زمزمه‌های بحران اقتصادی در آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 102876
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۶:۴۰ |

زمزمه‌های بحران اقتصادی در آمریکا

اگرچه تا چند ماه قبل، تحلیلگران مسائل اقتصادی آمریکا از تورم به عنوان اصلی ترین بحران در این کشور یاد می کردند، اما اکنون شاهد وقوع بحران دیگری در ساختار اقتصادی ایالات متحده هستیم. بیکاری! همانطور که تورم همچنان رو به کاهش است، چراغ‌های زرد در بازار کار که هنوز هم قوی است چشمک می‌زند.
زمزمه‌های بحران اقتصادی در آمریکا

اگرچه تا چند ماه قبل، تحلیلگران مسائل اقتصادی آمریکا از تورم به عنوان اصلی ترین بحران در این کشور یاد می کردند، اما اکنون شاهد وقوع بحران دیگری در ساختار اقتصادی ایالات متحده هستیم:بیکاری! همانطور که تورم همچنان رو به کاهش است، چراغ‌های زرد در بازار کار که هنوز هم قوی است چشمک می‌زند. فدرال رزرو اکنون باید با این خطر مقابله کند.به همین دلیل است که برخی از اقتصاددانان از فدرال رزرو می‌خواهند تا مبارزه با تورم را کاهش دهد – قبل از اینکه نرخ‌های بهره بالا_ که برای مهار افزایش قیمت‌ها استفاده می‌شود، اقتصاد ایالات متحده را وارد رکود کند.جو بروسلاس، اقتصاددان ارشد RSM گفت: «زمان کاهش نرخ بهره فرا رسیده است. تورم به عنوان کانون اصلی نگرانی در حال محو شدن است. موازنه خطرات به آرامی به سمت بیکاری بالاتر می رود.»اما به نظر می رسد فدرال رزرو دچار یک تعارض مهم در تصمیم گیری شده است: انتخاب میان تورم و بیکاری! در این میان، نمی توان از بحران سوم اقتصادی در آمریکا، یعنی رشد بدهی های خارجی نیز به سادگی عبور کرد. مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودی آنالیتیکس معتقد است که بازار کارآمریکا  تحت فشار هزینه های بالای استقراض است.وی در یک مصاحبه تلفنی به سی ان ان گفت: «بزرگترین خطر یک اشتباه سیاستی است: فدرال رزرو برای مدت طولانی نرخ بهره را خیلی بالا نگه 
می دارد. در حال حاضر، فدرال رزرو در حال سیگنال دادن به کاهش نرخ بهره  ماه سپتامبر است. فکر می‌کنم اشکالی ندارد، اما اگر بیشتر از این صبر کنند، می‌ترسم زیاده روی کنند.»حتی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز به برخی خطاها در  محاسبات ریسک اذعان دارد.پاول روز سه شنبه با اشاره به کاهش تورم و «سرد شدن» در بازار کار به قانونگذاران گفت: «تورم بالا تنها ریسکی نیست که ما با آن روبه‌رو هستیم. بازار کار ممکن است در حال چرخش باشد.»دولت آمریکا و فدرال رزرو از یک سو باید نسبت تورم و بیکاری را با یکدیگر مشخص کرده و آن را در ساختار اقتصادی ایالات متحده بازتعریف کنند. از سوی دیگر، آنها باید هزینه های استقراض را نیز محاسبه کرده و برای کاهش بار سنگین ناشی از آن، سیاستگذاری میان مدت و کوتاه مدتی را صورت دهند. به نظر می رسد این موضوع، مهارتی می خواهد که حداقل از دست دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا بر نمی آید! کاهش نرخ استخدام کارگران و کارمندان در آمریکا، مقدمه ای برای وقوع یک بحران اقتصادی جدی تر در این کشور است. شرایط و بستر بازار کار نسبت به دو سال گذشته، محدودتر و ترک و تغیير مشاغل به مراتب پرریسک تر شده است. در  سال ۲۰۲۲  ترس از این بود که بازار کار آنقدر داغ باشد که به رشد تورم   اضافه کند و قیمت ها را به طور خطرناکی بالا نگه دارد و فدرال رزرو را مجبور کند که رکود اقتصادی را فقط برای خاموش کردن آتش تورم آغاز کند.اما خطر فعلی این است که فدرال رزرو داروی ضد تورم را به اقتصادی تزریق می کند که دیگر به آن نیاز ندارد. و این می تواند بازار کار را منفجر سازد! موضوعی که علایم و نشانه های آن را از اکنون مشاهده می کنیم….

| منبع خبر : سی ان ان
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.