رفع محرومیت روستاها؛ ضرورت انکارنشدنی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27206
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۳۳ |

رفع محرومیت روستاها؛ ضرورت انکارنشدنی

روستاها دیگر آن سکونت‌گاه‌های آرامش‌بخش دیروزی نیست که برخی مرفهین شکم‌سیر برای هواخوری موقت به آنجا می‌زدند و به واسطه همین نگاه‌های بالا به پایین، تصویرسازی‌ می‌شد و  اینکه دور بودن مردمان با صفای این دیارها از سیاست‌های ناپاک برخی مسئولان نادرست، تأثیری ظاهری در امور مملکت‌داری نداشت و ... دیگر آن ایام گذشته است و روستاها به واسطه جبر اقتصادسیاسی نقش مهمی یا حداقل نقش غیرقابل انکاری در امور مملکت‌داری دارند و این نقش روز به روز پررنگ‌تر نیز می‌شود.
رفع محرومیت روستاها؛ ضرورت انکارنشدنی

گروه سیاسی
روستاها دیگر آن سکونت‌گاه‌های آرامش‌بخش دیروزی نیست که برخی مرفهین شکم‌سیر برای هواخوری موقت به آنجا می‌زدند و به واسطه همین نگاه‌های بالا به پایین، تصویرسازی‌ می‌شد و  اینکه دور بودن مردمان با صفای این دیارها از سیاست‌های ناپاک برخی مسئولان نادرست، تأثیری ظاهری در امور مملکت‌داری نداشت و … دیگر آن ایام گذشته است و روستاها به واسطه جبر اقتصادسیاسی نقش مهمی یا حداقل نقش غیرقابل انکاری در امور مملکت‌داری دارند و این نقش روز به روز پررنگ‌تر نیز می‌شود.
اگر تا امروز مسئله حاشیه‌نشینی شهرها موجب تجدیدنظر در سیاست‌های مربوط به روستانشینی شده است از فردا باید موضوع مهم تولید که قائمه اقتصاد کشور است، محور نگاه راهبردی به روستاها باشد، روستاهایی‌که هرکدام به صرف بودن، ظرفیت بالقوه غیرقابل انکاری هستند.
متأسفانه به واسطه تحریم‌های ظالمانه غرب وحشی و سیاست‌های غلط غرب‌زده‌های داخلی در طول سالیان طولانی گذشته، آورده نفتی کشور صرفاً سهم حقوق‌بگیران دولتی می‌شود که شاید همه آنها محق دریافت آن نباشند؛ البته به واسطه برجام بدفرجام و بانیان بی‌تدبیر و حامیان حزبی غرب‌زده‌اش، همین کارمندان نیز به طبقه کمتربرخوردار تبدیل می‌شوند و حضرات هر روز دم از یک خبر با مسما می‌زنند که تازه‌ترین آن، گشایش اقتصادی نام دارد اما معلوم نیست مخاطب گشایش، دولت است یا مردم؟ گزینه دوم که بعید به نظر می‌رسد.شوربختانه این در حالی است روستانشینان نه تنها سهمی همانند شهرنشینان از درآمدهای عمومی و نعمت‌های بی شمار کشور ندارند که بلکه بیشتر از آنها نقش مهمی در بهره‌وری و تثبیت شرایط اقتصادی کشور ایفا می‌کنند چه آنکه به واسطه تولید، ضمن تأمین نیازهای واقعی‌شان به تأمین بخش مهمی از نیازهای کشور هم کمک می‌کنند. خودکفایی در تولید گندم، مصداق واقعی این ادعاست که بدبختانه حزبی‌های غرب‌زده مفلوک با ظاهر تئورسین‌بودن حزبی روی به کاسبی واردات گندم آورده‌اند تا جیب خودشان را با هزینه سنگین به زمین زدن کشاورزان پرکنند؟!
الاایحال انتظار می‌رود دولت به عنوان مجری حاکمیت توجه به روستاها را بیش از پیش مدنظر قراردهد و این فقط یک انتظار صرف نیست بلکه وظیفه دولت است و حتی فقط با استناد به بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی باید به این خواسته جامه‌عمل بپوشاند.
دیگر پذیرفتنی نیست که روستایی در دهه پنجم انقلاب، به دلیل نداشتن برق پایدار(۲۴ ساعته بدون خاموشی) متضرر شود چرا که قطعی گاه‌وبی گاه برق ضرر هنگفت به تولید می‌زند‌ و یا اینکه محصل روستایی به دلیل نداشتن اینترنت، نتواند از مزایای تحصیل از طریق فضای مجازی استفاده کند و موارد زیادی که مسئولان خوش‌باطن حتما از آن مطلع هستند.

کوهساری نماینده آزادشهر، رامیان و فندرسک: 
بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در منطقه را تسهیل می‌کند
غلامعلی کوهساری نماینده مردم «آزادشهر، رامیان و فندرسک» در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح مشکلات حوزه انتخابیه خود در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: می‌گویند بخشی از حوزه انتخابیه بنده، منطقه کم‌تر توسعه یافته است، اما واقعیت غیر از این است. محرومیت در شهر‌های آزادشهر، رامیان و فندرسک بسیار زیاد است. متاسفانه سالیان متمادی است که دولت‌ها توجه خاصی به این مناطق ندارند. علی رغم این‌که استان گلستان رتبه بیست و هشتم را در صنعت دارد و قطب کشاورزی بوده و در این حوزه رتبه ۱۴ کشور را دارد، اما حقیقت این است که دارایی‌های استان گلستان، نعمات خدادادی است و متاسفانه دولت در حوزه‌های صنعتی سرمایه گذاری آنچنانی نداشته و به جرئت می‌توان گفت تاکنون صنایع مادر و کارخانجات اساسی نداشته‌ایم.کوهساری ادامه داد که این در حالی است که حدود ۶۰ درصد استان جزء مناطق بیابانی و دشت است که امکان ایجاد صنعت در آنجا فراهم است. اما متاسفانه طی سالیان گذشته این کار صورت نگرفته است. استان گلستان در گذشته‌های دورتر به دلیل بحث کشاورزی مهاجرپذیر بود اما افراد به استان‌های همجوار و حتی دورتر برای اشتغال مهاجرت می‌کنند. در این استان شرایط زمین‌های سرمایه‌گذاری را فراهم نکرده‌اند و هنوز هم برخی از مدیران استانی با دید محدودی که دارند تمایل و انگیزه‌ای برای ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری ندارند.نماینده مردم آزادشهر، رامیان و فندرسک، دستگاه‌های اداری را مانع سرمایه گذاری دانست و تاکید کرد: با برداشتن موانع می‌توان صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را در این استان توسعه داد اما باید در زمین‌های کشاورزی اقداماتی در این زمینه صورت می‌گرفت. از طرف دیگر ترویج کشت‌های جایگزین نیز می‌تواند موجب توسعه باشد اما  مشکل کمبود آب در استان تحقق این امر را دشوار کرده است. کوهساری با بیان این‌که امسال از سوی دولت با ممنوعیت کشت برنج در استان گلستان مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جایگزینی برای برنج معرفی نشده است که درآمدی برای کشاورزان استان ایجاد کند، ممنوعیت کاشت نیز باعث شده است که سازمان آب منطقه‌ای استان از بسیاری از کشاورزان حوزه انتخابیه شکایت و آنها را به دادگاه معرفی کند که منجر به جریمه کشاورزان شده است. همین موضوع که مشخص نشده بود کشاورزان چه کشت جایگزینی انجام دهند، مشکلاتی ایجاد کرد و اخیرا هم در همین راستا  فعالیت کارگاه‌های بسته بندی حبوبات و برنج را ممنوع کردند و برای بسته بندی برنج مجوز نمی‌دهند.نماینده مردم آزادشهر گفت: به همین دلیل با مشکل اشتغال و بیکاری جوانان در استان گلستان مواجه هستیم و متاسفانه بسیاری از جوانان بیکار هستند و در تلاش هستیم که بتوانیم در بخش‌های خصوصی و نیمه 
دولتی سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم تا بتوان از این طریق به اقتصاد استان کمک کرد.وی با اشاره به ظرفیت های بسیار زیاد این استان تاکید کرد که در شهرستان‌های آزادشهر، رامیان و فندرسک نزدیک به هزار و ۷۰۰ هکتار زمین وجود دارد که متعلق به بنیاد است که می‌توان با سرمایه‌گذاری در آنجا تاحدودی مشکل اشتغال جوانان را حل کرد. اما متاسفانه در بخش زیرساخت‌های استان گلستان اقداماتی انجام نشده است.این نماینده ادامه داد: عدم فراهم کردن زیرساخت‌ها در این مناطق به حدی است که در بسیاری از شهرستان‌ها مانند آزادشهر و رامیان شبکه آب شرب با فرسودگی ۴۵ درصد همراه است و اکنون کمبود آب در این مناطق یکی از مشکلات اساسی است.
در همین راستا ضعف ولتاژ و قطعی برق نیز یکی دیگر  از مشکلاتی است که دست کم در یک دهه اخیر سرمایه گذاری آنچنانی برای بهبود آن انجام نشده است.کوهساری همچنین تصریح کرد: حمایت هایی با کمک دولت، بخش خصوصی و مردم انجام شده  اما پاسخگوی نیاز مردم و جوانان این منطقه نیست و امیدوار هستیم با درایت مسئولان، همراهی مجلس و همکاری دولت بخشی از این مشکلات برطرف شود.نماینده مردم آزادشهر، رامیان و فندرسک در انتها گفت: اکنون برای مشکلات کم آبی، مجتمع‌های آبرسانی و بخش‌های فاضلاب در شهر آزادشهر اقدامات خوبی انجام شده است و پس از ۱۵ سال اعتباراتی برای آن درنظر گرفته شده است تا ان‌شاءالله بتوانیم فاز اول آن را به سرانجام برسانیم.

حجت‌الاسلام مبلغی نماینده کوهدشت و رومشکان: 
ویرانه های سیل لرستان ترمیم نشده است
 حجت الاسلام محمدرضا مبلغی نماینده مردم «کوهدشت و رومشکان» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محرومیت‌های حوزه انتخابیه خود به «رسالت» می‌گوید: رسیدگی به تمام نقاط کشور و دوری از تمرکز گرایی و تفکر انحصارزایی یکی از شعارهای ابتدای انقلاب با هدف بهره‌مندی تمام نقاط کشور از امکانات بود. نه تنها این دولت که دولت‌های دیگر نیز در این کم کاری مقصر هستند و آن طور که باید و شاید در رسیدگی به وضعیت روستاها عمل نکردند.
وی افزود: لازم به ذکر است که خدمات شایانی به برخی مناطق انجام شده است اما کافی نبوده به ویژه استان لرستان که اوج محرومیت است. برخی از روستاهای  ما آب، جاده و پل ارتباطی ندارند و پس از سیل نیز وضعیت آن‌ها بدتر و ویرانه‌ها ترمیم نشده و همین امر به محرومیت ها افزوده است. 
مبلغی تاکید کرد: پس از زلزله و سیل نیز مدرسه‌ها و خانه‌ها، ویران و کودکان در کانتینر یا مناطق آزاد درس می‌خوانند اما برخی از مناطق همین امکان را نیز ندارند. برخی از روستاها با محرومیت شدید مواجهه هستند. با اینکه تعدادی از روستاها تا حدودی از امکانات حداقلی بهره‌مند هستند، اما روستاهای محروم نیز تعداد قابل توجهی دارند.
نماینده مردم کوهدشت و رومشکان افزود: در بسیاری از مناطق حتی آنتن مخابرات نیز وجود ندارد. این یک انتقاد است به کسانی که مسئولیت دارند. چراکه باید به تمام جوانب توجه کنند. 
وی گفت: کشور ما می‌تواند مهد تولید باشد و این تولید از روستاها نشات می‌گیرد. بنابراین باید در سیاست‌هایی که به روستاها کم توجه هستند، تجدید نظر شود.
مبلغی در انتها بیان داشت که علت ادامه محرومیت در استان‌ها تفکر و دیدگاهی است که تاثیر بسزایی در رسیدگی به روستاها دارد. باید مدیرانی انتخاب شوند که دغدغه مناطق محروم را داشته باشند تا این تفکر به اقدام برای محرومیت زدایی
 تبدیل شود.به هر روی مشکلات و محرومیت‌های مناطق روستایی، بر مسئولان پوشیده نیست و باید نسبت به رفع آنها تلاش کنند و از مجلس دهم که به مجلس «امید و انتظار» شهره است، انتظار می‌رود صرفا به بیان مشکلات بسنده نکند و باید امید داشت که نسبت به رفع آنها اقدام عاجلی انجام دهند.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.