن جایگاه کشور در مذاکره با کشورهای غربی در مسائلی مانند برجام است. 
 ضرورت لمس اثرات افزایش درآمدهای نفتی در سفره مردم
کارشناسان اقتصادی و حوزه انرژی  می گویند که اگرچه درآمدهای نفتی افزایش پیدا کر‌ده و صادرات نفت ایران نیز در مقایسه با گذشته تقویت شده است اما این روند برای مردم ملموس و قابل درک نیست چراکه اثرات این روند را در سفره‌های خود احساس نکرده‌اند. برخی معتقدند که وابستگی واردات کالای اساسی به نظامات دلاری موجب این امر شده و به همین سبب ضرورت دارد تا دولت با تنوع‌بخشی مبادی واردات از چین و روسیه اقدام به دلارزدایی کند. آخرین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، کاهش سهم دلار از واردات کالای اساسی ایران دارد اما به سبب سهم ۹۶ درصدی درهم و یورو که دو ارز وابسته به دلار و نظامات دلاری هستند، اثرات دلازدایی مبرهن نشده است. گفتنی‌ست که سهم اندک ۰/۲۵ درصد یوآن و روبل امری است که کارشناسان بر افزایش آن تاکید می‌دارند و آن را گامی برای بهبود فضای صادراتی و لمس اثرات افزایش درآمدهای نفتی بر سفره مردم تلقی می‌کنند. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با رمضانعلی سنگدوینی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:
لزوم جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با تقویت زیرساخت‌های نفتی

رمضانعلی سنگدوینی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: یکی از مسائلی که می‌تواند به خنثی سازی تحریم‌ها کمک کند، عضویت در اتحادیه‌های جهانی و گروه‌های اقتصادی همچون سازمان همکاری شانگهای، بریکس، اوراسیا و… می‌باشد. همکاری و عضویت در این پیمان‌ها به سبب حضور کشورهای همچون چین و روسیه می‌تواند سودآور باشد و نتایج خوبی را برای کشور رقم بزند. افزون براین به موجب فعال شدن دیپلماسی سیاسی و اقتصادی، روابط تجاری میان کشورها تقویت خواهد شد و رونق پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره افزایش صادرات نفت ایران به کشور‌چین افزود: صادرات نفت یکی از مباحث مهم در ارزآوری کشور است. از طرفی دیگر صادرات نفتی با کشوری همچون چین بسیار قابل توجه و مثمرثمر خواهد بود چراکه این کشور از دیرباز تاکنون همواره خواستار و متقاضی نفت ایران بوده و برخی از پالایشگاه‌های خود را مطابق با سیستم نفت ایران طراحی کرده است. 
سنگدوینی با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری کشور تصریح کرد: تقویت روابط با چین موجب عایدی اقتصادی خواهد شد و صادرات نفتی را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. خوشبختانه در دولت سیزدهم تولید نفت افزایش پیدا کرده و شرایط قابل توجهی را رقم زده است. مجموع این عوامل موجب شده تا شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد و زیرساخت‌ها نیز تقویت گردد. دراین میان ضرورت دارد تا گسترش زیرساخت‌ها را همواره مدنظر قراردهیم؛ مادامی که نفت کشور صادر می‌شود، باید از درآمد حاصل آن برای سرمایه‌گذاری و فراهم سازی زیرساخت‌ها هزینه شود. بی‌شک تقویت زیرساخت‌های اقتصادی موجب حضور پررنگ سرمایه‌گذاران و جلب توجه‌آنان خواهد شد. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: مادامی که نفت و گاز استخراج می‌گردد باید برای سرمایه‌گذاری سایر میادین نیز تلاش کنیم. به عنوان مثال هنگامی که در عسلویه گاز استخراج می‌گردد، باید درصدد شرایط نگهداری و استمرار روند آن باشیم. 
او با اشاره به ساخت پالایشگاه‌های نفتی متذکر شد: ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه گامی رو به جلو در راستای توسعه صادرات نفتی کشور خواهد بود. ضرورت دارد به منظور ترغیب حضور سرمایه‌گذاران، درصدد توسعه شرایط موجود باشیم. 
وی با تاکید بر لزوم دلارزدایی در مبادلات اقتصادی و تجاری گفت: بیش‌تر کشورهای دنیا اکنون درصدد دلارزدایی و تبادل با پول ملی خود هستند. دراین راستا ضرورت دارد تا درصدد حذف دلار از‌ چرخه تبادلات اقتصادی و تجاری باشیم و اثرات توسعه روابط را در سفره مردم مبرهن سازیم. 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم همچنین ادامه داد: سفره مردم یکی از مهم‌ترین مسائل کشور می‌باشد و ضرورت دارد تا همواره درصدد کسب رضایت مردم و افزایش قدرت خریدشان باشیم. خوشبختانه در‌جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، به سفره مردم توجه بسیاری شده و موضوعات مهمی در این راستا مدنظر قرار گرفته است. کوشش‌مان این است که شرایط اقتصادی مردم بهبود یابد و کالاهای اساسی و مصرفی خود را به صورت یارانه‌ای دریافت کنند. 
او خاطرنشان کرد: تلا‌شمان این است که توام با تقویت دیپلماسی اقتصادی و تجاری به حقوق مردم و بازنشستگان توجه شود و سفره‌شان تقویت گردد. دراین میان به فکر دانش آموزان کشور نیز بوده‌ایم و برنامه‌هایی را در راستای تغذیه مدارس در نظر گرفته‌ایم. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی عنوان کرد: باید زیرساخت‌های کشور را تقویت کنیم و حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را پررنگ سازیم. دیگر نکته قابل توجه این است که باید از خام فروشی در تمامی بخش‌ها اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، معادن، فولاد، کشاورزی و.. جلوگیری کنیم و زنجیره کامل را که حاوی ارزش افزوده است، برای کشور و مردم رقم بزنیم. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.