رسانه‌ای به نام نوشت‌افزار - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 104946
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸ |
نمایشگاه «ایران‌نوشت» آغاز شد

رسانه‌ای به نام نوشت‌افزار

از هفت‌سالگی تا حداقل بیست‌وپنج‌سالگی، کودکان، نوجوانان و جوانان به‌طور روزمره با نوشت‌افزار سروکار دارند. ارتباط با نوشت‌افزار در دوره دانشجویی به حداقل می‌رسد و در دوران دبستان، در حداکثر است.
رسانه‌ای به نام نوشت‌افزار

از هفت‌سالگی تا حداقل بیست‌وپنج‌سالگی، کودکان، نوجوانان و جوانان به‌طور روزمره با نوشت‌افزار سروکار دارند. ارتباط با نوشت‌افزار در دوره دانشجویی به حداقل می‌رسد و در دوران دبستان، در حداکثر است. همچنین افزایش تأثیر فناوری‌های الکترونیک و دستگاه‌های گوناگون در تعلیم و تعلم، از ارتباط محصلان با نوشت‌افزار کاسته، اما نوشت‌افزار همچنان بخش مهمی از زندگی تحصیلی دانش‌آموزان و بعضا دانشجویان را تشکیل می‌دهد. این یعنی لوازم‌التحریر در کیفیت آموزش مؤثر بوده و همچنین یک فرصت اقتصادی برای کشور به شمار می‌رود. ایران می‌تواند در صنعت نوشت‌افزار در سطح منطقه، یک صادرکننده باشد. گفته می‌شود در حال حاضر حدود ۵۵ درصد بازار نوشت‌افزار ایران در اختیار محصولات خارجی و ۴۵ درصد در اختیار محصولات داخلی است برآورد گردش مالی صنعت نوشت‌افزار در ایران در حالی به حدود ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این صنعت بین ۵۰ تا ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده و جامعه هدف محصولات نوشت‌افزار که شامل طیف وسیعی از دانش‌آموزان، دانشجویان، ادارات و مجموعه‌های مشابه می‌باشد، بالغ‌بر ۱۴ میلیون نفر است. اما گذشته از اهمیت اقتصادی، نوشت‌افزار یک صنعت فرهنگی نیز به‌حساب می‌آید. چراکه انواع محصولات لوازم‌التحریر نیاز به طراحی دارند و اینکه از چه مؤلفه‌هایی در طراحی این محصولات استفاده شود، جنبه فرهنگی خاصی به آن‌ها می‌بخشد. برای مثال، نوشت‌افزار جایی برای مرچندایزینگ آثار پویانمایی و سینمایی است. مرچندایزینگ به بهره‌برداری از شخصیت‌ها و محتوای آثار فرهنگی همچون فیلم‌ها و انیمیشن‌ها در صنایع دیگر همچون پوشاک، اسباب‌بازی و نوشت‌افزار اشاره دارد.

نوشت‌افزار فراتر از یک ابزار صرف برای نوشتن و یادگیری، نقشی حیاتی در شکل‌دهی هویت فرهنگی و ملی ایفا می‌کند. این محصولات، به‌عنوان حاملان فرهنگ، می‌توانند ارزش‌ها، باورها و سنت‌های یک جامعه را منعکس کنند. طراحی نوشت‌افزار با الهام از نمادها و نقوش سنتی ایرانی، نه‌تنها حس غرور ملی را در کودکان و نوجوانان تقویت می‌کند، بلکه پلی میان نسل‌ها ایجاد می‌نماید. علاوه بر این، نوشت‌افزار می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای انتقال مفاهیم اخلاقی و ارزشی عمل کند. طراحی دفترچه‌ها و لوازم‌التحریر با پیام‌های مثبت و الهام‌بخش، می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت و جهان‌بینی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد. همچنین، استفاده از تصاویر مشاهیر علمی، ادبی و هنری کشور در طراحی نوشت‌افزار، می‌تواند به معرفی و ترویج الگوهای موفق ملی کمک کند. از سوی دیگر، صنعت نوشت‌افزار فرصتی برای تعامل فرهنگی و معرفی هنر ایرانی به جهان است. صادرات نوشت‌افزار با طرح‌های بومی و فرهنگی، علاوه بر ارزآوری، به شناساندن فرهنگ غنی ایران به سایر ملل کمک می‌کند. این امر می‌تواند در تقویت دیپلماسی فرهنگی و بهبود جایگاه بین‌المللی کشور مؤثر باشد. نوشت‌افزار همچنین می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای حفظ و ترویج زبان فارسی عمل کند. طراحی دفترهای مشق با خطوط زیبای فارسی و استفاده از اشعار و ضرب‌المثل‌های ایرانی، نه‌تنها به زیبایی‌شناسی محصول می‌افزاید، بلکه در تقویت هویت زبانی نقش مهمی ایفا می‌کند.
نوشت‌افزار به‌عنوان یک صنعت خلاق، فرصتی برای شکوفایی استعدادهای هنری و طراحی در کشور فراهم می‌کند. این صنعت می‌تواند محملی برای بروز خلاقیت طراحان جوان و ایجاد پیوند میان هنر سنتی و مدرن باشد.

 رشد ۳۷ درصدی تولید نوشت‌افزار در کشور
به گزارش  مهر، مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه ایران نوشت بعدازظهر شنبه ۱۷ شهریور در مصلی امام خمینی (ره) و محل برگزاری این رویداد برگزار شد. اسماعیل جانعلی پور، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، محمد یقینی، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل مجمع ایران نوشت و جمعی از خانواده شهدا ازجمله حاضران این‌مراسم بودند.
یقینی در ابتدای این مراسم گفت: امسال بیش از ۱۰۰ برند در مجموعه مصلی و در دهمین نمایشگاه ایران نوشت حضور دارند. ازآنجایی‌که سال‌های گذشته با استقبال روزافزون از این رویداد مواجهه بودیم، لازم بود در مکانی با زیرساخت‌های بهتر حضورداشته باشیم. باید از حمایت‌ها و تلاش وزارت صمت که بخش ویژه در این وزارتخانه در حوزه نوشت‌افزار ایجادشده است، همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما تشکر کنم.
محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت نیز در این‌مراسم گفت: ابتدا باید از مجموعه مجمع ایران نوشت بابت زحمات این جشنواره و تلاش در حوزه نوشت‌افزار ایرانی طی ۱۰ سال گذشته برای تولید محتوای متناسب بافرهنگ ایرانی‌اسلامی تشکر کنم.
وی افزود: ما حدود ۱۰۰ واحد تولیدی و حدود هزار واحد صنفی تولیدی و ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی توزیعی در حوزه نوشت‌افزار داریم. مجموعه «ایران نوشت» با تأکید مقام معظم رهبری کار خود را آغاز کرده و ایشان در طول این سال‌ها دو بار با صدور پیام‌هایی حامی این حرکت ملی بودند.

معاون وزیر صمت در ادامه گفت: نمایشگاه ایران نوشت، تجلی جهش تولید با مشارکت مردم است؛ حرکتی که هم تولیدکنندگانی که پذیرفتند وارد این عرصه شوند و هم توزیع‌کنندگانی که توزیع محصولات تولید داخل را به محصولات قاچاق و خارجی ترجیح دادند در آن سهیم هستند. در سال گذشته در گروه مخاطبان دانش‌آموز دوره متوسطه بیشترین اقبال به محصولاتی که تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی را داشتند وجود داشته. همچنین در حوزه نونهالان هم با برند سازی‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری انجام‌شده است محصولاتی با محوریت این شخصیت‌ها تولیدشده که با استقبال روبه‌رو شدند.
برادران با اشاره به همکاری شهرداری تهران در برگزاری این رویداد ادامه داد: ما در شورای فرهنگ عمومی روز ۲۵ آبان ماه را به‌عنوان روز صنعت نوشت‌افزار اعلام و در تقویم رسمی کشور ثبت کردیم. برنامه راهبردی که در دوره‌های قبلی این نمایشگاه رونمایی شده بود با توجه به برنامه هفتم توسعه و در چشم‌اندازی که برای سال ۱۴۰۷ تعریف‌شده به‌روزرسانی کردیم. امیدواریم با تحقق اهداف این سند، علاوه بر تولیدات مرسوم نوشت‌افزار مثل مداد، مدادرنگی، دفترچه، کیف، مدادپاک‌کن و تراش در سایر محصولات هم که هنوز به خودکفایی نرسیده‌ایم بتوانیم به خودکفایی برسیم.
وی در پایان گفت: خوشبختانه هم تنوع محصولات بالا رفته و هم نوآوری‌های جدیدی در نوشت‌افزار و محصولات کمک‌آموزشی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان رقم خورده است. تعداد نوشت‌افزار و محصولات تولیدشده در سال گذشته ۲۹۵ میلیون عدد بود که امسال با رشد ۳۷ درصدی به رقم ۴۰۴ میلیون رسیدیم. یکی از تأکیدات همیشگی رئیس‌جمهور شهید چاپ کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی بود که امسال هم برای دومین سال پیاپی این اتفاق رقم خورد.

 فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را ترویج دهیم
مهدی امیری، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران هم در بخش پایانی این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که به نمایندگی از مجموعه شهرداری تهران در کنار نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و ترویج و استفاده از این ابزار و خدمات هستیم. طبیعتاً یکی از مبادی ورودی به این عرصه و نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از کالای ساخت ایرانی، کودکی و نوجوانی است. امسال دنبال یک جهش در این رویداد بودیم و طبیعتاً این نمایشگاه نقطه آغاز است اما باید در سطح شهرهای دیگر و طی سال نیز فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را ترویج دهیم. شهروندان ما باید به کالای ایرانی اعتماد کنند و این نمایشگاه این فرصت را می‌دهد که در کنار تولیدکنندگان مختلف باشیم. امیدواریم بتوانیم در این جهت از ظرفیت مدیریت شهری استفاده کنیم. وی افزود: یکی از مباحث موردتوجه در این دوره از برگزاری نمایشگاه وجود برخی نام و نشان‌های خارجی در برندهاست که جا دارد مسئولان برگزاری این رویداد به آن توجه کنند. همچنین در حوزه مسئولیت اجتماعی آمادگی همکاری با تولیدکنندگان در جهت کمک به کودکان بی‌بضاعت راداریم، تولیدکنندگان نیز می‌توانند نسبت به تولید لوازم موردنیاز کودکان استثنایی نیز توجه و دقت بیشتری داشته باشند.
در انتهای این مراسم با حضور پدر شهید ریحانه سلطانی نژاد (دختر کاپشن صورتی) از محصولات جدید در حوزه نوشت‌افزار با طراحی تصویر این شهید رونمایی به عمل آمد. دهمین نمایشگاه ایران نوشت با حضور همسر، دختر و نوه شهید علی‌محمدی اولین شهید علم افتتاح شد. این‌رویداد از ۱۸ تا ۳۱ شهریور در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.