رفع مشکلات بیمه‌ای اولویت نخست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27265
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۶:۳۴ |
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت ‌وگو با «رسالت» از رفع دغدغه‌های آزادگان می‌گوید:

رفع مشکلات بیمه‌ای اولویت نخست

تاریخ ایران‌زمین همواره با فرازوفرودهایی همراه بوده و مردم این دیار در طول تاریخ خود شاهد حوادث تلخ و شیرین فراوانی بوده‌اند که در این عصر و دوران ناب‌ترین و ماندگارترین‌های آن در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی 8ساله رقم خورد.
رفع مشکلات بیمه‌ای اولویت نخست

حسن شجاعی/ دبیر گروه فرهنگی
تاریخ ایران‌زمین همواره با فرازوفرودهایی همراه بوده و مردم این دیار در طول تاریخ خود شاهد حوادث تلخ و شیرین فراوانی بوده‌اند که در این عصر و دوران ناب‌ترین و ماندگارترین‌های آن در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ۸ساله رقم خورد.
از نخستین روزهای جنگ تحمیلی تا پایان آن، دلاورمردی هایی که در سرتاسر این میهن عزیز رقم خورد همگی نشان از اخلاص، گذشت و ایثاری بود که در روح و جان جوانان این مرزوبوم وجود داشت و هرکدام به فراخور خود برای اعتلای نام این سرزمین اسلامی از جان خود مایه گذاشتند. برخی به فیض شهادت نائل آمدند، برخی قامت جانبازی بر تن کردند و تعداد زیادی نیز آزادگانی بودند که بهترین سال‌های عمر خود را در زندان‌ها و اردوگاه‌های رژیم بعثی عراق پشت سر گذاشتند تا به‌عنوان یادگاران ماندگار دوران دفاع مقدس قلمداد شوند. 
امروز ۲۶ مرداد، سالروز بازگشت این پرستوهای عاشق به میهن اسلامی است و در این روز بود که مردم ایران‌زمین با دست‌های گشوده فرزندان خود را در آغوش کشیدند و برایشان فرشی از گل پهن نمودند تا قدردان جلوه‌های صبر و ایثار باشند.
باوجود گذشت این سال‌های طولانی آزادگان مشکلات فراوانی دارند که در حال حاضر مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل این افراد مشکلات درمانی است. برخی از آزادگان که به دلیل دردهای دوران اسارت به کسوت جانبازی هم درآمده‌اند برای بهره‌مندی از خدمات دارویی و درمانی با مشکلات فراوان مواجه‌اند. در سال‌های گذشته بسیاری از مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی به دلیل عدم پرداخت مطالبات ناچار به فسخ قرارداد بیمه مکمل درمان با بیمه دی شدند و  طوری که تعداد این مراکز از ۱۲هزار به ۷هزار مرکز کاهش یافت. این در حالی است که بسیاری از آزادگان و جانبازان نیاز به معاینات فوری یا بستری در بیمارستان دارند و این امر آن‌ها را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.
برای آشنایی هرچه بیشتر با شرایط آزادگان در دوران جنگ تحمیلی گفت‌وگویی با سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و از جمله آزادگان ۸سال جنگ تحمیلی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
وی در ابتدا با اشاره به این‌که آزادگان ما یک جامعه حدود ۴۲ هزارنفری هستند و با خانواده‌هایشان ۱۶۰ هزار نفر می‌شوند گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران برای حل مشکلات این عزیزان تلاش‌های فراوانی را صورت داده و در دوره مدیریت جدید بنیاد نیز هدف این است که برای بهبود معیشت و زندگی این عزیزان برنامه‌های مدونی را عملیاتی و اجرا کنیم.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: مشکلات درمانی و اشتغال فرزندان و بسیاری از مشکلات دیگر گریبانگیر این عزیزان است اما به لطف خدا در حال بررسی و رفع این معضلات هستیم و در این مسیر با شفاف‌سازی مالی و تدوین قوانین مالی جدید در زمینه رفع مشکلات بیمه‌ای و بیمه درمان این عزیزان گام‌های بسیار خوبی برداشته‌شده که  ان‌شاءالله در آینده نزدیک این اثرات را مشاهده خواهند کرد. 
وی با اشاره به‌ضرورت پرداخت حقوق بازنشستگی خانواده‌های معظم شهدا، تصریح کرد: بنا به دلایل مختلفی حقوق بازنشستگی خانواده معظم شهدا از سال ۹۵-۹۴ پرداخت‌نشده بود و خب بحمدالله حل شد و انجام گرفت.
اوحدی ادامه داد: برخی از حقوق حقه جانبازان عزیز و آزادگان ما از سال ۹۱ پرداخت‌نشده بود که بحمدالله با مصوبه‌ای که از دولت گرفتیم، بخش عمده ای از آن پرداخت شد؛ البته هنوز بخش ديگری از این بدهی‌ها و مطالبات باقی‌مانده است. رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران خاطرنشان کرد: از کلمه اسیر و اسارت دو قرائت می‌توان داشت، یک قرائت که در دنیا متداول است اسیر را انسانی دست‌وپابسته، محدود، به آخر خط رسیده و بی‌اختیار معرفی می‌کند که این نوع نگاه ترحمی است و اسیر را فردی معرفی می‌کند که پر از مشکلات روحی‌و جسمی است؛ اما تعبیر دوم از کلمه اسیر که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت، اسیر و دوران اسارت را اوج مقاومت فرد نشان می‌دهد که فرد در صف اول مقاومت قرار دارد و امام‌راحل نیز اسرا را احرار و آزادگان نامیدند که سرود آزادگی سر دادند.وی ادامه داد: مقام‌معظم‌رهبری نیز اسرا را گنجینه عظیم انقلاب و الماس‌های درخشان دانستند که همچون الماس که مقاوم‌ترین و درخشان‌ترین عنصر طبیعت است ،مظهر مقاومت و ایثار هستند و کار رونمایی از دانشنامه این عزیزان کار بسیار عظیمی به شمار می‌رود.
اوحدی در ادامه با ذکر خاطره‌ای از سیدالشهدا، حجت‌الاسلام ابوترابی در دوران اسارت گفت: عملیات والفجر مقدماتی عملیات سختی بود و من در تیپ امام حسن علیه‌السلام جانشین گروهان، فرمانده دسته بودم و آن شب، شب سختی بود که به لحاظ آمادگی، همه‌چیز آماده بود. تنها چیزی که در آموزش ما نبود، موضوع اسارت بود. یک روز بعد از اسارت خدمت آقای‌ابوترابی بودم؛ دلم هم خیلی گرفته بود. عرض کردم دلمان گرفته، گاهی افکاری هم در ذهن ما خطور می‌کند که احساس گناه می‌کنیم؛ چکار کنیم؟ حاج‌آقا عادت داشتند دست را می‌گرفتند و فشاری می‌دادند و لبخندی می‌زدند و آقاجان تکیه‌کلام ایشان بود. ایشان دست من را گرفتند و فشار دادند و فرمودند آقاجان چه فکری در سر شما می‌آید که احساس گناه می‌کنید؟ به ایشان عرض کردم گاهی اوقات در زندگی مادی می‌گوییم کاش ما آزاد نشده بودیم. ای‌کاش در دنیای اسارت خودمان بودیم. همش عبادت و همدلی بود، حتی یکرنگ لباس بود. حاج‌آقا یک‌لحظه در فکر رفتند و دست من كه‌در دست ایشان بود و فرمودند شما گناه نمی‌کنید، شما دعا می‌کنید. فرمودند اسارت قطعه‌ای از بهشت روی زمین بود. شما برای بهشتی که از آن جدا شدید، دعا می‌کنید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.