زلزله ۸ ریشتری بیت کوین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39567
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۵۱ |
بیت کوین در چند ساعت هزاران دلار افت کرد؛

زلزله ۸ ریشتری بیت کوین

با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، گرایش افراد زیادی برای سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها ایجاد شد و مجددا موضوع خرید و فروش بیت کوین بالا گرفت. استقبال ایلان ماسک مالک تسلاموتورز از بیت‌ کوین در یک ماه گذشته ارزش آن را تا 58 هزار دلار بالا برد، اما ابراز نگرانی او در مورد افزایش قیمت زیاد و بسیار سریع بیت کوین باعث شد این ارز مجازی تنها در چند ساعت، 8 هزار دلار از ارزش خود را از دست بدهد و به زیر 50 هزار دلار برسد.
زلزله ۸ ریشتری بیت کوین

نفیسه امامی 
با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، گرایش افراد زیادی برای سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها ایجاد شد و مجددا موضوع خرید و فروش بیت کوین بالا گرفت. استقبال ایلان ماسک مالک تسلاموتورز از بیت‌ کوین در یک ماه گذشته ارزش آن را تا ۵۸ هزار دلار بالا برد، اما ابراز نگرانی او در مورد افزایش قیمت زیاد و بسیار سریع بیت کوین باعث شد این ارز مجازی تنها در چند ساعت، ۸ هزار دلار از ارزش خود را از دست بدهد و به زیر ۵۰ هزار دلار برسد.
با تضعیف دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی، ارزش بیت کوین با افزایش روبه‌رو شد و از ابتدای سال ۲۰۲۱ نیز رکوردهای جدیدی را از خود به ثبت رساند و رشد ۳۰۰ درصدی قیمت را تجربه کرد زیرا تبدیل به سرمایه‌گذاری امنی نسبت به دلار شده بود. بعدازآنکه بیت کوین قله‌های قیمتی جدیدی را فتح کرد، کارشناسان و تحلیلگران نسبت به پیامدهای ورود به بازاررمزارزها هشدار دادند. مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای خطاب به مسئولان اقتصادی کشور درباره افزایش معاملات ریالی برای خرید ارزهای دیجیتال در ایران هشدار داد. 
وی در این نامه که آن را در حساب کاربری توییتر خود منتشر کرده، آورده است: «متأسفانه بعد از مدیریت مسئله‌دار دولت در بازار سرمایه، بسیاری از لیدرهای ناصالح در فضای مجازی، نسبت به تشویق مردم به خرید رمزارزهای خارجی به‌خصوص بیت‌کوین اقدام نموده‌اند و اکنون جست‌وجوی کلمات مربوطه در فضای مجازی از جست‌وجوی کلمه بورس پیشی گرفته است و این یعنی عده‌ای ناآشنا و ناآگاه در جست‌وجوی راهی برای ورود به این حوزه هستند.»
توانگر با ابراز نگرانی از این‌که این موضوع می‌تواند به تشدید خرید غیررسمی ارز منجر ‌شود، ادامه داده است: «متأسفانه خرید ریالی رمزارز از درگاه‌های پرداخت داخلی نیز در حال انجام است و به احتمال فراوان مسئله‌ای شبیه به سکه ثامن در این موضوع، به‌صورت شدیدتر قابل تکرار است.»آنچه که توانگر به آن اشاره‌کرده نگرانی جدی است که افراد برای جبران ضرر و زیان مالی در بورس و افت متوالی آن در ماه‌های اخیر و یا جبران کاهش درآمدها و به طمع رسیدن به سودهای بالا در کوتاه مدت روی به خرید رمزارزها و به خصوص بیت کوین آورده‌اند، بدون آنکه آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده باشند و اطلاعات مکفی به آن‌ها در این حوزه کمک کند. 
رضا قربانی عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم برای فعالیت در حوزه رمزارزها به افراد تأکید کرده و به «رسالت» گفته بود: «افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بیت کوین رادارند باید بدانند که این فناوری غیرمتمرکز و زیر نظر هیچ نهاد مشخصی در دنیا وجود ندارد. به عنوان نمونه اگر شخصی رمز درگاه خرید ارز دیجیتال خود را فراموش کرده و یا گم کند، هیچ راهی برای پیدا کردن آن نیست و هیچ سازمانی هم برای پاسخگویی وجود ندارد.» 
ورود هیجانی و ناشیانه سهامداران به حوزه ارزهای دیجیتال نتیجه‌ای به جز دود شدن سرمایه‌ها را در پی ندارد، زیرا چنین فضائی اساسا جایی برای افراد بی‌اطلاع نیست.
 با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال گزارش‌ها از افزایش فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران حکایت می‌کند درحالی‌که تحلیلگران هشدار داده‌اند این افزایش قیمت بیشتر یک حباب است که هرلحظه امکان ترکیدن آن وجود دارد. 
 سرمایه‌گذارانی که به تازگی وارد دنیای رمزارزها و بیت‌ کوین شده‌اند، باید منتظر بی‌ثباتی‌ و نوسان‌های بزرگی باشند که قیمت این ارز مجازی را با همان سرعتی که افزایش داده بود، پایین بیاورد. سقوط ۸ هزاردلاری ارزش بیت ‌کوین در چند ساعت هم مؤید همین نکته و آشکار شدن ریسک فعالیت در رمزارزهاست.
 نوسان بیت کوین محدود نیست
مهرداد دهقانی تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به رشد یک‌باره قیمت بیت کوین اظهار کرد: افراد مهم و تأثیرگذار دنیا با خرید این رمزارزها قیمت آن را بالا می‌برند و در نقطه اوج آن را رها می‌کنند، مانند آنچه که در بورس داخلی اتفاق افتاد. امروز بیت کوین ریزش ۸ هزار دلاری داشت و احتمالا این افت ادامه خواهد داشت و در این میان فقط مردم عادی هستند که متضرر می‌شوند. 
وی ادامه داد: زمانی که بازارهایی مانند بورس یا بیت کوین تا اندازه زیادی فراگیر می‌شوند  باید فاتحه آن را خواند و مردم عادی هم نباید بدون داشتن دانش کافی در تله رشدهای کاذب بیفتند. در یک ماه گذشته با افراد زیادی مواجه شدم که بدون داشتن اطلاعات لازم درباره بیت کوین اقدام به خرید آن کرده‌اند و همین مسئله می‌تواند نشان‌دهنده آغاز ریزش قیمت‌ها در بیت کوین باشد. دهقانی با اشاره به رسیدن قیمت به ۵۳ هزار دلار و انتظار آغاز اصلاح از این نقطه بیان کرد: صحبت‌های ایلان ماسک و خانم یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره صعود بالای بیت کوین ترس در بازار ایجاد کرد و نسبت به آن واکنش نشان داد. بازنده اصلی هم افرادی هستند که نمی‌دانند چه زمانی باید خرید و فروش کنند. وی برخورداری از آموزش‌های لازم را برای حضور در بازارهای مالی ضروری دانست و افزود: افراد آماتور در کنار آموزش باید کارآموزی کنند، زیرا مهم‌ترین اصل برای ورود به دنیای رمزارزها آموزش، داشتن اطلاعات، حضور در کنار افراد باتجربه و ورود با ارقام پایین است. 
این کارشناس بازارهای مالی اضافه کرد: طمع و هیجانی که افراد برای رسیدن به سود در کوتاه مدت دارند باعث می‌شود در ارقام بالای ۵۰ هزار دلار بیت کوین خریداری کنند، درحالی‌که بازارهای مالی با شانس و اقبال همراه نیستند که به علت داشتن روند صعودی، انتظار سود برای همه سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد. 
دهقانی بابیان این‌که در کشورهای پیشرفته‌تر برای ورود به بازارهای مالی اصولی‌تر اقدام می‌شود افزود: در این کشورها کنترل بیشتری بر روی ورود افراد وجود دارد. کارگزاری‌های داخلی نباید به ورود افراد نگاه تجاری داشته باشند و اجازه تزریق یک‌شبه ارقام سنگین را ندهند. 
وی تداوم افت قیمت‌ها را با توجه به ریزش فعلی در قیمت بیت کوین دور از انتظار ندانست و افزود: بیت کوین جزو آن دسته از رمزارزهاست که بی‌مهابا عمل می‌کند و ما ریزش‌های بالا را در آن دیده‌ایم. نوسان در آن محدود نیست و می‌تواند به‌یک‌باره ۴۰ تا ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد، زیرا هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد. دهقانی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود اصلاح قیمت در بیت کوین آغازشده و ریزش ۸ هزار دلاری آن برای افرادی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند در قیاس با ریال ضرر زیادی محسوب می‌شود. 
وی در پایان سخنانش با تأکید بر خرید رمزارز از صرافی‌های مطمئن و با مجوز گفت: خرید و فروش بیت کوین از طرق مختلفی انجام می‌شود، اما برای اطمینان بیشتر باید از طریق صرافی‌های مجاز اقدام به انجام این کار کنند، زیرا صرافی‌های غیرمجازی هم هستند که خرید و فروش انجام می‌دهند و احتمال انجام کلاهبرداری و از دست رفتن سرمایه افراد وجود دارد. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.