رسانه‌های غربی از مذاکرات وین چه می‌گویند؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 62035
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۷:۰۰ |

رسانه‌های غربی از مذاکرات وین چه می‌گویند؟

آنچه رسانه‌های غربی درمورد مذاکرات می‌گویند نشان‌دهنده نزدیک شدن به مراحل پایانی و حتی امضای توافق بین ایران و آمریکاست. فاکس نیوز خبر داد که دیپلمات اروپایی گفته‌اند انتظار می‌رود توافق احیای برجام طی چند روز آینده رخ دهد. این رسانه گفته است که یک دیپلمات اروپایی روز جمعه گفته است که پس از هفته‌ها مذاکرات مجدد در وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران در سال 2015، انتظار می‌رود ظرف چند روز آینده توافق هسته‌ای جدید با ایران امضا شود
رسانه‌های غربی از مذاکرات وین چه می‌گویند؟

حانیه مسجودی
آنچه رسانه‌های غربی درمورد مذاکرات می‌گویند نشان‌دهنده نزدیک شدن به مراحل پایانی و حتی امضای توافق بین ایران و آمریکاست. فاکس نیوز خبر داد که دیپلمات اروپایی گفته‌اند انتظار می‌رود توافق احیای برجام طی چند روز آینده رخ دهد. این رسانه گفته است که یک دیپلمات اروپایی روز جمعه گفته است که پس از هفته‌ها مذاکرات مجدد در وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵، انتظار می‌رود ظرف چند روز آینده توافق هسته‌ای جدید با ایران امضا شود.
اما این رسانه در ادامه نوشته است ژنرال کیت کلوگ، ستوان بازنشسته در برنامه «یک‌شنبه‌شب در آمریکا» درباره پیامدهای لغو برخی تحریم‌ها از سوی دولت بایدن و آزادسازی میلیاردها دارایی ایران در کشورهای مختلف صحبت می‌کند.
 توافق ایران و آمریکا بدون تضمین خواهد بود؟
این دیپلمات همچنین هشدار داده است هر توافقی که شامل ایران، چین، روسیه و آمریکا باشد، همیشه ممکن است از بین برود. در همین حال مذاکره‌کننده ارشد ایران روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفته بود که توافق در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت انجام خواهد شد.
رویکرد متناقض و از بالای رسانه‌های غربی وابسته به دولت آمریکا نسبت به مذاکرات هسته‌ای بازتابی از سیاست غربی‌ها در مذاکرات است. همان‌طور که از اظهارات مقامات کشورهای اروپا برمی‌آید مشخص است که سعی دارند تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را به گوشه رینگ بکشانند. به طورمثال ازطرفی می‌گویند به امضای توافق نزدیک شده‌ایم و ازطرف دیگر اظهار می‌کنند که هرلحظه امکان شکست توافق نیز وجود دارد. این مسئله به چه معناست؟این رویکرد می‌تواند نشان دهد که آمریکا همچنان برای ارائه تضمین به ایران به دلیل بدعهدی‌های قدیم و خارج شدن یک‌جانبه ترامپ از توافق برجام، نه‌تنها مردد است که همچنان باوجوداین‌که به مرحله نهایی گفت‌وگوهای وین نزدیک شده‌اند اما بازهم به‌منظور ایجاد اعتماد به ایران تضمین نمی‌دهند.ازطرفی فاکس نیوز گزارش داد که ایران درنهایت پس از اعمال مجدد تحریم‌ها توسط دولت ترامپ به‌عنوان بخشی از سیاست فشار حداکثری از توافق خارج شد و از آن زمان غنی‌سازی خود را افزایش داده است. حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این هفته اعلام کرده بود که معتقد است ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است، اما به‌دلیل محدودیت‌هایی که ایران برای بازرسان اعمال می‌کند، نمی‌تواند اندازه دقیق ذخایر را تأیید کند.درحالی‌که طی روزهای گذشته و در خلل سفر رافائل گروسی به تهران ایران بار دیگر حسن نیت خود را به غربی‌ها ثابت کرد و به‌منظور رفع ادعاهایی که ازطرف آژانس مطرح‌شده است، توافقی را با گروسی به امضا رساند.ازطرف دیگر رسانه‌های غربی طوری وانمود می‌کنند که دولت بایدن به دنبال ورود مجدد به توافق بوده و مذاکرات سال گذشته در وین برای احیای این توافق آغازشده است و اگر تاکنون به طول انجامیده است به دلیل مقاومت دولت ایران بوده است.
 فاکس نیوز درهمین راستا نوشته است که این گفت‌وگوها ابتدا در بحبوحه درخواست‌ها برای کاهش قابل‌توجه تحریم‌ها از سوی دولت جدید ایران متوقف‌شده بود.
 گریز هسته‌ای ایران، مهم‌ترین دغدغه آمریکا
یکی از دلایلی که می‌تواند این رفتار مصرانه و متناقض اروپا و آمریکا را توضیح دهد، ترس آن‌ها از کاهش گریز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. گریز هسته‌ای که به‌واسطه بدعهدی غربی‌ها و برداشتن گام‌های کاهشی تعهدات برجامی بوده است.
حتی وال‌استریت ژورنال نوشت که زمان «گریز هسته‌ای» ایران کاهش‌یافته است. برخی مقامات پیشین آمریکایی هشدار دادند که کاهش مدت‌زمان گریز هسته‌ای به کمتر از ۶ ماه واکنش به‌موقع واشینگتن به‌شتاب برنامه اتمی ایران را کاهش می‌دهد.
گریز هسته‌ای یا «Breakout Period» فاصله زمانی تا تولید اورانیوم لازم برای تولید بمب اتم است. هرچند این موضوع صریحا در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام ذکر نشده، اما یکی از مهم‌ترین اهداف توافق مذکور حفظ فاصله یک‌ساله تا تولید اورانیوم لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران بوده است.
رسانه‌های غربی نیز با خطوطی که رژیم اسرائیل به‌نظام سلطه تحمیل می‌کرد می‌نویسند که کوتاه‌شدن زمان گریز هسته‌ای امکان دولت بایدن برای رسیدن به یک توافق «پایدار و بلندمدت» باهدف کاهش فرصت تهران برای دستیابی به بمب اتمی را با تردیدهای بسیاری روبه‌رو کرده است؛اما بااین‌حال برخی از منابع آگاه و چند تن از مقامات غربی اذعان کرده و می‌کنند که مقاومت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دولت جدید با قبلی قابل قیاس نیست و پافشاری آن‌ها بر منافع و خواسته‌های خود، می‌تواند منافع اقتصادی بسیاری را برای کشور رقم بزند. درحال حاضر مسئله مهم این است که مسئولان مذاکره‌کننده کشورمان نباید تحت تأثیر فشار رسانه‌ها و مقامات غربی قرار بگیرند و در بازی و جنگ روانی آن‌ها بیفتند. نه‌تنها فاکس نیوز بلکه وال‌استریت ژورنال، واشنگتن‌پست و سایر رسانه‌های غربی در تلاش هستند ایران را مقصر جلوه دهند تا بار فشار بر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افزایش یابد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.