رویکرد خصمانه اروپائیان بیانگر عدم تسهیل‌گری و صیانت از برجام است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91641
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۵۹ |
ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل:

رویکرد خصمانه اروپائیان بیانگر عدم تسهیل‌گری و صیانت از برجام است

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، اظهار داشت: اقدام اخیر سه کشور اروپایی که عضو برجام می‌باشند، حکایت از عدم تعهد نسبت به قوانین بین‌المللی می‌باشد. مطابق معاهده ۲۲۳۱  مسئله تحریم‌های تسلیحاتی باید در مهرماه ۱۴۰۲ منتفی شود اما آن‌ها قصد این را ندارند که ایران به‌هیچ‌عنوان به انتفاع برسد.
رویکرد خصمانه اروپائیان بیانگر عدم تسهیل‌گری و صیانت از برجام است

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» با اشاره به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، اظهار داشت: اقدام اخیر سه کشور اروپایی که عضو برجام می‌باشند، حکایت از عدم تعهد نسبت به قوانین بین‌المللی می‌باشد. مطابق معاهده ۲۲۳۱  مسئله تحریم‌های تسلیحاتی باید در مهرماه ۱۴۰۲ منتفی شود اما آن‌ها قصد این را ندارند که ایران به‌هیچ‌عنوان به انتفاع برسد.وی افزود: مطابق قراردا‌د مذکور در تاریخ ۲۶ مهرماه ، تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی می‌بایست به پایان برسد و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به عنوان یک عضو عادی فعالیت تجاری خود را از سربگیرد. 

ظهره‌وند تصریح کرد: درخواست برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بیانگر آن است که سه کشور اروپایی نگاه و انگیزه منفی علیه کشور دارند و حضورشان در برجام نیز دلیل روشنی ندارد. کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید براینکه اقدام سه کشور اروپایی خلاف و مغایر با قوانین بین‌المللی است، همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که برجام نتوانست مطالبات جمهوری اسلامی ایران را فراهم سازد، انگیز‌ه‌های منفی کشورهای اروپایی علیه ایران بود. این کشورها افزون بر اینکه درروند برجام تسهیل گری نداشتند بلکه موجب مانع شدند و تندتر از آمریکائیان، خلاف قوانین بین‌الملل پیش رفتند. 

او متذکر شد: بی‌شک درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی سه کشور اروپایی توأم با نگاهی خصمانه است. شرایط و اوضاع اخیر برجام به سبب نبود اراده و انگیزه کافی اروپائیان نسبت به صیانت از برجام و کمک به‌طرف مقابل همچون جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. 

وی بابیان اینکه موضع سه کشور اروپایی درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران بیانگر ماهیت رویکردی آن‌ها در قبال مسئله برجام است، یادآور شد: اروپائیان قصد کمک به‌طرف مقابل خود دررسیدن به مطالبات را ندارند و درصدد تحقق تعهداتشان نیستند. انگیزه اروپائیان از حضور در برجام منفی است و ماهیت سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس نیز به همین شکل می‌باشد. 

او بابیان اینکه اقدام این سه کشور نشان می‌دهد که غرب تابع قوانین نیست و قواعد و مقررات بین‌المللی ساخته‌وپرداخته خودشان در خدمت منافع فردی آنان است، همچنین ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به‌خوبی خود را با نظام تحریمی اروپائیان سازگار کرده و اثرات تحریمی در کشور را خنثی ساخته است. بر این اساس می‌توان اظهار داشت که درخواست تمدید تحریم‌ها علیه ایران و چه‌بسا اعمال دوباره تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی اثری نخواهد شد. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران درحال طی کردن مسیر مشخص خود است و در این میان به موفقیت‌های بزرگی همچون عضویت رسمی در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس دست پیداکرده است که به‌خودی‌خود اثر تحریم‌ها را خنثی می‌کند و مسیر تحقق مطالبات کشور را همواره می‌سازد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.