روزهای خوش واکسن در راه است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39796
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۵۰ |
بعد از «کووبرکت»، تست انسانی «کووپارس» آغاز شد و خبرهای خوب از قابلیت قطع زنجیره کرونا با این واکسن شنیده می شود

روزهای خوش واکسن در راه است

این روزها خبرهای بسیار خوبی درباره کارآزمایی واکسن‌های ایرانی منتشر شده که ازجمله آن‌ها واکسن رازی کووپارس است، این اطلاع‌رسانی‌ها تا حدودی توانسته باعث دلگرمی شود. واکسن، سلاح سرکوب‌کننده در برابر کرونا، این بیماری هزارچهره است که اگرچه به عرصه رقابت و نمایش قدرت کشورها در عرصه بین‌المللی تبدیل ‌شده اما بیش از همه بحث بر سر خاتمه این بحران است.
روزهای خوش واکسن در راه است
گروه اجتماعی
این روزها خبرهای بسیار خوبی درباره کارآزمایی واکسن‌های ایرانی منتشر شده که ازجمله آن‌ها واکسن رازی کووپارس است، این اطلاع‌رسانی‌ها تا حدودی توانسته باعث دلگرمی شود. واکسن، سلاح سرکوب‌کننده در برابر کرونا، این بیماری هزارچهره است که اگرچه به عرصه رقابت و نمایش قدرت کشورها در عرصه بین‌المللی تبدیل ‌شده اما بیش از همه بحث بر سر خاتمه این بحران است. برخی کشورها واکسیناسیون را آغاز کرده و برخی دیگر واکسن کروناویروس را پیش‌خرید و با در اولویت قرار دادن سالمندان و گروه‌های پرخطر، برنامه نحوه استفاده از آن تا زمان تزریق همگانی را اعلام کرده‌اند. در این میان گروهی از کشورهای جهان، برای تولید واکسن دست‌به‌کار شده‌اند و از مسیرهای خارجی هم به‌منظور تهیه آن اقدام نموده‌اند و همزمان به خوان اول و چندم واکسیناسیون قدم گذاشته‌اند، ما نیز  طبق این سناریو  پیشرفته‌ایم، با این تفاوت که هنوز به خوان واکسیناسیون گسترده نرسیده‌ایم و تا پایان سال حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور واکسن کرونا می‌زنند اما تاکنون آماری در خصوص تعداد کسانی که واکسن زده‌اند ارائه نشده است. 
بر اساس سند ملی واکسیناسیون کشور که ۲۰ دی‌ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید، این فرآیند در چهارفاز بر اساس اولویت صورت می‌گیرد. 
در فاز نخست واکسیناسیون عمومی کرونا که از ۲۱ بهمن امسال آغاز شده است، واکسن در فاز نخست به کادر بهداشت و درمان که مستقیما با بیماری کرونا سروکار دارند، سالمندان دارای بیماری زمینه‌ای شدید و جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد تزریق خواهد شد و به گفته سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، تقریبا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مشمول فاز یک هستند اما در فاز دوم که از بهار ۱۴۰۰ آغاز می‌شود، واکسن براساس گروه‌های پرخطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال اولویت‌بندی می‌شود و نیز به  افرادی که بین ۱۶ تا ۶۴ سال بوده و به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند. در فاز سوم واکسیناسیون برای افراد حاضر در مراکز تجمعی یعنی اشخاصی که ریسک کمتری نسبت به فاز دو دارند در نظرگرفته خواهد شد و نهایتا در فاز چهار واکسن برای عموم، تزریق می‌شود. 
 تمام اقداماتی که برای دستیابی به واکسن انجام گرفته است
در حال حاضر کوواکس، نهاد هماهنگ‌کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی، برنامه توزیع دور اول واکسن به کشورهای عضو را اعلام کرده که قرار است بیش از ۴ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن استرازنکا را به کشور ما تحویل بدهد. البته درمجموع ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس خریداری کرده‌ایم که به‌تدریج تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی به دستمان می‌رسد. نخستین محموله واکسن اسپوتینک‌وی شامل ۵۰۰ هزار دوز ۱۶ بهمن‌ماه و دومین  محموله حاوی صد هزار دوز  ۲۴ بهمن‌ماه به کشورمان وارد شد. واکسیناسیون علیه ویروس کرونا پس از یک‌سال مبارزه نفسگیر کادر درمان ۲۱ بهمن‌ماه همزمان در ۶۳۵ بیمارستان کشور از طریق همین واکسن با اولویت بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌ها آغاز و ۷ اسفندماه نیز با واکسیناسیون جانبازان و سالمندان در کشور ادامه یافت. موضوعی که در اینجا مطرح بوده، کفایت این میزان واکسن است. مسلما مجموع این واکسن‌ها برای جمعیت ۸۵ میلیون نفری ما کافی نیست و مسیر ساخت واکسن با همکاری کوبا و تولید آن توسط گروه دارویی برکت وابسته به «ستاد اجرایی فرمان امام» هم دنبال شده است. واکسن کووپارس رازی نیز  پس از طی مرحله کارآزمایی فاز یک، مرحله تست انسانی‌اش آغاز شده است. اما وزارت دفاع هم با واکسنی به نام «میلاد نور» وارد میدان شده و محموله‌ای شامل ۲۵۰ هزار دوز واکسن در راستای برنامه مشترک جهانی مقابله با کرونا هم از چین به کشورمان اهدا شده است.

 واکسن‌های داخلی در چه وضعیتی هستند/ کووبرکت در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
بررسی واکسن‌های داخلی و این‌که در چه مرحله‌ای قرار دارند، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در روزهای پایانی سال است و شنیدن خبرهایی درباره کم و کیف این واکسن‌ها، ما را خوشحال و ذوق‌زده می‌کند. کووبرکت: همزمان با شیوع کرونا، پژوهشگران و دانشمندان ما کوشیدند، همپای سایر  کشورهای پیشرفته جهان با ساخت واکسنی علیه کرونا، در جهت مقابله با این ویروس گام بردارند و حالا «کوو برکت» ساخت شرکت «شفافارمد» در ستاد اجرایی فرمان امام به‌عنوان نخستین واکسن ایرانی کرونا، فاز اول تست انسانی خود را پشت سر گذاشته است. 

 ۱۶ بهمن‌ماه، مجری مرحله کارآزمایی بالینی نخستین واکسن کرونای تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام از پایان مرحله نخست تست انسانی این واکسن تا نیمه اسفندماه ۹۹ خبر داده بود و باتوجه به این‌که موضوع مهم در فاز اول، ایمنی است، این واکسن به ۵۶ داوطلب تزریق شده تا ایمنی و دوز واکسن آزمایش ‌شده و مشخص شود که آیا سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند یا خیر. 
حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این رابطه توضیح داده است که تا ۱۴ اسفندماه آخرین نمونه خون‌گیری از داوطلبان انجام و نتایج نهایی فاز یک تست انسانی در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد.
به گفته مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درصورت تأیید نتایج فاز اول، در اواخر اسفندماه، فاز دوم آزمایش انسانی آغاز خواهد شد.
تاکنون هیچ عارضه‌ای از این واکسن گزارش نشده و برای واکسیناسیون عمومی از بهار سال آینده مورداستفاده قرار می‌گیرد و طبق گفته مینو محرز، عضو ستاد مقابله با کرونا و از محققان پروژه تولید واکسن ایرانی، میزان تأثیرگذاری واکسن در فاز دوم مطالعه مشخص می‌شود و باید تا اعلام نتایج منتظر ماند. اما نتایج آزمایشات مختلف نشان می‌دهد، این واکسن بر روی ویروس جهش‌یافته انگلیسی از اثربخشی ۱۰۰ درصدی برخوردار است. 
زیرساخت‌های تولید انبوه این واکسن نیز فراهم شده و خبرها حکایت از افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه تولید واکسن کرونای منطقه تا دو هفته آینده با ظرفیت تولید ۲ تا ۳ میلیون دوز واکسن در ماه دارد. آن‌طور که محمد مخبر اعلام کرده، با اجرای فاز دوم ساخت این کارخانه تا اواخر خردادماه، زیرساخت لازم برای تولید ۱۴ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا در ماه فراهم خواهد شد. 
 آغاز تست انسانی «کووپارس» با تزریق بر ۲ نفر
کووپارس رازی: کارآزمایی بالینی این واکسن که تزریقی سه نوبتی است  از روز گذشته آغاز شده و بناست در سه مرحله به داوطلبان تزریق شود. در فاز اول این کارآزمایی بالینی، ۱۳۳ نفر واکسن و واکسن نما دریافت می‌کنند که در روز نخست، دو نفر آن را تزریق کردند. در مراسم آغاز کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس که روز گذشته در بیمارستان رسول اکرم(ص) برگزار شد، دکتر علی اسحاقی- رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مطرح کرد: «امروز دو نفر و سپس معمولا یک روز در میان تزریق واکسن را تا اتمام ۱۳ نفر خواهیم داشت. سپس ۱۲۰ نفر دیگر وارد مطالعه می‌شوند و پس از ۲۳ روز باید تزریق واکسن فاز یک به اتمام برسد. مجوزهای فاز دوم مطالعه را هم اخذ کرده‌ایم اما باید نتایج فاز یک را ارائه داده و سپس فاز دوم را آغاز کنیم.»

کسانی که روز قبل واکسن دریافت کردند، ۲۱ روز بعد دوز دوم و ۵۱ روز بعدازآن دوز سوم واکسن که استنشاقی است را دریافت می‌کنند. درباره روند مطالعاتی این واکسن هم‌سخنانی مطرح‌شده و فاز حیوانی آن بر روی خوکچه، همستر و میمون آزمایش شده و به گفته وزیر جهاد کشاورزی، آزمایش این واکسن روی ۲۵ میمون یک رکورد بی‌سابقه و کار بسیار بزرگی بود که طی آن تعداد زیادی از کارکنان مؤسسه رازی به بیماری مبتلا شدند. 
کاظم خاوازی در بیان ویژگی‌های این واکسن نوترکیب بیان کرده است: «همه مردم ما بدانند همه ما ایرانی‌ها واکسن مؤسسه رازی را در گذشته اعم از پدران و پدربزرگ‌ها تاکنون تزریق کرده‌اند. حجم تزریق بسیار کم است و دودهم میلی‌لیتر است فقط به واکسن فکر نمی‌کنیم. واکسن شخص را ایمن می‌کند و زنجیره انتقال ویروس را باید قطع کند که دوز استنشاقی است و در دنیا ما در این خصوص جلوتر هستیم. ویژگی دیگر این است که ویروس وارد بدن نمی‌شود و یکی از مطمئن‌ترین و امن‌ترین‌ها است. همچنین این واکسن اگر از آزمایش بالینی خارج شود با هیچ واکسن تزریقی دیگر تداخل ندارد.»
 در معرفی این واکسن، عبارت «فناوری بیوتکنولوژی» را به کار می‌برند و حدود چند هفته قبل اعلام شد، کمیته اخلاق مجوز آزمایش واکسن رازی را بر روی انسان داده و طی یک تا دو هفته آینده تزریق انسانی بر روی ۱۳۳ داوطلب آغاز می‌شود. قرار بود، مرحله نخست ۲۳ روز طول بکشد و در ابتدا واکسن برای ۱۳ نفر ظرف ۸ روز تزریق شود و سپس اگر واکنش خاصی بروز نکرد، تزریق بر روی گروه‌های ۳۰ نفره تا ۱۲۰نفر دیگر ادامه یابد. درهرحال باید نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن مشخص شود، فعلا مستندات نشان می‌دهد این واکسن در مرحله حیوانی بسیار خوب عمل کرده و اگر همه‌چیز خوب پیش برود در فاز انسانی تا اواخر بهار تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.
 واکسن میلادنور در مرحله ورود به فاز مطالعات انسانی
میلادنور: بعد از مراحل اخذ مجوز و کارآزمایی بالینی واکسن‌های داخلی کرونا که هفته‌هاست درباره آن اطلاع‌رسانی صورت گرفته، نوبت به تولید واکسنی مرتبط با وزارت دفاع با نام «میلاد نور» رسیده است. این واکسن هم در نوبت ورود به فاز مطالعات انسانی است و در حال طی کردن مراحل پایانی اخذ مجوز کمیته اخلاق قرار دارد و طبق اظهارات «مصطفی قانعی» دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا، تکنولوژی این واکسن مانند ایران برکت است‌و نوع کشته شده ویروس در آن به‌کاررفته، بنابراین دقیقا همان مسیری که برای واکسن تولید برکت انجام شده، برای واکسن میلاد نور نیز طی شده است. 

 اولین‌تولیدات‌واکسن پاستور، خردادماه مورداستفاده عمومی قرار می‌گیرد
بی‌تردید تولید واکسن مشترک با کشور‌های موفق در فازهای بالینی هم استراتژی مناسبی برای دستیابی به واکسن مطمئن است و در این مسیر انستیتو پاستور، با کشور کوبا برای انتقال دانش فنی و تولید واکسن قراردادی منعقد کرده و طبق برنامه این واکسن وارد کارآزمایی بالینی فاز ۳ خواهد شد و آن‌طور که علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران درباره زمان‌بندی واکسیناسیون عمومی این شرکت گفته: طبق برنامه، اگر کارآزمایی فاز ۳ نتیجه‌بخش باشد، اولین تولیدات واکسن پاستور، خردادماه سال آینده مورداستفاده عمومی قرار می‌گیرد

 ودر صورت موفقیت‌آمیز بودن، دو کشور ایران و کوبا وارد فاز صادرات می‌شوند. علیرضا بیگلری، حدود دو هفته پیش در یک نشست خبری گفته بود که  «فاز حیوانی، فاز اول و دوم کارآزمایی این واکسن مشترک در کشور کوبا با نظارت و حضور کارشناسان ایرانی» انجام شده است و پس از اطمینان از اثربخشی واکسن، قراردادی با آن‌ها بسته‌اند تا «فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هفته‌های آینده» در ایران انجام شود. در فاز اول آزمایش انسانی این واکسن به ۱۰۰ نفر و در مرحله دوم به ۹۰۰ نفر تزریق شده است و مرحله سوم آزمایش انسانی آن، به‌گفته کیانوش جهان‌پور، رئیس سازمان غذا و داروی ایران، روی ۵۰هزار نفر در ایران انجام خواهد شد. «نخستین واکسن ایرانی که تولید انبوه خواهد شد، واکسن انستیتو پاستور است.» این را علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت عنوان کرده و گفته: مرحله سوم آزمایش انسانی آن با تزریق به ۵۰ هزار نفر دو هفته دیگر آغاز می‌شود و تا فروردین ۱۴۰۰، دو تا چهار میلیون دوز ماهانه تولید خواهد شد.
 از واکسن‌های خارجی چه خبر؟
اما در کنار رشد تولیدکنندگان واکسن‌های داخلی، خیلی‌ها منتظر ورود واکسن‌های خارجی هستند که تا اینجای کار، نخستین محموله واکسن اسپوتینک وی شامل ۵۰۰ هزار دوز و دومین  محموله حاوی صد هزار دوز به کشورمان وارد شده است و ناگفته نماند که محموله‌ای شامل 

۲۵۰ هزار دوز واکسن هم از چین به ایران آمده و کشورهایی که نتوانسته‌اند بیش از این چشم‌انتظار توزیع واکسن کرونا توسط اتحادیه اروپا بمانند به دنبال دریافت واکسن‌های چینی هستند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرده، این کشور به ۲۷ کشور واکسن کووید ۱۹ صادر می‌کند و به ۵۳ کشور نیازمند برای تأمین واکسن کمک می‌کند. هم‌اکنون تولیدکننده پیشرو واکسن در چین ازجمله شرکت خصوصی «سینو واک» و شرکت دولتی «سینوفارم» در حال ارائه و توزیع واکسن‌های خود هستند. کارشناسان می‌گویند، این واکسن‌ها در کنار اثربخشی، ایمنی و نداشتن عوارض جانبی، نیازمند توزیع در شبکه‌های گران‌قیمت و پرهزینه زنجیره سرد نیستند. 
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.