رشد تقاضا در صنایع بورسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66410
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۰۸ |
گزارش «رسالت» از روزهای خوب بورس پس از اصلاح ارز ترجیحی:

رشد تقاضا در صنایع بورسی

با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور، شاهد رشد تقاضا در برخی صنایع در بورس بودیم که این مسئله منجر به افزایش قیمت و تشکیل صف‌های خرید در این صنایع بورسی شده است.
رشد تقاضا در صنایع بورسی

گروه اقتصادی
با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور، شاهد رشد تقاضا در برخی صنایع در بورس بودیم که این مسئله منجر به افزایش قیمت و تشکیل صف‌های خرید در این صنایع بورسی شده است.
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز یک‌شنبه، یکم خردادماه با ۲ هزار و ۴۵۶ ‌واحد افزایش، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۸۲ هزار واحدی قرار گرفت. 
شاخص هم‌وزن با یک هزار و ۳۳۳ واحد افزایش به ۴۴۱ هزار و ۵۱۰ واحد و شاخص قیمت با ۸۵۳ واحد رشد به ۲۷۲ ‌هزار و ۷۶۲ واحد رسید. 
شاخص بازار اول، یک هزار و ۴۸۳ واحد و شاخص بازار دوم پنج ‌هزار و ۹۲۳ واحد افزایش را ثبت کردند.
معاملات بورس تهران، بیش از هفت میلیارد و ۸۴۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۶ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال و در ۵۱۲ هزار و ۹۳۶ نوبت معامله شد.
علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۴۸۰ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۴۱۸ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۳۶۵ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۳۲۲ واحد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲۳۵ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدری (وغدیر) با ۱۷۸ واحد و پتروشیمی شازند (شاراک) با ۱۶۱ واحد با تأثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.
در مقابل پلی‌پروپیلن جم (جم پیلن) با ۱۵۸ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۱۴۸ واحد، ذوب‌آهن اصفهان (ذوب) با ۱۰۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سایپا (وساپا) با ۸۳ واحد و سایپا (خساپا) با ۷۷ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.
بر پایه این گزارش، امروز نماد انتقال داده‌های آسیاتک (آسیاتک)، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (خگستر)، ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.
گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۴۶۳ میلیون برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۷۵۵ میلیارد ریال دادوستد شد. 
اصلاح سیاست‌های ارزی و آزادسازی واردات 
بررسی شاخص‌های بازار سرمایه در بازه زمانی مدت کوتاه حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰تومانی ، گویای آن است که نه‌تنها بازار سهام به استقبال این سیاست رفته، بلکه در حال ثبت رکوردهای مثبت جدیدی پس‌ازاین اتفاق است چراکه سرمایه‌گذاران با نگاه درست‌تر نسبت به آینده اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل حذف یارانه پنهان، قیمت‌گذاری دستوری صنایع که متأثر از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود اصلاح‌شده است. 
لازم به ذکر است تا بگوییم ارز ترجیحی به دو گونه مستقیم و غیرمستقیم در تأمین مواد اولیه وارداتی شرکت‌های تولیدی اثرگذار خواهد بود. اثرگذاری مستقیم نرخ نیمایی است که به‌عنوان مرجع ارزی این کالاها در نظر گرفته‌شده است. این مرجع ارزی می‌تواند با اصلاح سیاست‌ها موجب آزادسازی واردات و درنتیجه بهبود وضعیت شرکت‌های واردات و صادرات به‌صورت غیرمستقیم شود. 
کارشناسان اقتصادی و بازارهای مالی براین باورند که صنایع مختلف به دلیل رها شدن از قیمت‌گذاری دستوری از این تصمیم دولت منتفع خواهند شد. این بدان معناست که صنایع درگیر با مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها با تأثیر مثبت از این اتفاق، بازدهی مطلوبی را تجربه خواهند کرد.«رسالت» در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با فردین آقابزرگی، کارشناس بازار بورس پرداخت. 
  رشد تقاضا در بازار بورس
آقابزرگی درتشریح روزهای خوب بورس پس از اصلاح ارز ترجیحی عنوان کرد: در سال ۹۸ بازار بورس به دلیل افزایش قیمت ارز و رشد سطح عمومی قیمت‌ها در صنایع بورسی، شاهد تغییر شاخص کل گشت و یک رخداد تاریخی را برای خود رقم زد. وی افزود: پیش‌بینی می‌گردد در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۱ باری دیگر شاهد رشد شاخص کل و رخداد تاریخی باشیم چراکه محرک‌های بازار فراهم و رویه بازار مثبت است. از‌ مهم‌ترین عوامل مؤثر حال حاضر حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است. به‌موجب برداشت این ارز از کالاهای اساسی، صنایع بورسی غذایی و دارویی با بهبود مواجه خواهند شد.آقابزرگی تصریح کرد: شرکت‌های تولیدکننده روغن، قند، شکر، محصولات لبنی، کشت و زرع به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و از سوی دیگر حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دچار رشد قیمت خواهند بود. به طورکل این دسته کالاهای اساسی در سایر صنایع همچون شرکت‌های شیرینی، شکلات، کیک و صنایع دارویی اثر مستقیم و غیرمستقیم خواهند داشت. به همین خاطر‌ انتظار‌ می‌رود سایر صنایع نیز از رشد و شتاب قیمت‌ها برخوردار شوند. کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: به‌موجب رشد قیمت‌ها و افزایش سود عملیات شرکت‌ها، صنایع بورسی ازجمله صنایع دارویی، زراعی و غذایی دچار‌ بهبود و رونق خواهند شد.وی در پایان این گفت‌وگو گفت: با حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور، شاهد رشد تقاضا در بازار بورس و رونق بیش‌ازپیش صنایع خواهیم بود. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.