زمینه تولید مقرون‌به‌صرفه را برای کشاورزان رقم بزنیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91267
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۰۹ |
قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی:

زمینه تولید مقرون‌به‌صرفه را برای کشاورزان رقم بزنیم

قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی و عضو شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی درتشریح ضرورت مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: به طورحتم مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی با خوداتکایی و خودکفایی محصولات کشاورزی ممکن خواهد بود. 
زمینه تولید مقرون‌به‌صرفه را برای کشاورزان رقم بزنیم
قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی و عضو شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی درتشریح ضرورت مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: به طورحتم مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی با خوداتکایی و خودکفایی محصولات کشاورزی ممکن خواهد بود. 
وی با تأکید بر لزوم اتخاذ سیاست‌های تشویقی و حمایتی افزود: به‌منظور حمایت از تولید داخل ضرورت دارد تا درصدد حمایت از کشاورزان داخلی باشیم و بکوشیم تا استمرار تولید برای کشاورزان توأم باانگیزه و صرفه اقتصادی باشد. در برنامه پنجم و ششم توسعه بر تولید داخل و مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و استراتژیک تأکید شد و حال در برنامه هفتم نیز این مهم مطرح‌شده است. به‌منظور تبیین و عملیاتی شدن این مؤلفه می‌بایست برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت را در دستورکار قراردهیم و سیاست‌های مناسب را اعمال سازیم. 
پیشه‌ور بابیان اینکه ظرفیت خودکفایی محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد،  تصریح کرد: بر مبنای الگوی کشت و میزان تولید سال‌های گذشته مبرهن شده است که ظرفیت کشور برای خودکفایی در حوزه برخی از محصولات کشاورزی ممکن و قابل‌اجرا خواهد بود. بدیهی است که در تمامی حوزه‌های کشاورزی به‌یک‌باره قادر به خودکفایی نخواهیم بود اما ظرفیت‌ خودکفایی در حوزه برخی از محصولات تولید داخل فراهم است و می‌بایست دولت با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تشویقی، این ظرفیت را تقویت کند و زمینه خوداتکایی را رقم بزند. 
رئیس اتاق اصناف کشاورزی با تأکید بر ضرورت کاهش واردات محصولات کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: مادامی‌که از کشاورز حمایت شود، تولید برای او صرفه اقتصادی پیدا خواهد کرد و قادر به گسترش تولید خواهد بود. فراموش نکنیم که واردات محصولات راهبردی و اساسی صرف‌نظر از هزینه واردات و ارزبری، سطح اشتغال‌زایی کشور را نیز کاهش خواهد داد. 
او با تأکید بر تلاش برای حفظ و بقای زندگی روستایی متذکر شد: مادامی‌که تولید داخل حمایت شود، کشاورزان پا به عرصه تولید خواهند گذاشت و بدین ترتیب روستا در جای خود باقی خواهد ماند و اشتغال‌زایی نیز ایجاد خواهد شد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که استمرار زندگی روستایی وزندگی کشاورزان در روستا مانع از شکل‌گیری مشکلات اجتماعی خواهد شد.   
وی با اشاره نسبت به لزوم قیمت‌گذاری مناسب محصولات کشاورزی یادآور شد: به‌منظور مدیریت ذخایر کالاهای اساسی و استراتژیک می‌بایست قیمت‌گذاری مناسب را در دستورکار قرار دهیم. تولید باید برای کشاورز مقرون‌به‌صرفه باشد و بهبود معیشت را برای او رقم بزند.
عضو شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با تأکید بر اختصاص وام به کشاورزان و افزایش زمان بازپرداخت وام گفت: اختصاص وام با حداقل سود به کشاورزان می‌تواند امری کمک‌کننده باشد. افزون براین می‌توان ابزارهای موردنیاز همچون کمباین، تراکتور و خدمات پشتیبانی را با شرایطی مناسب در اختیار کشاورزان قرار داد و دوره بازپرداخت را نیز افزایش داد. 
وی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به‌ضرورت مدیریت ذخایر راهبردی محصولات اساسی و استراتژیک بیان داشت: اجرای دقیق کشت قراردادی امری راهگشا خواهد بود چراکه دولت در فرآیند کشت قراردادی قادر به تبیین سیاست‌های اثرگذار خواهد بود. گفتنی است که سیاست‌های حمایتی یارانه‌ای و تشویقی نیز گامی روبه‌جلو و مؤثر در بهبود معیشت کشاورز و مدیریت ذخایر راهبردی محصولات اساسی خواهد بود.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.