زاینده‌رود اخلاق و عرفان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 71498
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۵۴ |
آیت‌الله محمدعلی ناصری عارف، خیّر و عالمی بود که همواره حمایت از ولایت را گوشزد می‌کرد

زاینده‌رود اخلاق و عرفان

آیت الله شیخ محمد علی ناصری از علما و استادان اخلاق مدتی قبل در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده بود که روز گذشته دار فانی را وداع گفت. ایشان در سال 1309 در شهر دولت‌آباد به‌دنیا آمد و یکی از اساتید برجسته اخلاق و مدرس حوزه علمیه اصفهان بود.بسیاری از عالمان برجسته ازجمله میرزا هاشم آملی، سید عبدالهادی شیرازی، امام خمینی(ره)، سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی از استادان حوزوی این عالم اخلاق بودند.
زاینده‌رود اخلاق و عرفان

سجاد تنها
آیت الله شیخ محمد علی ناصری از علما و استادان اخلاق مدتی قبل در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده بود که روز گذشته دار فانی را وداع گفت. ایشان در سال ۱۳۰۹ در شهر دولت‌آباد به‌دنیا آمد و یکی از اساتید برجسته اخلاق و مدرس حوزه علمیه اصفهان بود.بسیاری از عالمان برجسته ازجمله میرزا هاشم آملی، سید عبدالهادی شیرازی، امام خمینی(ره)، سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی از استادان حوزوی این عالم اخلاق بودند. آیت الله ناصری علاوه بر تلاش های علمی و دینی و هدایت  و راهنمایی مردم  طلاب  و اهل علم در کارهای خیر نیز مشارکت جدی داشت؛ از جمله این اقدامات می توان به تلاش های ایشان برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد.
گرچه باید از دو واژه «ولایتمداری» و «بصیرت دینی» از خصوصیات، استاد اخلاق و عرفان، آیت الله ناصری رحمت الله علیه یاد کرد ولی اگر با دقت به معنای اصطلاحی این دو لفظ بنگریم مشخص می شود که منظور از این دو عنوان، یک معنا است؛ چون در تفکر اسلام ناب محمدی صلی الله وعلیه وآله، ولایتمداری بدون بصیرت و هوشمندی معنا و مفهوم درستی ندارد و آیت الله ناصری آینه به تمام معنای الگوی ولایت مداری در بین اساتید اخلاق و علمای دین بود.
باتوجه به این منظومه فکری اگر میان ولایتمداری و بصیرت دینی، جدایی و عدم ارتباط ببنید و آنگاه در صدد برقراری پیوند و ارتباط معنایی میانشان برآیم معلوم می شود که نه از حقیقت ولایت و ولایتمداری راستین و مورد نظر اهل بیت علیهم السلام آگاهی کافی داریم و نه از بصیرت دینی بهره برده ایم.
مرحوم آیت الله ناصری بارها در سخنان خود بر بحث حمایت از ولایت تاکیدات ویژه داشتند و بارها از رهبرمعظم انقلاب تمجید کردند و بر ایشان دعا کردند زیرا از نگاه شیعه، ولایت حکایت گر گنجینه های معنوی نهفته در باطن هستی و جان جهان است.
ایشان به خوبی دریافته بود که گردن نهادن به حاکمیت و ولایت ضرورت دارد؛ زیرا پذیرش ولایت اولیای خاص الهی برابر است با پذیرش ولایت خدا و در نتیجه، درآمدن در زمره مسلمانی و ورود در مسیر صراط مستقیم هدایت و رستگاری. علامه طباطبایی در این زمینه می گوید: شناسایی خداوند بدون شناسایی امام صورت نمی گیرد؛ زیرا امام به منزله مصبّ، محل ریزش آبشار و جایگاه افاضه فیض از بالاست. پس نخست امام علیه السلام که از همه کامل تر است فیض می گیرد و بعد بقیه موجودات از امام فیض می گیرند… خود امام علیه السلام همه اش فیض و فیض کامل است، منتهی فیوضات دیگری هم هست که از راه او به دیگر موجودات می رسد، که از آن جمله، معرفةاللَّه است..
این سخنان علامه طباطبایی برگرفته از روایات فراوانی است که در این زمینه وارد شده است. از جمله آن، روایتی است که در آن مردی از محضر امام صادق علیه السلام می پرسد، پدر و مادرم به فدایت! مراد از معرفةاللَّه مورد نظر شما چیست که اگر کسی به آن دست یابد به عبادت خدا روی می آورد و از عبادت غیر او بی نیاز می شود؟ امام علیه السلام فرمود: این که مردم هر زمان امام خویش را که ولایت پذیری از او و اطاعتش بر آنان واجب است، بشناسند.(شیخ صدوق، علل الشرائع، مکتبة الداوری، قم، ۱۳۸۵ ه’.ق، ج ۱، ص ۹)
حمایت آیت الله ناصری از مقام معظم رهبری متکی به اعتقادات، ارزش ها و منابع اعتقادی و دینی بود یعنی ولایت فقیه را آن گونه که به معنای واقعی کلمه از منابع دینی و از منابع روایی و سخنان عصمت و طهارت می تواند یک انسان عالم استنباط کند و به دست بیاورد تبعیت می کرد. تبعیت و اعتقاد از ولایت فقیه در تمامی سخنرانی ها و جلسات آیت الله ناصری نسبت به رهبر معظم انقلاب دیده می شود، به نحوی که می توان گفت همان گونه که در تاریخ، عمار یاسر نسبت به نبی گرامی اسلام و امیرالمومنین علی حامی، مبلغ و مبین بود، ایشان نیز نسبت به رهبری معظم حامی و تابع بود. آیت الله ناصری به حق عارفی ویژه بود و بیش از آنکه اهل فقه و فقاهت باشد، اهل سلوک بود. می توان از ایشان به عنوان الگوی تمام‌عیار ولایت‌پذیری یاد کرد چرا که بارها در سخنرانی خود بیان کردند همواره گوش به فرمان ولایت فقیه هستند. حمایت عرفای بزرگ عصر از ولایت یکی از حجت‌هایی است که حقانیت ولایت فقیه را اثبات می‌کند.

نویسنده : سجاد تنها |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.