زنگ حساب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1505
  پرینتخانه » سرمقاله, یادداشت تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰ |

زنگ حساب

مسعود پيرهادي – سردبير پايان سال ۹۷، از دو جهت براي خانواده «رسالت» حائز اهميت است؛ اول آنکه ۹۷، اربعين انقلاب اسلامي و پايان آن، در حقيقت پاياني بر گام اول نهضت جهاني روح خدا بود که مسيري سخت و ناهموار را با قدرت پيمود. بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي، امتداد انديشه الهي امام بود […]

زنگ حساب

مسعود پيرهادي – سردبير
پايان سال ۹۷، از دو جهت براي خانواده «رسالت» حائز اهميت است؛ اول آنکه ۹۷، اربعين انقلاب اسلامي و پايان آن، در حقيقت پاياني بر گام اول نهضت جهاني روح خدا بود که مسيري سخت و ناهموار را با قدرت پيمود. بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي، امتداد انديشه الهي امام بود که توسط مقام معظم رهبري خطاب به ملت شريف ايران و به ويژه جوانان منتشر شد. افق روشن پيش رو و تجربيات ارزنده گذشته، تاييدي بر اين ادعاست که انقلاب اسلامي، گام دوم را مقتدرانه تر و آسان تر خواهد پيمود، ان شاءالله.
اما موضوع دوم، محاسبه خويش در پايان سال است. روزنامه و اساسا هر رسانه اي، با وجود آن که چشم و گوش مردم است و به نمايندگي از آنان، از دولتمردان و حاکمان حساب مي کشد، خود بي نياز از محاسبه نيست. «محاسبه» در فرهنگ اسلامي، از مؤکدات است و توصيه شده که مؤمن در پايان هر روز، اعمال خويش را محاسبه کند. محاسبه هاي شبانه جاي خود ولي جمع بندي آخر سال، محاسبه ديگري مي طلبد؛ حال يا به معاتبه و معاقبه مي انجامد يا به شکر خدا بابت توفيقاتش.
پايان سال، فرصت خوبيست تا روزنامه که خود با نقدها و گزارش ها و مطالباتش، مسئولان را در پيشگاه ملت پاسخگو مي کند، گزارشي هم از عملکرد خود به خوانندگان فهيم خود ارائه کند. تغيير رويه روزنامه رسالت، از ماه هشتم سال، همان طور که در اغلب رسانه هاي داخلي و حتي برخي از شبکه هاي خارجي بازتاب هم داشت، احتمالا براي خوانندگان، ملموس بوده است. ما معتقديم که روزنامه غير از خوانندگانش که عموما عزيزان دانشگاهي و حوزوي هستند، سرمايه ديگري ندارد و از آن جا که متعلق به مردم است، بايد انعکاس صداي مردم باشد و روزنامه رسالت، از آن جا که وابستگي به هيچ نهاد و سازماني ندارد، مسلما در خصلت مردم گرايي و صداي طبقات متوسط و پايين بودن، بايد پيشروتر عمل کند.
در يکصد روزي که از دوره خدمتگزاري راقم اين سطور در رسالت مي گذرد، در کنار پرداختن به اخبار روز، بيش از پنجاه دغدغه و درد اجتماعي اقشار مختلف مردم در روزنامه انعکاس يافته است. بارها شده که اخبار سياسي يا بين المللي را از اولويت خارج کرديم تا پرداختن به دغدغه اجتماعي و اقتصادي دردمندان، تيتر يک رسالت باشد.
خانواده رسالت افتخار مي کند که انعکاس صداي بازنشستگان و سالمندان باشد، يا پژواک فرياد دردمندانه کارگران هفت تپه باشد، يا مسائل دارويي بيماران را به صدر اخبار بياورد، يا بلندگويي براي معلمان و دانشجويان باشد و يا از مشکلات جانبازان و ايثارگران بنويسد.
خستگي‌ها و ناملايمات بسيارند. از تذکرهاي گاه و بيگاهي که
به واسطه صداي مردم بودن نصيبمان مي شود گرفته تا موانع متعددي مانند هزينه هاي کاغذ، چاپ و توزيع، حقيقتا روزنامه نگاري را سخت و طاقت فرسا کرده است. اما همه اين ها فراموش مي شود وقتي با پيگيري ما، مشکلي از مشکلات جانبازان مرتفع مي‌شود، يا دست فروش هاي يک محدوده با احترام ساماندهي مي شوند، يا کارگران مظلوم به حق و حقوقشان مي رسند.
غير از رويکرد جدي اجتماعي و پرداختن به دغدغه هاي عمومي رسالت چند ماهي است سعي کرده فارغ از خط کشي ها، مستقل
عمل کند و البته سابقه ۳۰ ساله رسالت هم همين بوده است. اگر نگاهي به ويژه نامه نوروزي رسالت که براي نخستين بار به اين شيوه منتشر شد بيندازيد، خواهيد ديد که رسالت با رعايت اصول و ايستادگي بر موازين اساسي خود، با شخصيت هاي متعدد از اصولگرايان و راست هاي
تحول خواه گرفته تا سوپرچپ هاي اصلاح طلب گفت و گو کرده و قضاوت را به خوانندگان فهيم خود واگذار کرده است.
ضمن آرزوي بهروزي و نيک فرجامي براي مخاطبان روزنامه، اميدوارم ۹۸، سال کاهش آلام و اوج گرفتن پيروزي ها و تداوم سرفرازي ايران اسلامي و جبهه جهاني حق باشد، ان شاءالله.
ما خون تازه در تن عشقيم و عشق را
شعر من و شکوه تو رمز الدوام شد
بعد تو باز عاشقي و باز… آه نه …!
اين داستان به نام تو اينجا تمام شد

نویسنده : مسعود پيرهادي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.