رونق صادرات محصولات داخلی موجب ایجاد اشتغال و توسعه بازرگانی خواهد شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 102402
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۶:۲۱ |
قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی:

رونق صادرات محصولات داخلی موجب ایجاد اشتغال و توسعه بازرگانی خواهد شد

قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» با اشاره به اهمیت بسترسازی ورود محصولات داخلی به بازارهای صادراتی بیان کرد: عمده محصولات صادراتی کشور در حوزه کشاورزی‌ مبرهن است و شامل ۸ الی ۹ قلم همچون زعفران، پسته، کیوی و ... می‌شود.
رونق صادرات محصولات داخلی موجب ایجاد اشتغال و توسعه بازرگانی خواهد شد

قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» با اشاره به اهمیت بسترسازی ورود محصولات داخلی به بازارهای صادراتی بیان کرد: عمده محصولات صادراتی کشور در حوزه کشاورزی‌ مبرهن است و شامل ۸ الی ۹ قلم همچون زعفران، پسته، کیوی و … می‌شود. محصولات باغی به سبب شرایط مثبت اقلیمی و جغرافیایی کشور و همچنین نور آفتاب کشور که توأمان با ویتامین بالاست، رشد خوبی دارند و ازاین‌رو می‌توان تولیداتشان را رونق بخشید و بازارهای خارجی را به‌عنوان مقاصد صادراتی هدف‌گذاری کرد. به سبب شرایط مثبت تولید و عوامل مذکور در رشد تولید، کشورهای خارجی به سهولت محصولات تولیدی‌مان را‌ می‌پذیرند و بنابراین روند دشواری در به دست آوردن بازارهای صادراتی وجود ندارد تنها نیاز است که تولیدات رونق یابد و دولت نگاه جدی‌تری به این موضوع داشته باشد. 
وی با اشاره به‌ضرورت تقویت صادرات افزود: دولت آینده می‌بایست تقویت صادرات محصولات کشاورزی را به یکی از اولویت‌های مهم خود تبدیل کند و از‌تولیدات باغی حمایت کند. رئیس اتاق اصناف کشاورزی تصریح کرد: به طورحتم رونق صادرات محصولات داخلی، موجب ایجاد اشتغال و توسعه بازرگانی خواهد شد. همچنین به‌موجب این روند واردات ارز شکل خواهد گرفت و صنایع تبدیلی به‌جای خام فروشی، به تکمیل تولید خواهند پرداخت. توسعه صادرات صنایع بسته‌بندی کشور را نیز تقویت خواهد کرد و موجب تقویت ارتباطات ریلی اعم از هوایی و زمینی خواهد شد. 
پیشه‌ور همچنین خاطرنشان کرد: اهتمام دولت به تقویت و رونق صادرات محصولات کشاورزی موجب خودکفایی تولید در داخل کشور خواهد شد و اقتصاد پایدار را رقم خواهد زد. در این فرآیند باید تلاش کرد تا مقاصد صادراتی و بازارهای بین‌المللی کسب گردد و با تقویت تولید برای دوره‌های متوالی حفظ شود. 
او با تأکید بر رفع موانع صادراتی متذکر شد: به‌منظور رونق صادرات محصولات تولیدی کشور می‌بایست موانع پیش‌روی‌ آن را رفع کنیم و بکوشیم تا‌ حمایت‌ها بیش‌ازپیش شود. ازجمله حمایت‌های موردنیاز که می‌بایست موردتوجه دولت چهاردهم قرار بگیرد، مکانیزاسیون و بهره‌وری تراکتور و دنباله‌بندها است. همچنین باید شرایط اخذ وام تسهیل شود و وام‌های بانکی به‌عنوان سرمایه در گردش پرداخته شود. 
وی یادآور شد: نها‌ده‌های موردنیاز کشاورزان همچون کود و بذر می‌بایست تأمین گردد و تولیدکنندگان در فرآیند تهیه‌ این محصولات با مشکل مواجه نباشند. همچنین به صفر رساندن عوارض گمرکی نیز‌ گامی مهم است که می‌تواند اثرات مثبت اعمال‌ کند. چنانچه دولت موارد مذکور را در مقام عمل‌ به اجرا برساند، می‌توانیم به رونق هرچه‌تمام‌تر صادرات محصولات کشاورزی دست‌یابم و معادل صادرات نفتی، به صادرات محصولات تولید داخلی دست‌یابم. بی‌شک صادرات محصولات کشاورزی منبع درآمدی قابل‌توجه است که می‌تواند مانع از هدررفت نفت و افزایش فروش آن شود. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر اجرای قوانین مصوب حوزه کشاورزی بیان داشت: مطالبه‌مان از دولت چهاردهم این است که رونق صادرات محصولات کشاورزی ر‌امدنظر‌قرار‌ دارد و به جهت تحقق این مهم قوانین مصوب را عملیاتی سازد. متأسفانه قوانین مختلفی در بخش کشاورزی وجود دارند که به تصویب رسیده اما اجرا و عملیاتی نمی‌شوند. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.